Gå til innhold

Hvor mye av inntekten din har du klart å spare?(totalt sett)

Anbefalte innlegg

Gjest abc92...6fa
Skrevet
Salvesen. skrev (På 23.5.2025 den 21.06):

Forhåpentligvis en tråd som klarer å leve en stund her inne som inntektstrådene. 

Regnet på dette i dag og må si jeg ble meget skuffet over meg selv 😛

Av min totale brutto inntjening har jeg bare klart å "spare" 15% av inntekten! Det er skuffende lite synes jeg. 

Da har vell 20-30% gått til skatt, 15% til "sparing" og 55-65% gått til utgifter. 

Dette er jo såklart inkludert både dårlige og gode investeringer, dog har jeg nok mest av førstnevnte..

EDIT: Ble tydeligvis ikke tydelig dette her. Jeg tenkte ikke på hva du sparer i dag, sist måned eller neste skuddår. Jeg tenkte på hva du har spart av inntekten du har hatt i livet. 

32% 

Tjent ca 5.5Mnok på 12 år, har 1.8Mnok i verdier ( låst i eiendom) 
Måtte regne på det, og griner litt over at verdien kunne vært dobbelt, men har driti på draget med flytting og dårlige salg.

Teller faktisk ikke med bilverdiene i disse tallene, der er det jo noen hundretusen også..men bil er tap uansett så.

Jeg håper å kunne spare nærmere 150k i året de neste 8 årene ( da vil jeg være 40) som skal gå til fond.
da vil jeg ha nærmere 1.8-2Mnok i et fond som bare skal ture og gå til jeg pensjoneres ( forhåpentligvis 60 år) og vil være rundt 6mnok. ( brukt 5.8% som årlig avkastning i regnestykket) 

målet er å leve/oppleve litt med fruen når vi er 40+  Da er ungene tenåringer og vi står litt friere med reise ++

Fruen derimot har ingen hensikt om å spare, hu har tjent 4Mnok på sine 12 år i arbeid og har 250k i verdier.
men så har hun også 15Mnok i eiendom via arv, som sikkert er det dobbelte når arven realiseres..Så hu bryr seg rett å slett ikke.

Anonymous poster hash: abc92...6fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Etter ca. 17 yrkesaktive år med en total inntekt på 18M sitter jeg igjen med en personlig nettoformue på rett over 12M. Så har klart å "spare" ca. 66% av inntekten så langt.

Skal sies at det har kommet en del penger i form av aksjegevinst også, så det er nok nærmere 40-50% om man utelukkende ser på lønn.

Endret av NoTrace
  • Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet
Salvesen. skrev (På 23.5.2025 den 21.06):

EDIT: Ble tydeligvis ikke tydelig dette her. Jeg tenkte ikke på hva du sparer i dag, sist måned eller neste skuddår. Jeg tenkte på hva du har spart av inntekten du har hatt i livet. 

Dette blir et fryktelig vanskelig regnestykke, de fleste som har levd, jobbet og spart noen år vil ha opparbeidet seg langt større verdier gjennom verdistigninger, avkastning og arv enn gjennom sparing. Det du spør om er vel et forholdstall mellom livsløpsinntekt og formue, men det tallet er såpass sammensatt for de fleste at det vil gi flere spørsmål enn svar.

Skrevet
Johan Kontant skrev (7 minutter siden):

Dette blir et fryktelig vanskelig regnestykke, de fleste som har levd, jobbet og spart noen år vil ha opparbeidet seg langt større verdier gjennom verdistigninger, avkastning og arv enn gjennom sparing. Det du spør om er vel et forholdstall mellom livsløpsinntekt og formue, men det tallet er såpass sammensatt for de fleste at det vil gi flere spørsmål enn svar.

Ja jeg spør ikke etter en detaljert spare plan;p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...