Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc er veldig treg , reinnstallering av windows 11

Anbefalte innlegg

Skrevet

Windows 11 har blitt skikkelig treg selv om jeg har 70% ledig plass, Har kjørt sfc scannow og malewarebytes men forsatt treg alle oppdateringen er gjort. Er det mye pes med å innstallere windows på nytt evt hvordan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

SFC pleier å hjelpe null. Bruk helelr DISM.

Uansett er det vanskelig å si når vi ikke vet noen ting om PC-en din. CPU, RAM, SSD?

Det er også en alvorlig bug i en av de siste Windows-oppdateringene som går utover SSD-er. Og kan potensiellt ødelegge lagringsenheter.

• Liker 2
Skrevet
32 minutes ago, Svein M said:

Der finnes et valg å beholde filer eller slette alt.

Hvis man velger å "beholde filer", så må man likevel reinstallere alle programmer man trenger.
(Det er noen som har brent seg på det.)

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
45 minutes ago, kjell arne halv said:

Windows 11 har blitt skikkelig treg selv om jeg har 70% ledig plass

Hvis du åpner Task Manager kan du kanskje om det er noen prosesser som bruker opp PC'ens ressurser (CPU, RAM, disk, ...). Det kan gi noen hint til hva du må/bør gjøre.

Skrevet

Ja reset funksjonen reinstallerer Windows. Så prosessen tar noe tid. Også må en reinstallere alle programmer. En må også passe på å ha backup av alt. Det er en fordel om nettleseren har lagret passord til nettsider til skyen. Så det blir fort det samme som å sette opp en ny maskin.

Skrevet
sedsberg skrev (41 minutter siden):

SFC pleier å hjelpe null. Bruk helelr DISM.

Uansett er det vanskelig å si når vi ikke vet noen ting om PC-en din. CPU, RAM, SSD?

Det er også en alvorlig bug i en av de siste Windows-oppdateringene som går utover SSD-er. Og kan potensiellt ødelegge lagringsenheter.

Si ikke det. sfc/scannow reddet meg når jeg ikke kom inn i Windows 11 for et par år siden, var på randen av å reinstallere. Mener det var en chipset/MEI oppdatering som hadde en feil som rammet flere som installerte den.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

DISM og SFC jobber sammen.

1. DISM reparer Windows Component Store (WinSxS-mappen), den inneholder originalversjonene av beskyttede systemfiler. 
2. SFC bruker Windows Component Store til å gjenopprette ødelagte eller manglende systemfiler.

Derfor er det viktig å kjøre DISM først, og deretter SFC.

Kjør disse kommandoene i CMD.exe (som administrator).

Trykk ENTER etter hver linje!

Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth

Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

sfc /SCANNOW

NB! Og til slutt, start PC'en på nytt!

Her er resultatene fra min PC akkurat nå -- tok akkurat 3 minutter å utføre:

Spoiler
Microsoft Windows [Version 10.0.22631.5771]
(c) Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Windows\System32>Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth

Deployment Image Servicing and Management tool
Version: 10.0.22621.2792

Image Version: 10.0.22631.5771

No component store corruption detected.
The operation completed successfully.

C:\Windows\System32>Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

[==========================100.0%==========================] No component store corruption detected.

C:\Windows\System32>Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

[==========================100.0%==========================] The restore operation completed successfully.

C:\Windows\System32>sfc /SCANNOW

Beginning system scan.  This process will take some time.

Beginning verification phase of system scan.
Verification 100% complete.

Windows Resource Protection did not find any integrity violations.

C:\Windows\System32>

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Da skal jeg prøve å sjekke ut med task manager først , så kjøre DISM og SFC  . . fungerer ikke det så kjøper jeg minne penn og kopierer over det jeg trenger før jeg prøver med repair evt reinstall. takk for alle svar

Skrevet

Hvor mye minne har du installert? 16GB?

Og hva slags CPU har du?

Har du flere disker installert enn Samsung-SSDen? Ser du ikke har sidevekslingsfil på systemdisken. Hvis denne er skrudd av eller ligger på en HDD kan det forårsake treghet.

Skrevet

16GB innstallert - 12th Gen Intel(R) Core(TM) i7-12700 (2.10 GHz). Jeg har kun SSD installert. Litt usikker på hva du mener med "Ser du ikke har sidevekslingsfil på systemdisken" så jeg googlet litt så tok opp dette etter anvisningen (se vedlegg)

Skjermbilde 2025-08-23 121608.png

Skjermbilde 2025-08-23 121630.png

Skrevet (endret)

Jeg er usikker på det med sidevekslingsfil. Den heter ofte pagefil.sys og er skjult.

En kan prøve å sette egendefinert initial-størrelse til 8000MB. Og eventuelt gå tilbake til automatikk senere.

edit: initial størrelse 24000 MB, og Max størrelse 48000 MB er vist anbefalt for 16GB RAM.

Endret av Svein M
Skrevet (endret)

12700K ja. Sjekk temperaturer på CPU. Og få inn siste BIOS på hovedkortet. Det er ekstremt viktig. Bug/feil i microcoden til CPU som kan føre til skade på CPU.

Edit: Eler er det 12700 uten K?

Edit 2: Du kan også installere ParkControl for å skru av Core Parking og tvinge Windows til å foretrekke P-cores.

Endret av sedsberg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...