Gå til innhold

tilbehør til mikrobølgeovn - mye rart/tvilsomt der ute?

Anbefalte innlegg

har omsider fått bestilt meg en mikrobølgeovn, da jeg egentlig har sverget til vanlig stekeovn å håndtere mat frem til nå, så er ganske sent ute da. Man trenger litt plastbokser og diverse for tilberedning og oppvarming, og det første produktet jeg kikket på gjorde meg skikkelig nedslått:

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/tilbehor-til-hvitevarer/tilbehor-til-ovn-og-komfyr/startsett-for-mikrobolgeovn-a352415/A352415?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=NO - Shopping - AO - MDA - Branded&utm_id=415833248&gad_source=1&gad_campaignid=415833248&gbraid=0AAAAAD-SSgR_7Y8G7QyvKMh7MfcCq_zCc&gclid=EAIaIQobChMI8P-xz7GrjQMV7-yyCh379jJfEAQYASABEgKo1_D_BwE

se kundeanmeldelser, dette settet er jo åpenbart helt ubrukelig, enda det er dedikert for mikrobølgeovn. Jeg tenker, hvordan skal man da kunne stole på en random plastboks på Jula eller Biltema, for å si det sånn?

Jeg kjøpte disse på Jula

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/kokekar/matoppbevaring/oppbevaringbokser/matbokser-004341/

det stod ikke noe om mikrobølgeovn på etiketten som er limt rundt boksene (ikke med på bildene) men Jula hevder de er greie. I bunn på boksene er det et symbol hvor det står 100+  er ikke det for lite til mikro?

tilbehøret trodde jeg skulle bli den lette delen av nyanskaffelsen til heimen, men har visst kjøpt meg mer hodebry :p

er det noen her som har vært gjennom samme tralten og evt. vet om noe premium tilbehør som er garantert brukbart? jeg graver gjerne litt dypt i lommeboka for å "bli ferdig" med dette.

Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (40 minutter siden):

Glass og porselen.

er klar over at f.eks. ildfast form (glass) er det beste. Har et par stk. fra Pyrex fra før.

plast-variantene tenkte jeg fordi er lettere vekt og håndtering.

btw, her hos meg blir det nok bare oppvarming av mat, ikke tilberedning (fra bunn av)

Kjemiske stoffer i emballasje og kjøkkenredskaper
https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/matproduksjon/matkontaktmaterialer/kjemiske-stoffer-i-emballasje-og-kjokkenredskaper

Spørsmål og svar om stoffer i emballasje og kjøkkenredskaper

Sitat

> Er det trygt å bruke iskrembokser i mikrobølgeovn?

Det er viktig å bruke riktige beholdere/emballasje i mikrobølgeovnen. De må ikke være laget av materialer, som hindrer mikrobølgene i å varme opp maten. De må heller ikke avgi skadelige stoffer til maten.

Følgende materialer kan normalt benyttes i mikrobølgeovn forutsatt at de er merket fra produsent:

• Varmebestandig glass, keramikk, porselen og stentøy.
  • Polyetylentereftalat (PET). PET er ofte merket PET eller et ett-tall inne i en trekant.
  • Plastbokser, stekeposer av PET og plastbelagte pappbokser belagt med PET inn mot næringsmiddelet.
  • Plastbeholdere, som er spesielt beregnet til bruk i mikrobølgeovn, kan være fremstilt av polypropylen; - ev. merket med PP eller et fem-tall, eller high density polyethyen - ev. merket med HDPE eller et to-tall.
  • Beholdere av PP og HDPE bør kun anvendes til retter med lavt fett- og sukkerinnhold (# se forklaring under)
  • Lave aluminiumsbakker kun i mikrobølgeovner produsert etter 1980, sjekk ovnens bruksanvisning.
  • Plastfilm, som er beregnet til mikrobølgeovn les merkingen på emballasjen.

Små stykker aluminiumsfolie kan brukes til for eksempel til å dekke til ben på fjærkre og halen på fisk for å unngå at de blir overkokt/-stekt. Det er viktig at aluminiumsfolien er minst to centimeter fra ovnsiden, ellers kan det dannes gnister som skader ovnen.

[#] Grunnen til at vi sier man ikke bør varme opp fet mat i denne typen beholdere er at fett- og sukkerholdig mat blir svært varm i mikrobølgeovn og kan reagere med plasten slik at det frigis stoffer fra plasten til maten som varmes opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...