Gå til innhold

Nybegynnerguiden, del 1


Anbefalte innlegg

Hva er overklokking? Hvorfor overklokker man? Det er kanskje ikke dette de store filosofene har grublet på de siste tusen år, men for vordende overklokkere er det likefullt viktig. I denne artikkelserien ønsker vi å gi både nybegynnere og litt mer erfarne overklokkere rettledning og utfyllende svar på disse spørsmålene.

 

Første del av guiden finner du her.

 

 

[red. anm.: denne delen av guiden ble noe redigert etter lanseringen av del to i serien]

 

[ Denne Melding var redigert av: CannoliBoy på 2002-03-25 04:27 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gutter og jenter: Det er fint å ta litt historikk rundt dette også. Derfor er det greit å starte med gamle prosessorer på 300 - 450 MHz. Ikke vær så kritiske da! :smile: Vent til dere leser resten før dere kritiserer så mye! Kan jo hende det sitter noen med en såpass gammel PC som vil tyne litt ekstra ut av den.

 

Bra artikkel! Kan ikke vente med å lese resten! =)

Lenke til kommentar

On 2002-03-11 12:46, venomzorg skrev:

latterlig, hvem bryr seg om p2 450 og 300, herregud.

--------------------------

EPoX EP-8KHA+ KT266A

amd xp 1800 @ xp2000

Gainword gf3 ti200 @ 230 / 550

256 ddr

60bgibm

24x brenner

Zalman CNPS 6000 CU

Nesten 8000 i 3dmark2001pro.

 

Jeg tilber deg O ûber1337 super overklokker som har 60 bigagyte Hdd ;D

 

Åsså klarer jeg ikke å få understrek på bg, men dere skjønne? Dumme HTML...

 

[ Denne Melding var redigert av: DarkAlphA på 2002-03-11 13:37 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-11 12:46, venomzorg skrev:

latterlig, hvem bryr seg om p2 450 og 300, herregud.



 

Jeg gjør! Ikke det at det er den nyeste CPU`en du får tak i akkurat, ikke med noe ekstrem ytelse heller, men det er da ikke poenget! Det var kanskje ikke en guide på samme måte som de fleste andre, men før man begynner med ekstrem klokking kan det være greit å skjønne hva man gjør. Og da er det likegyldig om det er en p2 450, celeron 300, p4 2,2 nw, eller en hvilken som helst annen prosessor. Dette var jo bare en liten innføring i hva som faktisk skjer når man overklokker systemet sitt. Personlig kjenner jeg flere som kunne ha bruk for dette... :smile:

 

Veit ikke om dere skal vise konkret hvordan stille multiplier og bus hastighet osv. i del to, men det bryr meg heller ikke.. det må da gå ann å finne noen andre steder :smile:

Lenke til kommentar

Noen få rettelser til denne artikkelen.

 

P3-450 hadde IKKE 256kb L1 cache, men 32kb (og 512kb L2 cache ved halv CPU speed).

 

Celeron 266 og 300 hadde 0kb L2 cache. 300A på den annen side hadde 128kb L2 cache på full hastighet.

 

Han prater om et rått 3Dfx Voodoo kort, men nevner ikke om hvilken modell dette er.

 

Fyren virker som han ikke har helt oversikten.

 

[ Denne Melding var redigert av: Smirnoff på 2002-03-11 15:50 ]

Lenke til kommentar

Ikke skyld på meg! Jeg skrev GB, og hvis noen var trøtt da han la ut artikkelen og oppdaterte serveren i natt så var det Lars....

 

Terje

 

Quote:


On 2002-03-11 07:58, Kenny000 skrev:

Fin artikkel, men.....


Quote:


60 GHz 7200RPM-harddisk


 

Har du en 60 GHz harddisk? Visste ikke at det fantes!
:lol:

 

VAr du litt trøtt når du skrev artikkelen?

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-03-11 15:47 ]</font>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...