Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil på den Volvo v50 2010

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en Volvo v50 2010modell som har begynt å kødde litt når jeg skal starte bilen. Den starter men motoren dør etter ett par sekunder, når jeg prøver å starte den etter den er dødd ut, så starter den ikke før etter mange forsøk. Når den først har startet så går den uten problem. 

Fant ut i dag at om jeg ruser motoren og starter å kjøre med engang så dør den heller ikke ut. Noen som har noe forslag til hva feilen kan være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årsmodell og type bil er ikke mye å gå ut fra hvis du skal ha noe håp om å få gode svar her inne. Her er noen oppfølgingsspørsmål:

Hvilken motor har du? V50 kom med en rekke motoralternativer. Bensin: 1.6, 1.8, 2.0, 2.4, 2.5 T5. Diesel: 1.6D, 2.0D, D5 (2.4)

Hva er kilometerstand på bilen?

Har bilen fulgt anbefalt serviceprogram, evt. når var den sist inne til service?

Har det nylig vært utført reparasjoner på bilen?

Et naturlig feilsøkingssteg på moderne biler er å lese av feilkoder med obd2 feilkodeleser. Dersom dette er noe du har mulighet til, evt. hvilke feilkoder får du?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg har ingen formell utdannelse på biler - men jeg har skrudd en del på fossiler i gamle dager og når det kommer til denne type feil så avhenger veldig mye av motortype. Er det bensin så ville jeg sjekket bensinfilter og generelt alt som har med tenningssystemet å gjøre. Er det diesel så er det dieselpartikkelfilter eller EGR ventil jeg ville tenkt var en mulig feilkilde her.

Men det beste rådet er å få lest av feilkoder via OBD2......Ofte gir de raske svar.

En annen ting er på slike eldre biler så bør man nok skifte olje oftere enn service intervallene antyder om man vil sikre bilen et langt liv.........

Endret av obygda
Skrevet (endret)
Hollabaloo skrev (På 25.7.2025 den 9.53):

Årsmodell og type bil er ikke mye å gå ut fra hvis du skal ha noe håp om å få gode svar her inne. Her er noen oppfølgingsspørsmål:

Hvilken motor har du? V50 kom med en rekke motoralternativer. Bensin: 1.6, 1.8, 2.0, 2.4, 2.5 T5. Diesel: 1.6D, 2.0D, D5 (2.4)

Hva er kilometerstand på bilen?

Har bilen fulgt anbefalt serviceprogram, evt. når var den sist inne til service?

Har det nylig vært utført reparasjoner på bilen?

Et naturlig feilsøkingssteg på moderne biler er å lese av feilkoder med obd2 feilkodeleser. Dersom dette er noe du har mulighet til, evt. hvilke feilkoder får du?

Ja beklager, glemte selvfølgelig å ha med motor. Er en 1.6D med 195 000km på telleren. Servicene er fulgt på verksted til 150 000km, etter det har tidligere eier selv tatt servicene da han skrudde mye bil. Er bare en billig bil dette til 30 000kr klassen, men kjenner jeg ikke orker kjøpe noe nytt nå, og heller bare vil prøve finne feilen og ordne det! 

Jeg tenkte kanskje det kan være dieselfilter eller noe luft på grunn av lekasje ett sted? Jeg er ikke god på bil, men har skiftet enklere ting selv tidligere, som dyser og liggnende.

Det skjedde av og til tidligere, nå er feilen typ vær gang bilen står til den er kald.

Bilforhandleren jeg kjøpte bilen hos sa jeg ikke skulle lukke tanklokket helt igjen. Men tenkte ikke noe over det, men at det kan være en del av feilen?

Kjøpte bilen for å ha noe midlertidig før jeg skal kjøpe leilighet og ny bil til nyåret.

Endret av Gymshark200
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...