Trulss Skrevet fredag kl 06:38 Skrevet fredag kl 06:38 https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/ny-lovendring-gir-deg-bedre-forbrukerrettigheter/ Man kan altså reklamere dersom mobiltelefonen ikke får sikkerehetsoppdateringer i 5 år, men jeg sliter med å finne dette i lovteksten. Kan noen hjelpe med hvilke paragrafer dette faktisk står nevnt?
Pop Skrevet fredag kl 07:08 Skrevet fredag kl 07:08 Det kan være tatt utgangspunkt i reklamasjonsretten, som gir en beskyttelse for kjøper i "produktets forventede levetid", generelt satt til 5 år. Så er det selvsagt varegrupper med spesifikke vurderinger på levetid. Ja, jeg tenker det er en styrking av forbrukers rettigheter, men at vi fortsatt vil se "dette produktet er ikke ment å vare så lenge"...
The Avatar Skrevet fredag kl 07:41 Skrevet fredag kl 07:41 Det er § 15 som er endra. Det forrige lova som vart vedtatt i 2002 hadde denne bestemmelsen: Sitat § 15.Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. I den nye lova gjeldande frå 2024 så er paragrafen kraftig utvida der retten til oppdatering er nemt fleire gongar, (med mine uthevingar): Sitat § 15.Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, funksjonalitet og andre egenskaper som følger av avtalen. Tingen skal leveres med innpakning og alt tilbehør som følger av avtalen. Det samme gjelder veiledning, herunder veiledning om installasjon, og eventuelle oppdateringer. Tingen skal passe til særlige formål som forbrukeren senest på tidspunktet for avtaleinngåelsen har gjort selgeren kjent med, dersom selgeren har akseptert dette. Tingen skal også være i samsvar med kravene som følger av tredje og fjerde ledd, med mindre forbrukeren ved inngåelsen av avtalen ble spesielt opplyst om at en bestemt egenskap ved tingen ville avvike fra disse kravene, og uttrykkelig og særskilt aksepterte dette avviket. Hvis det ikke er avtalt noe annet i samsvar med reglene i annet ledd, skal tingen a. passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b. svare til den mengde og ha de egenskaper og andre funksjoner, blant annet med hensyn til holdbarhet, funksjonalitet og sikkerhet, som er vanlige for ting av samme type, og som forbrukeren med rimelighet kan forvente ved kjøp av en slik ting c. være av samme kvalitet som og tilsvare beskrivelsen av en prøve eller modell som selgeren har gjort tilgjengelig for forbrukeren før inngåelsen av avtalen d. leveres med relevant tilbehør, slik som innpakning, installasjonsveiledning, bruksanvisning eller annen veiledning, som forbrukeren med rimelighet kan forvente å få e. være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning. For ting som i samsvar med § 2 første ledd bokstav e skal leveres sammen med en digital ytelse, skal selgeren sikre at forbrukeren får informasjon om og får levert oppdateringer, herunder sikkerhetsoppdateringer, som er nødvendige for at tingen fortsetter å være i samsvar med lovens krav. Gjelder avtalen en enkelt levering av en digital ytelse, gjelder selgerens plikter etter første punktum i den tidsperioden som forbrukeren med rimelighet kan forvente ut fra typen og formålet med tingen og den digitale ytelsen og under hensyn til avtalens omstendigheter og art. Gjelder avtalen en løpende levering av den digitale ytelsen, gjelder selgerens plikter etter første punktum så lenge den digitale ytelsen skal leveres, men likevel i minst to år etter leveringen av tingen. Selgeren er ikke ansvarlig for mangler som utelukkende skyldes at forbrukeren innen rimelig tid unnlater å installere oppdateringer som nevnt i fjerde ledd. Dette gjelder likevel bare dersom selgeren har informert forbrukeren om at oppdateringen var tilgjengelig og om følgene av at denne ikke installeres, og den manglende installeringen ikke skyldes feil i installasjonsveiledningen som er levert til forbrukeren. Den gamle lova omtalte berre generelt at tingen som skulle ha dei eigenskapane som følger av kjøpsavtalen, den nye lova understreker no at oppdatering av produktet er ein del av tingens eigenskapar. Merk siste ledd som også innfører ei plikt for forbrukaren om å installere tilgjengelege oppdateringar om forbrukaren har blitt oppfordra til å oppdatere.
sedsberg Skrevet fredag kl 07:45 Skrevet fredag kl 07:45 Det burde også blitt forbudt med oppdateringer som hemmer mobiltelefonene for å få kundene til å kjøpe nye modeller.
The Avatar Skrevet fredag kl 07:58 Skrevet fredag kl 07:58 @sedsberg Eg er litt spent på korleis siste ledd i den nye forbrukerkjøpslova blir praktisert. Eg er einig i at det er ein viss fare fare for at produsentane pusher ut slike ondsinna oppdateringar etter 3-4 år som forbrukaren må installere for å ikkje miste reklamasjonsretten dei siste åra av reklamasjonstida. Kan lett sjå for meg at mange opplever å få avvist sine reklamasjonskrav fordi dei nekta å installere "sikkerheitsoppdateringa" som også reduserer batteritida. @Pop Angåande forventa levetid så er det nesten som at eg vil ta til orde for at produsent/butikk skal måtte merke sine produkt med best før dato. På den måten vil det være lettare for kunden å vurdere kva produkt som er verdt å kjøpe, i staden for at ein må bruke tid på å krangle med butikktilsatte som openbart har fått feilaktig opplæring (som ei viss elektrokjede som ei stund hardnakka påstod at elektronikk som fikk plass i ein pose ikkje hadde meir enn 2 års reklamasjon).
Trulss Skrevet fredag kl 08:19 Forfatter Skrevet fredag kl 08:19 Det er flott at om man kjøper en rimelig mobiltelefon og den slutter å få sikkerhetsoppdateringer før det har gått fem år så kan man heve kjøpet Det er altså et direktiv fra EU som er implementert, og som sier at at produkter med OS skal motta sikkerhetsoppdateringer i minst fem år. Det er flott at forbrukerrådet skriver om dette på sine nettsider så det ikke blir noen tvil om hvilke krav som gjelder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå