Gå til innhold

Søndagsåpne butikker

Anbefalte innlegg

Skrevet
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Jobben til en resepsjonist kan automatiseres, restauranter er ikke nødvendig for turister, ikke svært nødvendig ikke noe som helst nødvendig, om det er nødvendig kan en like greit si at dagligvaren er nødvendig, turister i Norge kommer sjelden hit for de billige å gode restaurantene våre, la oss være ærlige, det er ikke mange av dem.

La meg minne på at det ikke er jeg som er i mot dette, det er deg, og jeg forstår fremdeles ikke dette kunstige skillet du har skapt, enten så har vi denne såkalte annerledes dagen for alle, eller så har vi ikke det for alle, unntakene er de samme. At akkurat dagligvarebutikker skal ha søndagsfri så arbeiderene kan ha en såkalt annerledes dag, det er bare forskjellsbehandling av alle andre som jobber mye av den samme jobben på bensinstasjoner, kiosker, kino og museum osv osv.  

Du lager fremdeles et kunstig skille som tilsynelatende bare er beleilig for dem selv, ikke for å være et rasshøl, men jeg forstår fremdeles ikke hvor denne såkalte nødvendigheten kommer fra, for den eksisterer faktisk ikke, løsningen er å gjøre som du selv foreslår, gjøre det en annen dag, akkurat som andre må, fordi det er stengt på en søndag.  

Helt uavhengig av nødvendighet og sammenligning mot andre bransjer som har åpent på søndager i dag, så synes jeg det er et svært dårlig argument at fordi andre jobber søndager så kan like gjerne flere gjøre det. 10 liv er verdt mer enn 2 liv. 

Hvis man ikke mener det, så kan vi vel bare åpne alt først som sist? Det hadde vært utrolig praktisk for mange om legen, tannlegen, frisøren, Nav, bilverkstedet, rådhuset, miljøstasjonen, apoteket, trafikkstasjonen, osv, osv, hadde åpent på søndager. Dra alle ut på jobb, for hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nukleosid skrev (16 timer siden):

Å åpne dagligvarebutikkene på søndager, vil gjøre søndagen veldig lik lørdag. På lørdager har mange kun et lite tillegg, og gjerne kun etter et visst klokkeslett (klokken 13 da jeg jobbet i butikk), og det er ikke lovfestet men bestemt via tariffavtalen man jobber etter. Så jo, det er absolutt en grunn til at det kan skje.

Det er mye som kan skje, men å ta sorgene på forhånd på denne måten er akkurat hva jeg sier det er, skraplansargumentasjon, det er ingen grunn til at dette skal ta fra oss rettigheter, det er allerede hundretusener av arbeidere som jobber på en søndag, det er absolutt ingen grunn til at søndagsåpen butikk skal forandre på noe som helst. 

Skrevet
Sjokolade1 skrev (13 timer siden):

Helt uavhengig av nødvendighet og sammenligning mot andre bransjer som har åpent på søndager i dag, så synes jeg det er et svært dårlig argument at fordi andre jobber søndager så kan like gjerne flere gjøre det. 10 liv er verdt mer enn 2 liv. 

Nå argumenterer jeg egentlig ikke for at flere skal jobbe, men at dagligvaren kan ta sine egne valg, og jeg synes det  er stusselig argument at dagligvare ikke er nødvendig, men kino på et eller annet vis er det, ikke fordi det faktisk er nødvendig, men fordi søndagen er annerledes dagen for "alle", dagen da vi alle kan gå ut og kose oss på kino, kiosk, museum og restaurant, ja med unntak av de som jobber på kino, kiosk, museum og restaurant, jeg gir totalt faen i nødvendighet, jeg mener en eier av en butikk skal få lov til å holde åpent akkurat når den vil, og arbeidere som vil ta den jobben kan ta den jobben, de som ikke vil kan finne seg noe annet, sånn er arbeidsmarkedet.

Sjokolade1 skrev (13 timer siden):

Hvis man ikke mener det, så kan vi vel bare åpne alt først som sist? Det hadde vært utrolig praktisk for mange om legen, tannlegen, frisøren, Nav, bilverkstedet, rådhuset, miljøstasjonen, apoteket, trafikkstasjonen, osv, osv, hadde åpent på søndager. Dra alle ut på jobb, for hvorfor ikke?

Ja eller vi kan stenge alt, hvorfor ikke, for dette er annerledes dagen, så hvorfor ikke? 

Skrevet

Spør du meg kan vi prøve å deregulere litt etter litt i bytte mot å gjøre det dyrere å ha folk på jobb kveld/helg. Det er fortsatt relativt få dagligvarebutikker som har søndagsbutikk. Men de som har det har veldig ofte bygd en egen fysisk butikk ved siden av fordi de tydeligvis anser det å være verdt investeringen. Det burde heller gått i lomma til de ansatte i stedet for å benytte seg av smutthull i loven og lage en liten nok butikk til at de kan ha åpent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...