Viljes Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Jeg skal trene hver dag nå med en hantel, har trent med kroppen som belastning bare en stund. Det var tungt, men er på tide å gjøre noe ordentlig igjen, så jeg sa til en jeg kjenner da, at jeg skal trene hver dag. Han sa jeg burde trene 2-3 ganger i uka bare. Jeg har jo trent hver dag nesten siden jeg var 15, de gangene jeg har blitt overtrent, så har jeg blitt litt irritabel, svakere osv. da har jeg tatt litt hvile, men har ikke skjedd så ofte egentlig. Jeg tror basert på erfaring, at hvis du trener 2-3 ganger i uka bare, så er det ikke proteinsyntese i gang for å bli spesielt større, du trener da mer som en styrkeløfter. De er jo ofte bleke, litt tjukke, mens kroppsbyggere, er mer slankere og større, svakere riktignok, men det handler som jeg sier, om proteinsyntese.Si at du skulle trene til mr. olympia også om noen uker eller måneder, du ville jo ikke tatt hviledager når det haster sånn, nettopp. Overtrening er ikke noe som skjer så ofte egentlig, du merker det når det skjer, du blir mer irritabel, svakere, kjenner immunforsvaret er svakere osv. Når du først begynner å trene, så merker du ikke så mye fremgang uansett fordi kroppen er ikke trent til å vokse, så du trener gjerne for hardt og tungt, kroppen er ikke vant til å vokse uansett. Det er ikke så naturlig å være stor, så det tar litt til å venne kroppen til det, gjerne noen år med idrett. Folk som trener mye idrett fra før av, vil da vokse raskere når de først begynner å trene med vekter. Alle som først begynner å trene med vekter, vil ha hemmeligheten bak det, og leser og prøver gjerne alt. Noen vil si at så lenge du øker i styrek så vil du bli større også, men det er ikke sant, se bare på styrkeløftere. Du vil jo ha en slank, pen kropp, med litt muskler, da må du omsette mer protein. Hvis det bare var snakk om å bli sterkere, så ville jo alle ha vokst. Hemmeligheten er å omsette mer protein, trene mer volum, si 15-20 sett per muskel og hver muskel 2-3 ganger i uka, eller hver dag hvis du trener flere øvelser. Så det er ikke riktig noen sier også at du trenger bare noen få øvelser, det er bedre med flere da, siden dette omsetter mer protein. Jeg vil si minst 5-6 øvelser per muskelgruppe, og 15-20 sett totalt eller mer. Si du skulle bokse mot noen også i nær fremtid, du ville jo ikke tatt hviledager da heller, siden du trenger et visst antall timer med trening for hvert minutt i ringen. Jeg har sett folk med litt muskler som trener kanskje 2-3 ganger i uka, men du ser huden er slapp, litt høy fettprosent, litt slapp holdning til trening osv. det er jo ikke det samme som en som trener hver dag. Du trenger visst antall timer med vekter for å få større muskler også, så hvis du trener 2-3 ganger i uka da, så tar det jo dobbelt så lang tid for å venne kroppen til å vokse, som nevnt tidligere
Karltorbj Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni (endret) Viljes skrev (På 9.6.2025 den 22.09): Jeg skal trene hver dag nå med en hantel, har trent med kroppen som belastning bare en stund. Det var tungt, men er på tide å gjøre noe ordentlig igjen, så jeg sa til en jeg kjenner da, at jeg skal trene hver dag. Han sa jeg burde trene 2-3 ganger i uka bare. Jeg har jo trent hver dag nesten siden jeg var 15, de gangene jeg har blitt overtrent, så har jeg blitt litt irritabel, svakere osv. da har jeg tatt litt hvile, men har ikke skjedd så ofte egentlig. Jeg tror basert på erfaring, at hvis du trener 2-3 ganger i uka bare, så er det ikke proteinsyntese i gang for å bli spesielt større, du trener da mer som en styrkeløfter. De er jo ofte bleke, litt tjukke, mens kroppsbyggere, er mer slankere og større, svakere riktignok, men det handler som jeg sier, om proteinsyntese.Si at du skulle trene til mr. olympia også om noen uker eller måneder, du ville jo ikke tatt hviledager når det haster sånn, nettopp. Overtrening er ikke noe som skjer så ofte egentlig, du merker det når det skjer, du blir mer irritabel, svakere, kjenner immunforsvaret er svakere osv. Når du først begynner å trene, så merker du ikke så mye fremgang uansett fordi kroppen er ikke trent til å vokse, så du trener gjerne for hardt og tungt, kroppen er ikke vant til å vokse uansett. Det er ikke så naturlig å være stor, så det tar litt til å venne kroppen til det, gjerne noen år med idrett. Folk som trener mye idrett fra før av, vil da vokse raskere når de først begynner å trene med vekter. Alle som først begynner å trene med vekter, vil ha hemmeligheten bak det, og leser og prøver gjerne alt. Noen vil si at så lenge du øker i styrek så vil du bli større også, men det er ikke sant, se bare på styrkeløftere. Du vil jo ha en slank, pen kropp, med litt muskler, da må du omsette mer protein. Hvis det bare var snakk om å bli sterkere, så ville jo alle ha vokst. Hemmeligheten er å omsette mer protein, trene mer volum, si 15-20 sett per muskel og hver muskel 2-3 ganger i uka, eller hver dag hvis du trener flere øvelser. Så det er ikke riktig noen sier også at du trenger bare noen få øvelser, det er bedre med flere da, siden dette omsetter mer protein. Jeg vil si minst 5-6 øvelser per muskelgruppe, og 15-20 sett totalt eller mer. Si du skulle bokse mot noen også i nær fremtid, du ville jo ikke tatt hviledager da heller, siden du trenger et visst antall timer med trening for hvert minutt i ringen. Jeg har sett folk med litt muskler som trener kanskje 2-3 ganger i uka, men du ser huden er slapp, litt høy fettprosent, litt slapp holdning til trening osv. det er jo ikke det samme som en som trener hver dag. Du trenger visst antall timer med vekter for å få større muskler også, så hvis du trener 2-3 ganger i uka da, så tar det jo dobbelt så lang tid for å venne kroppen til å vokse, som nevnt tidligere Hvis du skal trene hver dag, sa ville jeg, tatt underkroppen annenhver dag og overkroppen likesaa, de andre dagene. Da faar musklene, den pausen, de trenger, forhaapentligvis. Endret 11. juni av Karltorbj
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå