akkab Skrevet søndag kl 14:02 Skrevet søndag kl 14:02 Min Ford Smax 2015mod. stoppet under kjøring. Etter noen minutter, startet den igjen, og iflg.kona gikk den normalt helt hjem, ca 22km. Neste dag startet bilen, for så å stoppe etter 5mtr. Etter det, ingen start. Fraktet til verksted, som sier at kamaksel står stille. Motor går rundt uten ulyder med starter. Kan det være reg.reim som er røket? Enkelte plasser står det at motor har kjede, eller kombinasjon av begge deler. Noen med teorier rundt dette??
likferd Skrevet søndag kl 22:55 Skrevet søndag kl 22:55 Regner med det er bensinmotor med "wet belt" siden du spør og ikke bare sjekker selv. Men ja, om kamaksel står stille har reima røket. Klassisk problem med ecoboost motorer.
Svein M Skrevet mandag kl 08:32 Skrevet mandag kl 08:32 (endret) Vippearmer(?) kan være knekt om reimen er røket. I følge denne siden om det er samme type motor, sitat: "the rocker is designed to be sacrificial rather than bending valve stems or punching the valve through the crown of the piston. " Endret mandag kl 08:33 av Svein M
mobile999 Skrevet mandag kl 12:08 Skrevet mandag kl 12:08 (endret) akkab skrev (22 timer siden): Min Ford Smax 2015mod. stoppet under kjøring. Etter noen minutter, startet den igjen, og iflg.kona gikk den normalt helt hjem, ca 22km. Neste dag startet bilen, for så å stoppe etter 5mtr. Etter det, ingen start. Fraktet til verksted, som sier at kamaksel står stille. Motor går rundt uten ulyder med starter. Kan det være reg.reim som er røket? Enkelte plasser står det at motor har kjede, eller kombinasjon av begge deler. Noen med teorier rundt dette?? akkab skrev (4 timer siden): 2ltr.diesel tdci. Uhm, dette var ikke så lett å finne ut av. Det er ikke unormalt at Ford diesel har registerreim mellom veivaksel og den ene kamakselen og kjede mellom kamakslene. Det er ikke unormalt at vippearmene er designet til å knekke for å unngå bøyde ventiler og skade på stempler på Ford diesel. Klarer du å finne ut om motoren har registerkjede eller registerreim? Jeg vet ikke om jeg klarer å finne ut av det selv om du sender meg registreringsnummeret på bilen på pm. Det kan hjelpe med mer informasjon. Hva er oppgitt motoreffekt? Er det en 3. generasjon S-Max? Det ser ut som det var generasjonsskifte i 2015 (2. > 3. gen). Endret mandag kl 12:41 av mobile999
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå