Gå til innhold

Kulturell Kolonisering

Kulturell Kolonisering  

41 stemmer

1. 1. Er det greit å bytte ut etnisiteten til historiske figurer i film?

• Ja
      12
    • Nei
      29
  2. 2. Er det greit å bytte ut etnisiteten til fiksjonelle figurer i film? (eks black panther, snøhvit, james bond)

• Ja
      18
    • Nei
      23

Anbefalte innlegg

Skrevet
vampyrica skrev (1 time siden):

Selvfølgelig en agenda som du påpeker, men han gjør noen feil som gjør det lett å se, skulle gjerne anbefalt TS utvalgte bøker å lese, men ser det er en over snittet intelligent person så farlig å gi fra seg kulene til pistolen for han har muligens evne til å forstå, antar han er yngre så tiden på sin side, er det en midtveis i livet så blir det trist. ☺️

Gå på forum på nettet på denne måten vil ikke vekke opp folk som X ønsker, men prøving og feiling, lese og forandre taktikk over tid så kan ting forandres, men blir ingen forandring med dagens politiske system, det trengs en mer helhet og målrettet måte. 

Måten alle trådene blir lagd virker mer som en måte å fylle på egoet sitt med å stille spørsmål man får svarene man ønsker fremfor en person som faktisk vil skape forandringer. 
Visse ord i moderne tid blir brukt for mye så avstår å bruke det, men over snittet intelligent er personen så mer enn de fleste, men tror ikke X tenker eller bryr seg så mye om folk generelt men mer å føle i å ha rett. 

For all del. Må bare ikke glemme at ChatGPT kan brukes til det meste...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 hours ago, Boing_80 said:

For all del. Må bare ikke glemme at ChatGPT kan brukes til det meste...

Man ser at TS ikke bruker det (som jeg har sett, nå ser jeg bare noen tråder her og der så ikke alt jeg får med meg).

Hvis folk bruker det i diskusjon, så blir jo også det lett å se, det blir litt for bra skrevet med ofte noen feil, men kommer an på setting selvfølgelig. 

Hva får deg til å tenke ChatGPT i denne konteksten siden du nevner det?

Noen eksempler som jeg kan se?

Skrevet
On 7/15/2025 at 3:51 PM, VifteKopp said:

Kan ikke begge deler være sant? At de både er opptatt av kulturkrigen og at de vil at en historisk film skal være noenlunde historisk korrekt. 

Noen er sånn ja. Andre irritererer seg så grønne over feilene i Braveheart at de lager en video om det som får 4 millioner views.

https://www.youtube.com/watch?v=ojBwASARAzo&t=353s

På Bravehearts tid var det lettere å slippe unna selv med grove feil, fordi folk ikke kunne gå på nettet og faktasjekke historien etterpå. 

Jeg tror nøkkelen til å lage en populær historisk film i dag er å både gjøre den underholdende og prøve å være korrekt som mulig. Lettere sagt, enn gjort, så klart, men hvis man gjør researchen sin skikkelig slipper man å få de woke og anti-wokerne og historienerdene på nakken.  

Internett fungerte tross alt bedre når Braveheart kom ut, nå linker folk til YouTube, wiki etc uten kritisk tankegang ei leser bøker og tar andre sitt ord på det, nesten som en ny religion av feilinformasjon som folk sprer. 

• Liker 1
Skrevet
vampyrica skrev (7 timer siden):

Man ser at TS ikke bruker det (som jeg har sett, nå ser jeg bare noen tråder her og der så ikke alt jeg får med meg).

Hvis folk bruker det i diskusjon, så blir jo også det lett å se, det blir litt for bra skrevet med ofte noen feil, men kommer an på setting selvfølgelig. 

Hva får deg til å tenke ChatGPT i denne konteksten siden du nevner det?

Noen eksempler som jeg kan se?

Neida, jeg mente det jeg skrev i en generell kontekst. Når vi nå vet at jurister bruker KI så er det vel ikke usannsynlig at de som fremstår intelligente på nett faktisk bruker KI. De

Skrevet
Boing_80 skrev (9 minutter siden):

Lurer på hva TS mener om dette klippet.

Vi er selv blitt utsatt for dette, vår kulturs religion utslettet av kulturell kolonisering, men de som er så veldig imot det i dag tviholder selv på en barbarisk bronsealderreligion fra Midtøsten, det gir ikke mye mening.  

• Liker 4
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Vi er selv blitt utsatt for dette, vår kulturs religion utslettet av kulturell kolonisering, men de som er så veldig imot det i dag tviholder selv på en barbarisk bronsealderreligion fra Midtøsten, det gir ikke mye mening.  

Godt poeng. I så fall skjedde det også med Afrika, Amerika i sin helhet og India. Bare for å ha nevnt noen. Paganismen fikk unngjelde for de abrahamske trosretningene som alle (!) kom i fordekt form som handelsfolk og "turister" som hadde "tatt en feil vei".

Endret av Boing_80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...