Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vil USB-tastatur og -mus virke før OS er starta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nesten alle bildemapper og dokumentmapper i SATA- HDD er blitt utilgjengelige.                                                                                  Den tilsynelatende utildelte partisjonen uten stasjonsbokstav viste seg å være en Acronis backup

Partisjonen har stasjonsbokstav og er MBR. Enten jeg installerer disken i min nye Windows11 PC eller en eldre windows10 PC er resultatet det samme, bare 4-5 GB av 742 GB er brukt. Det som finnes på disken er en bildemappe og noen få dokumentmapper fra 2015, en dokumentmappe fra 2017 og installasjon av videospilleren VLC fra 2024. Og disse kan altså åpnes både i Win11 og Win10.

Hvorfor ligger akkurat disse mappene på disken, og hvor er det blitt av alt det andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...og ikkje kan eg skjønne at diskane er skada, dei har jo stått urørte og ikkje-tilkopla i kabinettet.

Eg har et tomt kabinett ståande, kanskje eg skal sette dei komponentane eg nettopp skifta ut, hovedkortet som desse to omtalte SATA-diskane høyrde til etc, og sjå om alle mappen lar seg åpne då? Er det noen logikk i det eller er det bare tull og bortkasta tid? Den nevnte Acronis backup'en er litt for gammal til at den har stor interesse. 

Skrevet

Nå har kanskje mine gode hjelparar trøyttna, men her er bare ein avsluttande kommentar: triumf!

Eg har nå sett dei 10 år gamle komponentane (dei som nå er erstatta med nye for å kunne installere windows11) i eit gammalt kabinett frå wnindowsXP si tid. Og det funka, etter ein reparasjonsprosess av Windows10 (som starta utan min medverknad), starta systemet opp, og der var alle mine gamle dokument og bilder.

Takk for alle svar og kommentarar

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...