MartinL Skrevet mandag kl 17:08 Skrevet mandag kl 17:08 Hei Jeg har 4 ASUS routere i huset som mesh via deres eget aimesh. Alle routerene står kablet via switch og hovedrouter som står på loft med kabler trukket til div rom. Plutselig har routeren i leiligheten fått kraftig redusert hastighet, har 500/500 linje men sitter jeg rett vedsiden av routeren får jeg kun 50-80 ned. Sjekket i appen at telefonen er koblet til den routeren og på 5ghz. Har i tilegg forsøkt å bytte om på routerene og får samme resultat. Har satt den opp uten kabel og får da rundt 350 ned.. Går jeg ned trappen så telefonen kobler seg på hovedrouter eller stue så får jeg rundt 500. Skjønner ingenting utenom at det kan være switchen som sprer nett til kabeluttaket i veggen, men syns det er veldig rart. Noen som har noen innspill ?
Thor. Skrevet mandag kl 17:36 Skrevet mandag kl 17:36 Hvis du logger inn på hovedruter, er AI mesh forbindelsene dine grønne eller gule? Har du prøvd optimize-knappen i AI mesh menyen? Restartet alle enhetene en gang (inkludert switch)? Er stedet med dårligere hastighet utsatt for mer WIFI-støy fra naboer? Kan være lurt å teste hastighetene med kabel på alle aksesspunkt som du har problemer med, så det vet om det er WIFI eller forbindelsen mellom AI-enhetene. Du har ikke låst telefonen til en spesifikk router slik at du kobler deg til denne selv om du har bedre signaler mot en annen?
MartinL Skrevet mandag kl 19:10 Forfatter Skrevet mandag kl 19:10 Alle er kablet så grønn. Er kun mulig å optimize når de er over WiFi ikke kabel. Har tatt strømmen på alt, og satt opp hele mesh nettverket på nytt. Ja sjekker alltid at jeg er koblet til den routeren som jeg sliter med. Men ja kunne sjekket om det er kabel eller koblingen som er noe gale med
NoBo Skrevet mandag kl 19:56 Skrevet mandag kl 19:56 Hva slags hastighet får du hvis du tar med deg en av ‘problemruterne’ og kobler den direkte i hovedruteren, og så i switchen som står der? Test også med ulike porter på switch og rutere.
Thor. Skrevet mandag kl 19:58 Skrevet mandag kl 19:58 Sikkert lurt å teste hastigheten kablet for å eliminere trådløst støy. Test med kabel rett i hver enkelt router og med kabelen som går inn inn i hver enkelt router for å finne ut om det er router eller kabel det er noe feil med.
MartinL Skrevet mandag kl 22:57 Forfatter Skrevet mandag kl 22:57 Ja kan virke som det faktisk er kabelen som går fra switch 1 på loft videre til switch 2 som igjen sprer videre til div vegguttak
AndersT2 Skrevet onsdag kl 06:30 Skrevet onsdag kl 06:30 MartinL skrev (På 22.7.2025 den 0.57): Ja kan virke som det faktisk er kabelen som går fra switch 1 på loft videre til switch 2 som igjen sprer videre til div vegguttak Hvis det er kabel så kan det enten være pluggen i hver ende, som er enkelt å bytte, ellers så kan man være uheldig at det er brudd i en leder (Gnagd i stykker f.eks.) Mister man kontakten på pinne 4,5,7 eller 8, så faller man ned til 100MB hastighet. 1
MartinL Skrevet onsdag kl 11:27 Forfatter Skrevet onsdag kl 11:27 Satser på det kun er pluggen, får låne en kabelsjekker. Syns det er rart om det er hele kabelen da den er trekt i rør fra loft til sikringsskap m/ switch i leiligheten
AndersT2 Skrevet i går, 05:38 Skrevet i går, 05:38 Hvis det er ren kabel med RJ45 plugger i hver ende, så kan det fort være rørelser over tid som gjør at de blir defekte. Har opplevd mange kabler som bare ryker opp igjennom årene. Har selv trekt cat kabler flere steder i leiligheten, og jeg av slutter de alltid i konnektor i begge ender, og bruker patchsnorer imellom, noe som gjør det enkelt å fikse ting når patchsnorene eventuelt ryker. Spesielt hvis man bruker vanlig cat kabel som har helkjerner, så er det enkelt at ett lite snitt i en leder ved avmantling kan knekke lederen over tid med rørelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå