Gå til innhold

Finnes det kanskje noen nettsider hvor jeg kan sjekke dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er ikke helt sikker på om det er riktig å stille et slikt spørsmål her, men jeg vet ikke hvem jeg ellers skal spørre. Jeg kommer fra Ukraina og leier bolig ikke direkte fra eieren, men gjennom kommunen. (Kommunen har tidligere blitt tatt i løgn.) Nå presser de veldig på for å komme inn i leiligheten min, men ikke på vegne av kommunen. De sier at det er eieren som kommer. Jeg vet ikke hvem eieren er eller hva han/hun heter.

Er det mulig å finne ut navnet på eieren dersom jeg har adressen? Finnes det kanskje noen nettsider hvor jeg kan sjekke dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fideend skrev (52 minutter siden):

Hei, jeg er ikke helt sikker på om det er riktig å stille et slikt spørsmål her, men jeg vet ikke hvem jeg ellers skal spørre. Jeg kommer fra Ukraina og leier bolig ikke direkte fra eieren, men gjennom kommunen. (Kommunen har tidligere blitt tatt i løgn.) Nå presser de veldig på for å komme inn i leiligheten min, men ikke på vegne av kommunen. De sier at det er eieren som kommer. Jeg vet ikke hvem eieren er eller hva han/hun heter.

Er det mulig å finne ut navnet på eieren dersom jeg har adressen? Finnes det kanskje noen nettsider hvor jeg kan sjekke dette?

Ja om du har BankID kan du sjekke på kartverket. Heter vell se eiendom eller noe slikt.

Skrevet

I slike saker er det vanlegaste at kommunen opptrer som mellom-mann og setter utleiger og leigetakar i kontakt med kvarandre, der sjølve leigeavtalen er inngått mellom huseigar og deg.

Fyrste steg er nok derfor å sjekke leigeavatalen din for å sjå kven som har signert som huseigar, om det er kommunen som er huseigar så vil leigeavtalen vanlegvis være signert av eigedomssjefen i kommunen eller tilsvarande.
Om den som har signert leigeavtalen ikkje jobber i kommunen så kan du være rimeleg sikker på at bustaden er privateigd.

I alle tilfelle så er det slik at uavhengig av om det er kommunen eller andre som eig bustaden så er adgangen til eit utleigeobjekt sterkt begrensa ettersom leigetakaren har eksklusiv bruksrett. Dette er regulert i huseleieloven:

Sitat

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Etter rettspraksis så er "nødvendig utstrekning" definert som at utleigar kan gjennomføre tilsyn maks 1-2 gongar i året. Tilsynet kan heller ikkje være meir inngripande enn at det er ein visuell inspeksjon. Det å flytte på møblar og opne skapdører vil vanlegvis ligge utanfor det som er nødvendig for at utleigaren skal kunne ivareta sine interesser av å sjekke at utleigeobjektet er brukt til det som er avtalt.

Du skal også har rimeleg frist før utleigaren kjem på besøk, kva som er rimeleg tid kan variere litt men eit vanleg utgangspunkt er at tilsynet bør varslast minst ei veke fram i tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...