lada1 Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli (endret) Dersom jeg fremmer krav/påstander i forliksrådet i prioritert rekkefølge og de kommer med en dom som godtar det siste, kan jeg da anke til tingsretten? ** Og kan man under behandlingen i forliksrådet - før eventuelt dom - trekke krav av lavere prioritet? Endret 3. juli av lada1
X10anT Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli Skjønner ikke helt hva du egentlig spør om, men prøver meg likevel. lada1 skrev (1 time siden): Dersom jeg fremmer krav/påstander i forliksrådet i prioritert rekkefølge og de kommer med en dom som godtar det siste, kan jeg da anke til tingsretten? Du kan anke til tingretten selv om forliksrådet godtar alle påstandene dine, også den siste.. lada1 skrev (1 time siden): kan man under behandlingen i forliksrådet - før eventuelt dom - trekke krav av lavere prioritet? Du kan trekke ett eller samtlige krav under behandlingen, om du vil. Det er derfor det heter "forlik".
krikkert Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli Rettsmiddelet mot dommer i forliksrådet er stevning etter tvisteloven § 6-14, ikke anke etter kapittel 29. For å ta ut stevning må du ha rettslig interesse i stevningen etter tvisteloven § 1-3. Generelt sett vil den som ikke har fått medhold i et krav ha rettslig interesse i å få overprøvd dette. Den som har fått medhold i kravet men som ikke liker begrunnelsen vil sjelden ha rettslig interesse i å få overprøvd begrunnelsen. Dette er mer eksplisitt regulert i ankereglene (se tvisteloven § 29-8), men Ot.prp.nr. 51 (2004-2005) s. 474 presiserer at det samme følger av reglene om rettslig interesse. Hvis du har fremmet flere krav (f.eks. jeg vil heve kjøpet, hvis ikke vil jeg ha prisavslag, hvis ikke vil jeg ha omlevering, hvis ikke vil jeg ha retting) kan du anke over at retten ikke ga deg det du ønsket mest (du fikk omlevering, du kan anke for å få heving). Hvis du har fremmet ett krav (f.eks. "jeg er eier av dette området") på flere grunnlag (avtale, hevd, alders tids bruk), så kan du ikke anke over at retten valgte ett av grunnlagene du påberopte deg, så lenge du har fått medhold i kravet ditt. Under behandlingen i forliksrådet kan man trekke krav, men dette kravet vil da ikke bli regnet som "behandlet i forliksrådet" etter tvisteloven § 6-2 om hvilke forutsetninger som må være til stede før man kan ta ut søksmål for tingretten. I motsetning til for tingretten kan man trekke et krav fra forliksrådet uten at man oppgir kravet (se tvisteloven § 18-4), men merk at sakskostnader tilkjent motparten må bli betalt før man får anlegge ny sak om kravet. 1
lada1 Skrevet 5. juli Forfatter Skrevet 5. juli (endret) 20 hours ago, krikkert said: Rettsmiddelet mot dommer i forliksrådet er stevning etter tvisteloven § 6-14, ikke anke etter kapittel 29. For å ta ut stevning må du ha rettslig interesse i stevningen etter tvisteloven § 1-3. Takk for den. Da er det eventuelt bare å sende en stevning (opppstart av rettsprosess) til tingretten dersom forliksrådet skulle finne på å avsi en dom som jeg ikke er formøyd med. Riktig? Poenget mitt er å sette et rimelig "hardt" krav (som jeg dog mener er riktig), og så føre på noen svakere krav (med midre prioritet) overfor tingsretten. Dette gjøres for å redusere risiko for at tingretten synes at jeg tar for hard i. Er ikke dette en vanlig fremgangsmåte? Endret 5. juli av lada1
krikkert Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli I og med at man bare får én sjanse/runde i domstolene bør man ta med seg det man har, og det man burde ha hatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå