Gå til innhold

Muslimsk dialognettverk vil ha hijab på småbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
DetteErBareMinMening skrev (35 minutter siden):

Frihet, demokrati, likestilling...er det norske verdier du har hørt om før? 

Eller forbinder du disse ordene mest med muslimske land kanskje? 

Selvfølgelig har jeg hørt om det. Som jeg har påpekt før så er det ordlyden din jeg stusser på. Mange muslimer er like norske som deg og meg. Det er det bare å akseptere. Religion blir vi ikke kvitt med det første virker det som. Folk tviholder enda på troen om en allmektig gud. Det er alle religioner enige om. De er bare ikke enige om hva guden heter. Barn blir tvunget til mye rart. Det er helt stuerent å skjære av forhuden til gutter når de er små også,men det snakkes det ikke så mye om. Det er helt groteskt og mye værre enn å måtte bruke hijab i mine øyne.  Poenget mitt er at mange muslimer har akkurat de samme verdiene som alle andre.

Endret av RosaGnom
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutes ago, RosaGnom said:

Selvfølgelig har jeg hørt om det. Som jeg har påpekt før så er det ordlyden din jeg stusser på. Mange muslimer er like norske som deg og meg. Det er det bare å akseptere. Religion blir vi ikke kvitt med det første virker det som. Folk tviholder enda på troen om en allmektig gud. Det er alle religioner enige om. De er bare ikke enige om hva guden heter. Barn blir tvunget til mye rart. Det er helt stuerent å skjære av forhuden til gutter når de er små også,men det snakkes det ikke så mye om. Det er helt groteskt og mye værre enn å måtte bruke hijab i mine øyne.  Poenget mitt er at mange muslimer har akkurat de samme verdiene som alle andre.

Tycker det snakkes en del om omskjärelse av gutter också. Hur nu det blir relevant då det ikke ingår i den norska kulturen. 

Nu är det sikkert så att många muslimer har akkurat samme verdier som alle andre men nog är det också så att många muslimer har en del andra verdier baserad på sin religion och kultur fra hjemlandet. 

• Liker 2
Skrevet
fredrik2 skrev (23 minutter siden):

Er ju möjligt att noen fra for eksempel Iran som kommer till Norge tar med sig kulturen reglerna därifra där man tvingar många kvinner at gå med slöja. 

Då kan det ju hjälpa barnen som tvingas ha på sig slöja om det i Norge fanns ett forbud mot det. 

Den samme handlingen kan bety helt motsatte ting i forskjellige kontekster og bakgrunner. For eksempel representerte det å bruke bikini kvinnefrigjøring på 1950-tallet, og det å ikke bruke bikini representerte også kvinnefrigjøring i de senere årene da kvinner ble overdrevent stirret på og seksualisert. I begge tilfeller kan du ikke klandre kvinner for å bruke eller ikke bruke bikini.

x7k2ea11g0pc1.thumb.jpeg.54069073116e1126af58d7c538a56643.jpeg

Capture.thumb.PNG.853fb19e4b2bc10cd1ee6dc7665f2472.PNG

Tilbake til spørsmålet ditt. Det er sant at noen kvinner i Iran er tvunget til å bruke hodeskjerf. Konteksten der en iransk kvinne bruker hodeskjerf i Norge kan imidlertid være helt annerledes, for eksempel ser hun på hodeskjerf som en etnisk snarere enn en religiøs identitet, akkurat som Norge ser på symboler på kristendommen som kulturarv.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, James G said:

Den samme handlingen kan bety helt motsatte ting i forskjellige kontekster og bakgrunner. For eksempel representerte det å bruke bikini kvinnefrigjøring på 1950-tallet, og det å ikke bruke bikini representerte også kvinnefrigjøring i de senere årene da kvinner ble overdrevent stirret på og seksualisert. I begge tilfeller kan du ikke klandre kvinner for å bruke eller ikke bruke bikini.

x7k2ea11g0pc1.thumb.jpeg.54069073116e1126af58d7c538a56643.jpeg

Capture.thumb.PNG.853fb19e4b2bc10cd1ee6dc7665f2472.PNG

Tilbake til spørsmålet ditt. Det er sant at noen kvinner i Iran er tvunget til å bruke hodeskjerf. Konteksten der en iransk kvinne bruker hodeskjerf i Norge kan imidlertid være helt annerledes, for eksempel ser hun på hodeskjerf som en etnisk snarere enn en religiøs identitet, akkurat som Norge ser på symboler på kristendommen som kulturarv.

Ja, det kan självklart vara annerledes om en afgansk jente på 15 år kommer i skolen i burka än det är i afganistan. (av noen anledning verkar ikke burka vara så vanligt i vesten). Eller ditt eksempel med Iran. Vi vet ikke men kan kanske hjälpa några barn som har det som tvang. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

For alle svada påstander om korleis me ikkje kan integrere muslimer så undres eg kva dykk hadde sagt før det iranske kuppet. Du veit, når iranske kvinner gjekk med dongeribukser og greier. Det var ikkje lange tida sida det.

Eit mangfold i klasserommet er sunt, og heile denne teorien om segregering som oppsto er også fantasifull svada. Det som ikkje er sunt er hvis barn er tvunget til å gå ikledd symboler dei ikkje sjølv er komfortable med. Men me kan på ingen måte påstå som fasit at barn og unge er "tvunget" berre fordi dei dukke opp på skulen iført ein hijab. Det kan dei fort ha valt å gjere sjølv av all verdens gode eller dumme grunner.

• Liker 4
Skrevet
3 minutes ago, Drunkenvalley said:

For alle svada påstander om korleis me ikkje kan integrere muslimer så undres eg kva dykk hadde sagt før det iranske kuppet. Du veit, når iranske kvinner gjekk med dongeribukser og greier. Det var ikkje lange tida sida det.

Vad vill du fram till? Antar att det var väldigt mye bättre för iranska kvinner än vad det är nu. 

• Liker 2
Skrevet
fredrik2 skrev (25 minutter siden):

Tycker det snakkes en del om omskjärelse av gutter också. Hur nu det blir relevant då det ikke ingår i den norska kulturen. 

Nu är det sikkert så att många muslimer har akkurat samme verdier som alle andre men nog är det också så att många muslimer har en del andra verdier baserad på sin religion och kultur fra hjemlandet. 

Det er veldig relevant fordi mange nordmenn også er jøder. På samme måte som at mange nordmenn er muslimer. Vi lever ikke på 1800 tallet lenger. Vi er ett flerkulturelt land. Med folk ifra hele verden.

• Liker 2
Skrevet
RosaGnom skrev (31 minutter siden):

At omskjæring av gutter er ille er jeg helt enig i. Det har jo også vært debattert i Norge før. Det burde forbys etter min mening. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
obygda skrev (42 minutter siden):

Jeg henger ikke med på hva du forsøker å fortelle her. Mitt standpunkt er at skolen skal være en  nøytral møteplass mhp religion og livssyn. 

Ateister latterliggjør ofte religiøse troende ved å si: 'Det finnes mer enn 10 000 religioner i verden. Hvorfor skulle den du tror på være den riktige?' Nå dukker dette spørsmålet opp igjen. Det finnes mer enn 10 000 religioner i verden, så det finnes minst 10 000 religiøse symboler. La oss faktisk være mer generelle. Hver religion har minst 10 symboler, så det finnes mer enn 100 tusen symboler totalt. Så hvordan sparker 100 tusen symboler ut av skolen?

2868819ah.jpg.b8c5cc6c980fe6a3ad52fdb3b9953d5e.jpg

Hand.jpg.7d0ce2ee556e7cd534b2e3d099d7312f.jpg

Vulcansalute.thumb.png.6939e5913e58a7d025841698bf9e7ae8.pngCapture1.PNG.58cf616c44b16c9015438778253b7a1b.PNG

Endret av James G
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DetteErBareMinMening skrev (Akkurat nå):

At omskjæring av gutter er ille er jeg helt enig i. Det har jo også vært debattert i Norge før. Det burde forbys etter min mening. 

Vi er nok egentlig enig om det meste som diskuteres her. Jeg er også med på å forby hijab,men da er vi nødt til å inkludere alle religiøse symboler også som nevnt tidligere i tråden. Ikke bare hijab / niqab.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 minutes ago, RosaGnom said:

Det er veldig relevant fordi mange nordmenn også er jøder. På samme måte som at mange nordmenn er muslimer. Vi lever ikke på 1800 tallet lenger. Vi er ett flerkulturelt land. Med folk ifra hele verden.

Ok, inga av sakerna er norsk kultur i alla fall och det har också förekommet klagomål mot omkjärelse i denna tråden. Det ena syns också rätt mycket tydligare. 

• Liker 2
Skrevet
RosaGnom skrev (2 minutter siden):

Vi er nok egentlig enig om det meste som diskuteres her. Jeg er også med på å forby hijab,men da er vi nødt til å inkludere alle religiøse symboler også som nevnt tidligere i tråden. Ikke bare hijab / niqab.

Langt på vei enig i det. Men det har jo betydning hvor prangende/synlig eller inngripende dette religiøse symbolet vil være i barnets hverdag. Det er milevis mellom hijab eller niqab og et lite kors hengende rundt halsen f.eks. 

• Liker 1
Skrevet
RosaGnom skrev (8 minutter siden):

Det er nesten ikke norske jøder igjen. Noen få hundre tror jeg. 

• Liker 1
Skrevet
RosaGnom skrev (9 minutter siden):

Likevel står det i Grunnloven § 4 at "Kongen skal alltid vedkjenne seg  den evangelisk-lutherske religionen".

Norge har også røtter og historie. Og i den norske historien står vi langt nærmere kristendom enn islam ihvertfall. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
DetteErBareMinMening skrev (2 minutter siden):

Likevel står det i Grunnloven § 4 at "Kongen skal alltid vedkjenne seg  den evangelisk-lutherske religionen".

Norge har også røtter og historie. Og i den norske historien står vi langt nærmere kristendom enn islam ihvertfall. 

Jeg står nærmere Thor og Odin enn kristendommen ialefall. Kristendommen ble påtvunget oss av andre som mente at de hadde funnet den ene rette gud. Man ble henrettet hvis man ikke konverterte. Så akkurat det som står i grunnloven der tar jeg med en klype salt. Den er utdatert og burde bli fjernet.

Endret av RosaGnom
  • Liker 1
Skrevet
RosaGnom skrev (Akkurat nå):

Jeg står nærmere Thor og Odin enn kristendommen ialefall. Kristendommen ble påtvunget oss av andre som mente at de hadde funnet den ene rette gud. Man ble henrettet hvis man ikke konverterte. Så akkurat det som står i grunnloven der tar jeg med en klype salt.

Ja sant det. Norrøne Guder tilhører jo hvertfall norsk historie. Før kristendommen 

• Liker 1
Skrevet (endret)
DetteErBareMinMening skrev (27 minutter siden):

Langt på vei enig i det. Men det har jo betydning hvor prangende/synlig eller inngripende dette religiøse symbolet vil være i barnets hverdag. Det er milevis mellom hijab eller niqab og et lite kors hengende rundt halsen f.eks. 

Er det greit å bruke dette på skolen?

A1mN82gBRyL._CLa_21402000_B1daQAtPqZL.png_00214020000_00.02140.02000.0_AC_UY1000_.thumb.jpg.cb5ea8a383428c84ed78d285974535d1.jpg

eller dette?

31wlHNivzNL._SL500_.jpg.5e97b996f7ed4c400e3e072321d41e77.jpg

Din vurdering er ikke basert på hvor synlig symbolet er, men på hvordan du har hørt det før.

Endret av James G
  • Liker 2
Skrevet

Tycker det blir lite vel merklig debatt hvis man ikke kan förbjuda några religiösa symboler för att det finns andra symboler som folk flest inte ens vet vad det är. 

Tror faktiskt at det skulle fungera rätt bra hvis man i praktiken bara förbjud det mest uppenbara symbolerna så får väl noen gå med en kastrull på huvud som protest om de vill.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...