Gå til innhold

Musk starter sitt eget politiske parti

Anbefalte innlegg

Skrevet

Elon Musk har opprettet et nytt politiske parti:

https://www.vg.no/nyheter/i/25aLeG/ekspert-om-nytt-musk-parti-har-ikke-en-sjanse

Er dette en gladnyhet for et utdatert amerikansk valgsystem eller er det bare Musk med altfor stor formue som igjen forsøker seg i den politiske manesjen ? Forrige gang ble veldig kostbart og viste oss bare en fisk på land.

Risikoen for at dette flopper er overhengende, men hvis Musk klarer dette kunststykket, er det mange som vil heie på han.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

USA har en del lovverk (som en følger) fra den tiden hvor en i Norge diskuterte hvorvidt en burde gi lemlestelse før dødsstraff eller ikke, tok lang tid her i Norge før en fant ut at det var best å bare halshugge og unngå å lemleste.

Hvis det er noe en burde gjøre i USA, så er det å modernisere lovverket - helst det før år 1900

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Eit nytt parti løyser ingenting så lenge USA holder på systemet med valgmenn der vinnaren tek alt, dette gjer det uhyre usannsynleg at eit tredje parti klarer å kapre seg valgmenn, og ende mindre sannsynleg at ein får nok valgmenn til å få betydning. 

Dette partiet kan i beste fall kunne fungere som vippestang i vippestatar ved å ta stemmer frå eit av partia. Eg tviler på at det finnes nok konservative demokratar som har tillitt til Musk, eller liberale republikanarar som vil gå imot partiet sitt til at dette tredje partiet kjem nokon veg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det hadde vært ekstremt positivt for USA og demokratiet, dersom to-parti systemet i USA faller og nye partier får en reel sjanse.

Jeg tenker at Musk er i den god posisjonen til å få dette til, selv om han hadde vært langt bedre stilt før han backet DT og kalte seg selv "Dark MAGA". Han er har en ekstrem økonomi som kan dyttes inn i dette prosjektet. Han har en ekstrem styrke i platformer sin, som kan tunes til å påvirke velgerne kraftig. Han har ekstrem risikovilje, som gjør at han tørr å gå all-in.

Jeg tenker også at en situasjon der USA er mer tredelt mellom Demokratene, Republikanerne og Parti Musk ville vært helt grusomt for USA, Demokratiet og verden. Da er man i en situasjon hvor absolutt ingen politikk vil gå gjennom uten at Demokratene eller Republikanerne "går til sengs" med verdens rikeste mann ettersom de er 100% avhengig av de senatorene han kontrollerer for å få flertall.

Håpet mitt er at han lykkes og med det åpner dørene for et fjerde, femte og sjette parti. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...