Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Domeneshop - prisgalopp på epost?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. 

Jeg har brukt Domeneshop på to domener i en generasjon nå og har forsåvidt vært godt fornøyd med dem. 

Men da jeg gikk inn på dem i dag la jeg merke til de har lagt ut en notis om endring av pris. 
Fornyelse av .net: 220,- 
Epost per måned: 29,-
Jeg syntes dette hørtes dyrere ut enn jeg kunne huske, så jeg sjekket mine tidligere fakturaer: 
For perioden 2023-2024 betalte jeg 268,- for ett domene: fornyelse 160 kroner + 9,- kr/mnd for epost. 
For perioden 2024-2025 betalte jeg 332,-. Fornyelse 195,- og 9 kr/mnd for epost, +29,- for papirgebyr. 
De hadde sikkert papirgebyr i 2023 også, isåfall har jeg vel sett fakturaen før den ble sendt på brev. 
For perioden 2025-2026 betalte jeg 396,- (199,- + 14 kr/mnd +29 for papirgebyr). 
Med de nye prisene blir det altså 568 kr på fakturaen til neste år, pluss eventuelt papirgebyr (ikke oppgitt i prislista).

Ser vi på epost-prisene for seg, har prisen økt fra 168,- til 348,- eller opp til 207% av prisen på ett år, 367% på to år. I 2022 kostet det 90 kr/året.

En utvikling med 55-107% prisstigning i året er jo ikke noe jeg kan være med på i lengden. Så da er jo spørsmålet om de har funnet sitt nye prisnivå eller om raskt økende avanse er businessmodellen til Domeneshop nå.

Vurderer seriøst å flytte eposten til en ren epostleverandør. 

Noen tanker? 

Endret av tommyb
Edit: korrigerte for forskjellen mellom en pris på 207% og en økning på 207%
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vært en prisøkning, men tror ikke det finnes så mange gode alternativer?

Domeneshop tilbyr:

20 epost-kontoer , 15 GB per epost-konto, POP3 / IMAP, Webmail, Spam-filtrering.

De fleste andre er enten reklamebasert (Gmail og Microsoft Outlook.com) eller tar minst 29 kr pr konto?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hmm. Jeg ser det er mange tilbydere som tar rundt den prisen, ja. Hvis Domeneshop holder seg rundt standardprisen og ikke fortsetter den bratte prisøkningen kan jeg leve med det. 

Jeg har også domener hos namecheap.com og de tar 147 kr/ $14.88 (fullpris fornyelse utenom rabatter) per år. Normalt sett sjekker jeg lavprissegmenter via f.eks. webhostingtalk.com. Det er greit for VPS-leverandører til hobbybruk, men det ville jeg ikke gjort for eposten min. 

Namecheap er en ganske stor leverandør, så jeg kan jo lese meg opp om eposttjenesten deres er noe god. 

Endret av tommyb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...