Gå til innhold

Spiller dekorasjon en rolle i spirituelle eller religiøse opplevelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt en del i det siste på hvordan vi pynter til religiøse og spirituelle anledninger – jul, eid, dåp, konfirmasjoner og så videre. Alle bruker gjerne blomster, lys og til og med ballonger for å skape en spesiell stemning.

Det fikk meg til å stille spørsmålet:
Gjør dekorasjoner egentlig en forskjell for den åndelige eller følelsesmessige opplevelsen under religiøse samlinger?
Er det bare estetisk, eller kan det forsterke hvordan vi engasjerer oss i øyeblikket?

Jeg har jobbet med eventdekorasjon en stund nå, og jeg har lagt merke til hvordan et gjennomtenkt pyntet rom kan endre hele stemningen på et arrangement. Spesielt i hellige rom virker det som om folk føler seg mer i harmoni, fredelige – ja, til og med inspirerte.

Hva tror dere? Er dekorasjoner kun kulturelt og symbolsk basert, eller kan det også nå et åndelig nivå?

Gleder meg til å høre deres tanker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
nicholas7869 skrev (22 timer siden):

Gjør dekorasjoner egentlig en forskjell for den åndelige eller følelsesmessige opplevelsen under religiøse samlinger?
Er det bare estetisk, eller kan det forsterke hvordan vi engasjerer oss i øyeblikket?

Det sier seg selv at dekor og lyssetting endrer stemningen i et rom, ellers hadde vi ikke gjort det i utgangspunktet. At det brukes dempet lys i seremonirom er like naturlig som at det brukes blinkende lys å strober i en disko.

nicholas7869 skrev (22 timer siden):

Hva tror dere? Er dekorasjoner kun kulturelt og symbolsk basert, eller kan det også nå et åndelig nivå?

Vel om man er av typen som allerede er religiøs så er det nok ikke stort som skal til for å påvirke stemningen, det er nok lett å la seg påvirke av dekorasjon å lyssetting om man allerede er programmert sånn, sånn sett kan bare et strategisk plassert takvindu overbevise noen om både guder og annet fanteri, religioner og prestene deres er ganske lumske, de bruker hvert eneste triks i boka selvfølgelig.

• Liker 1
Skrevet

Absolutt, jeg forstår hva du mener. For folk som allerede er åndelig anlagt, kan selv enkle elementer som belysning eller dekorasjon virkelig forsterke stemningen – det kan føles dypt rørende eller nesten overjordisk noen ganger. Omgivelsene kan helt klart spille en rolle i hvordan vi opplever visse øyeblikk.

Når vi snakker om det, planlegger jeg faktisk ballongdekorasjoner til en kommende religiøs begivenhet. Jeg kom over dette firmaet theballooncompany.com – og arbeidet deres ser veldig imponerende og profesjonelt ut. Har du noen erfaring med dem? Hadde vært flott å høre din mening før jeg bestiller noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...