Nåla-i-veggen Skrevet i går, 13:17 Skrevet i går, 13:17 (endret) Har ute en annonse på Finn. En person tar kontakt og tilbyr å kjøpe for halve prisen hvis gjenstanden kan hentes den dagen eller neste. Skriver tilbake ok til prisen men at jeg dessverre er på ferie utenfor Norge så snarlig henting er uaktuelt. Vedkommende skriver at den er god og spør om vedkommende kan reservere den til søndagen som var, når jeg er tilbake. Jeg skriver at det er ok. Søndag morgen sender jeg melding og spør om når vedkommende kan hente og kjøpe. Vedkommende har ennå ikke svart, og meldingen står heller ikke som "lest". Men man kan fint lese (korte) meldinger fra Finn i nedtrekksmenyen på mobilen uten at den blir markert som lest. Det er egentlig ingen stor sak, men det er irriterende at vedkommende bare går AWOL sånn. Og ikke kan man gi tilbakemeldinger om kjøper når et salg ikke blir gjennomført. Vedkommende har full score på Finn, men kan jo ha x antall andre tilfeller hvor vedkommende bare har droppa ut av et kjøp uten at det får noen konsekvens for scoren..... Endret i går, 13:19 av Nåla-i-veggen
Espen Hugaas Andersen Skrevet i går, 13:31 Skrevet i går, 13:31 (endret) Min forståelse av situasjonen slik du beskriver det: 1. Du mottar tilbud om kjøp. 2. Du avslår tilbudet og kommer med mottilbud. 3. Interessent verken aksepterer eller avslår tilbudet, men ønsker i stedet å reservere gjenstanden til en gitt dato. 4. Du aksepterer å reservere gjenstanden til datoen. 5. Reservasjonen løper ut uten at avtale har blitt inngått. Det kommer litt ned i hva man legger i å "reservere" gjenstanden. Jeg ville si at det betyr at selger avventer med selge til andre mens interessenten får tenkt seg litt om. Endret i går, 13:32 av Espen Hugaas Andersen 3 3
Nåla-i-veggen Skrevet i går, 14:54 Forfatter Skrevet i går, 14:54 Ok, men siden du mener at det ikke er inngått avtale om kjøp så ville jeg stått fritt til å selge til andre før søndagen selv om gjenstanden er reservert, ikke sant?
Espen Hugaas Andersen Skrevet i går, 15:18 Skrevet i går, 15:18 (endret) I mitt syn nei, fordi det er inngått en avtale om å reservere gjenstanden. Men samtidig tenker jeg at fordi det ikke er inngått en faktisk avtale om salg så er man heller ikke forpliktet til å selge gjenstanden. Altså du står ikke *fritt* til å selge gjenstanden til andre, men du kan faktisk si at du ikke er interessert i å selge den lengre, eller si at du har ombestemt deg om betingelsene og prisen vil nå være høyere, osv. I praksis vil man nok kunne selge den til andre uten at interessenten har særlig de får gjort. Jeg tenker det blir litt som å ikke selge et hus til prisantydning - det skal i utgangspunktet ikke skje at prisantydningen er lavere enn hva selgeren vil akseptere, men det er alltid opp til selgeren å faktisk inngå en avtale. (Dette er for øvrig bare min mening. Det kan være at rettspraksis avviker.) Endret i går, 15:21 av Espen Hugaas Andersen
Nåla-i-veggen Skrevet i går, 15:31 Forfatter Skrevet i går, 15:31 Men det å reservere er jo til min ugunst. Hvis det kommer en som vil handle til den prisen jeg egentlig vil ha så må jeg si nei, og så ender det opp med at den jeg har reservert for til en lavere pris enn annonsert rett og slett ikke gir lyd fra seg etterpå.... Men da vet jeg til en annen gang at hvis noen ønsker å reservere så må jeg kreve at kjøper faktisk kjøper det som er reservert.
Espen Hugaas Andersen Skrevet i går, 16:43 Skrevet i går, 16:43 1 hour ago, Nåla-i-veggen said: Men det å reservere er jo til min ugunst. Hvis det kommer en som vil handle til den prisen jeg egentlig vil ha så må jeg si nei, og så ender det opp med at den jeg har reservert for til en lavere pris enn annonsert rett og slett ikke gir lyd fra seg etterpå.... Men da vet jeg til en annen gang at hvis noen ønsker å reservere så må jeg kreve at kjøper faktisk kjøper det som er reservert. Ja, det er ikke spesielt gunstig. Men hvis det å reservere betyr at man må kjøpe gjenstanden så er ordet overflødig. Da er det allerede en kjøpsavtale, bare med utsatt overtakelse/betaling. 2
Capitan Fracassa Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Nåla-i-veggen skrev (På 7.8.2025 den 17.31): Men det å reservere er jo til min ugunst. Hvis det kommer en som vil handle til den prisen jeg egentlig vil ha så må jeg si nei, og så ender det opp med at den jeg har reservert for til en lavere pris enn annonsert rett og slett ikke gir lyd fra seg etterpå.... Det stemmer. Å la kjøper reservere en vare betyr at det ikke er noen kjøpsavtale, men at du ikke kan selge til andre. I tilsvarende tilfelle ville jeg heller avtalt kjøp, og at kjøper betalte 30% eller lignende på forskudd for å gjøre det vanskelig for kjøper å trekke seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå