Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brudd på vikeplikt

Gjest 41f61...0bf

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regress er relativt sjelden, du trenger ikke å snakke om eller tenke på det i dette tilfellet. Det kan skje hvis du kjører i ruspåvirket tilstand, ikke gyldig forsikring og slike tilfeller. Da er det selskapet som betaler ut for din skyld og deretter kjører de en sak mot deg dersom de mener du er skyldig i skadetilfellet. Da blir det ulike beviser, vitneutsagn, evt brudd på regler og slikt som kan avgjøre saken den ene eller andre vegen. 

Denne saken er en helt vanlig forsikringssak og det er normalt skyldspørsmål i dette tilfellet.

Jeg tror noe av grunnen til økende forvirring med rundkjøringer er mer bruk av spesielle skilt og feltregler. F.eks før man kommer til rundkjøringen kan det være skiltet at høyre felt er påbudt å kjøre kun til høyre, mens venstre felt er rett frem og venstre. Det er jo greit hvis man skal enten venstre eller høyre men dersom man skal rett frem må man nå bruke et annet felt enn vanlig i tillegg til at man må krysse det andre feltet både på veg inn og på veg ut. Etter min mening en langt mindre logisk kjøremåte enn det man tradisjonelt lærte om rundkjøringer. "Kjør så du slipper å vike" er en gammel og god regel jeg ofte følger, men slike nymotens rundkjøringer gjør jo dette verre. Så er det selvsagt en hel haug med folk som gir blaffen i slike skilt før rundkjøringer, og da blir det hele ennå verre, de kjører etter gamle regler. Så det blir en blanding av folk som følger skilt og folk som gir blaffen og kjører slik de alltid har gjort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...