Gå til innhold

Kanskje betalt for mye for bolig - hvordan takler dere det?

Gjest b6956...c1d

Anbefalte innlegg

Skrevet
iGlenn skrev (9 timer siden):

Jeg satt igjen med samme følelse etter boligkjøpet vårt. Vi bydde 100k under takst, men fikk motbud fra selger på takst og aksepterte det. Dette er litt over 2 år siden og tenker enda at vi kunne spart oss penger på å ikke akseptere motbudet.

Mange er for ivrige og tror de har dårlig tid. Vi var i lik situasjon, etter en budrunde med en annen hadde vi høyeste bud ca 200k under prisantydningen. Det ble avvist, og  det kom motbud på prisantydning som vi avviste. Vi fikk det til vår pris på tredje like bud etter noe tid. 

Også vår hytte ble kjøpt på lignende måte, vi avviste det megler kom med og bydde samme pris igjen.

At 100k er lite penger (?)  " fordi det er på bolig" eller fordi det "utgjør lite i prosent eller fordelt på 30 år" er bare piss.

Det er kjempemye penger, det er sånne handler man må fokusere på.

Videoannonse
Annonse
Gjest b6956...c1d
Skrevet
9 hours ago, Zepticon said:

Det er standard buyers remorse. Det går over som oftest med tiden. 

Satser på det. De siste dagene har jeg gått ganske langt i kjelleren, klandret meg selv mye.

9 hours ago, Sjørøver said:

Du får jo prøve å selge den igjen da, så ser du om det er reelt eller ikke.

Ja, men ikke med det første. Skal nok bo her minst 5 år. Er ikke redd for å direkte tape penger, det er mer at jeg potensielt kunne tjent mer på å eie andre boliger. Har egentlig litt lyst å kvitte meg med den mentaliteten, for den skaper mer mental uro enn den er verdt. Jeg har god økonomi og livet varer ikke evig.

9 hours ago, The Avatar said:

Det er heilt vanleg å tenke slik, det er mykje pengar å bruke på ein gong. 

Det et nesten umogleg å ha ein god strategi ved huskjøp. Det kan godt vøte du kunne fått bustaden 10-15% billigare om du hadde drøya med å legge inn bud slik at selgaren fekk kalde føtter og aksepterte eit lågare bod, men samtidig er det då stor sjans for at nokon andre hadde kapra bustaden før deg. 

Ja, det er jo det jeg ble redd for, og megler klarte dessverre å psyke meg ut nok til å by litt mot meg selv. Men, det kunne vært mye verre og jeg fikk faktisk forhandlet ned prisen ganske langt under prisantydning, så jeg må ikke være for streng med meg selv, selv om jeg nok skulle følt sterkere at dette var riktig valg.

Anonymous poster hash: b6956...c1d

Gjest b6956...c1d
Skrevet
9 hours ago, Gavekort said:

Det er sjeldent at jeg har hørt om noen som er fornøyd med det de har betalt for en bolig.

Dette er vel et godt poeng også. Spesielt for oss som er trygghetssøkande så er boligmarkedet veldig belastende med alt av usikkerhet man opererer med.

6 hours ago, kremt said:

Ta alt som banker og meglere sier med en teskje salt. En del av de er ikke stort annet enn lystløgnere. 

Enig. Så håper man jo at megler skal klare å "lure"/overbevise neste kjøper om å kjøpe til dyr pris fra meg.

5 hours ago, Cyrio said:

Det er et sjansespill ja, og du får faktisk ikke fasit før du faktisk flytter derfra. 

Sjeldent bra og fin skildring av hvordan boligmarkedet funker i Norge. 🙂

Og det som er kjipern er at dersom qualbeen selger samtidig som deg og er megagira på å kjøpe boligen din samtidig som jeg også er det, så kan det plutselig bety en gevinst på 500 000,- etter endt budrunde.

Om enten jeg eller qualbeen ikke er på markedet samtidig kan du plutselig ha et tilsvarende tap. 

Men det får du aldri vite på forhånd. 

Skummelt, er det ikke? 

Tenker det greieste er å bare bli boende lengst mulig. Har vi 3% inflasjon i året blir jo det 30% på 10 år.. da skal det litt til å gå i minus ihvertfall 🙂

Det er helt vilt så tilfeldig det er. Har sett noen venner få ville budkriger på leilighetene sine, mens andre knapt får solgt, og det virker mest som flaks med at riktig kjøper er i markedet akkurat når du legger ut din bolig, og ikke så veldig strategisk tenkning.

5 hours ago, sk0yern said:

Her er du inne på en ting som jeg mener mange misforstår.
De tror man har gjort et kupp hvis de har kjøpt noe under prisantydning.
Jeg vil si at den mer korrekte verdien på boligen, er nettopp budet som nesten vant.
I de tilfellene ingen andre har gitt bud, så er det vanskelig å si hva verdien faktisk er.

Har selv hatt venner som har kjøpt noe spesielle objekter, og gjort "et godt kjøp" fordi de kjøpte under takst/prisantydning. Der ingen andre har vært med i budrunden.
Så kom dagen de skulle selge igjen, og de satt sjokkert når det tok måneder før det kom noen interessenter på banen. Dette i områder der boliger tradisjonelt ligger kort tid på markedet før de selges.

Ja, det er dette som gjør meg nervøs. Ingen andre ga bud selv om leiligheten lå ute i månedsvis. Nå skal det sies at den var priset altfor høyt før sommeren, og jeg viste først interesse da den ble redusert med ca 500k (6% ish) etter sommeren. Da fikk jeg den igjen for ca 650-700k under antydning der, men ingen andre av de på visning ga bud selv om jeg var i forhandlinger i ca 2 uker, så det kan hende jeg var skikkelig idiot. Men, tiden vil vise om jeg er en av de som har gjort et kupp eller kjøpt et spesielt objekt.

Jeg lurer faktisk på om ved neste salg skal jeg ta og selge selv, via Propr. Litt mindre meglerutgifter, litt bedre mulighet til å argumentere for hvor bra boligen er til en potensiell kjøper. Viktigst blir vel å selge før jeg kjøper, for det er en leilighet som det ikke finnes maken til i området her, og da er jeg nok ekstra avhengig av riktig kjøper som ser de samme kvalitetene som jeg.

Anonymous poster hash: b6956...c1d

Skrevet

Såpass lange forhandlinger og prisdropp høres da ikke så verst ut. Men kan godt være den var skikkelig overpriset i starten. Ser mange som har fantasi forhåpninger, f.eks selge en leilighet til 3 mill for 4 mill ett år senere med bare små fiks. Ligger ute i månedsvis for fantasipris og de klager hele tiden på markedet, det er alltid markedets feil. Nekte å se på hva man har og hvordan det står seg mot andre på markedet. Man må tenke på at mange har rett og slett ikke råd til å selge for den prisen noen kunder vil gi. Så da blir det et ventespill der man må vente på den rette "suckeren" for akkurat den boligen. 

• Liker 1
Skrevet

Det er alltid markedet sin feil, men markedet har samtidig alltid rett.

Prisen de har betalt no vil òg setje litt presedens for eit ev. framtidig sal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...