Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

trimmet tunet bil.

sesar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

En bil som er trimmet il å yte noen HK mer enn oppsatt i vognkortet er så vidt meg bekjent ikke lovlig. 

Er det en enkel sak å tilbakeføre en bil som er trimmet ?

Vil det ha noen andre konsekvenser at bilen var trimmet?

Er en gammel bil så er ikke avgifter å snakke om, kun SVV og forsikring hvis det skulle bli en ulykke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Snylter said:

Hva slags bil er det? Noen er det enkelt å få godkjent økt effekt på..

Det er en Caravelle fra 2003 og en VW westfalia fra 2000

Skrevet

De har sikkert mistet effekten uansett så du er neppe over :p er sikkert bare å få flashet ecu med original map igjen. Tror disse har kodet startsperre så evnt bytte til original ecu må gjøres av møller om du ikke har kode i servicehefte da kan den kodes med vagcom diagnose eller lignende. 

Skrevet
10 minutes ago, minim said:

De har sikkert mistet effekten uansett så du er neppe over :p er sikkert bare å få flashet ecu med original map igjen. Tror disse har kodet startsperre så evnt bytte til original ecu må gjøres av møller om du ikke har kode i servicehefte da kan den kodes med vagcom diagnose eller lignende. 

Det høres dyrt ut å gjøre.

Skrevet
sesar skrev (25 minutter siden):

Det høres dyrt ut å gjøre.

Ja. Vil gjette på mist 20k om møller skal gjøre dette. De monterer ny ecu og koder den inn. En tuner kan nok flashe den tilbake til original map for 4-5k om jeg skulle tippe. 

Jeg hadde kjørt med det eller latt være å kjøpe bilen om du har kvaler med å kjøre chip trimmet bil. 

Skrevet
40 minutes ago, minim said:

Ja. Vil gjette på mist 20k om møller skal gjøre dette. De monterer ny ecu og koder den inn. En tuner kan nok flashe den tilbake til original map for 4-5k om jeg skulle tippe. 

Jeg hadde kjørt med det eller latt være å kjøpe bilen om du har kvaler med å kjøre chip trimmet bil. 

Jeg er bekymret for ulykker der jeg får regresskrav fra forsikringsselskapet pga at ytelsen ikke samsvarer med vognkortet. Hvis det blir oppdaget.

Trimming av motoren kan være en fordel.

Skrevet
sesar skrev (10 minutter siden):

Jeg er bekymret for ulykker der jeg får regresskrav fra forsikringsselskapet pga at ytelsen ikke samsvarer med vognkortet. Hvis det blir oppdaget.

Trimming av motoren kan være en fordel.

Da er du jo bekymret så kjøp heller en annen. Hadde kjørt hardt på at de må vise årsakssammenheng for å gi nevneverdig regress og ikke bekymret meg personlig, men det er min risikovurdering av det. Obs samsvarer ikke med fraskrivingsselskapene sine vilkår. 

Skrevet
minim skrev (26 minutter siden):

Da er du jo bekymret så kjøp heller en annen. Hadde kjørt hardt på at de må vise årsakssammenheng for å gi nevneverdig regress og ikke bekymret meg personlig, men det er min risikovurdering av det. Obs samsvarer ikke med fraskrivingsselskapene sine vilkår. 

De kan ikke redusere erstatning eller regress med mindre det er sannsynlig at effektøkningen er helt eller delvis årsak til skaden.

Med mindre du har kjørt idiot og DET er årsaken til skaden så er du på tørr grunn. Om det skjer en skade så leter ikke forsikringsselskapet etter trim /teknisk tilstand med mindre de har en grunn til det. Så tuning hvor det kun skjer med programvaren, og ellers avgass-systemer som katalysator/partikkelfilter (nå er det vel kun katalysator på såpass gammel bil) er intakt, og du ikke tydelig har kjørt for fort, så kan du i praksis sove godt.

Men senker du bilen med å kappe fjørene, setter på bredere dekk enn lovlig, og har masse gøye fargede slanger og luftfilter, så er det omtrent som et fluepapir på politi og denslags.

Skrevet
2 hours ago, sesar said:

Det er en Caravelle fra 2003 og en VW westfalia fra 2000

Chiptunet bare? Det er ofte det ikke er noen nevneverdig effekt av slikt uansett. 

Jeg ville bare brukt bilene som vanlig 

• Liker 1
Skrevet

Tviler på at Forsikringa begynner å undersøke om en over 20 år gammel Caravelle er trimmet ved en ulykke.

Kan jeg ikke forestille meg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...