Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva er det som egentlig kan påvirkes negativt når man kveler bilen osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vel stilt et tilsvarende spørsmål før, men hva er det som kan påvirkes negativt når man kveler bilen innimellom og/eller når man feks glemmer å gire ned og bilen begynner å riste litt, før man husker å trykke inn clutchen og unngår at den kveles . Kan enkelt tilfeller av dette slite betraktelig på clutchen eller eventuelt noe annet?

Kjørt en del på vestlandet nå og er tydeligvis "ute av trening" på bakke- start i veldig bratte bakker, så fått kvelt den litt ved uhell og også et par ganger jeg har glemt å gire ned, slik at bilen har startet å riste litt. Også blitt litt mer en normalt "sluring" på clutchen. Kjørte automat i alle år får jeg fikk denne bilen, så virker som jeg aldri blir 100% på manuelt, selv om det går fint i 99% av tilfellene(bare tydeligvis ikke når det er veldig bratt)

Regner med at bilen tåler alt dette, så lenge man ikke gjør det til en fast uvane, men tenker sånn på hva som kan skje i verste tilfelle!? Igjen, kan enkelt tilfelle en sjeldent gang gi litt slitasje, eller må dette skje regelmessig over tid for at slitasjen kan være "målbar"?

Er vel en hovedårsak til at jeg bekymrer meg såpass for bilen min sånn helt ærlig: jeg har egentlig ikke råd til å ha bil for tiden, så livredd for at det kommer en dyr reparasjon(feks clutch bytte eller noe annet dyrt). Men jeg er helt avhengig av bilen min, både i jobbsammenheng og privat. Kjører nærmere 25 000km i året.

Har alltid trøst meg med at det er en Toyota, som er kjent for pålitelighet, men litt usikker nå etter at et feste til potta under hadde løsnet og måtte bli sveiset på igjen.

Takker for alle svart(som forhåpentligvis kan fjerne noe av angsten min)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På en Toyota vil nok bilen tåle dette rimelig bra, men at du forkorter levetiden på diverse komponenter som kløtsj, drivaksler, motorfester med mer er utvilsomt. Spørsmålet er mer om du vil oppleve problemer dette året eller om flere år. Det er umulig å si, annet enn at Toyota generelt er bygget solid for slik kjøring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...