Gå til innhold

Hvilket skjermkort skal jeg velge?? 5070, 9070xt eller 9070 eller muligens 5070TI ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vel nå egentlig bestemt meg for å gå for et 9070xt kort. Da dem faktisk er på lager...stort sett.

Men så var det å velge kort da :) . Tenker å holde meg til et av dem rimligere utgavene. da over 9k er gale nok for et grafikkkort.

Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC HDMI 3xDP 16GB 9490kr

PowerColor Radeon RX 9070 XT Reaper HDMI 3xDP 16GB 9290kr

Asus Radeon RX 9070 XT Prime OC 9590kr

PowerColor Radeon RX 9070 XT Hellhound OC HDMI 3xDP 16GB 9690kr

Acer Nitro Radeon RX 9070 XT OC HDMI 3xDP 16GB 9290kr

ASRock Radeon RX 9070 XT Steel Legend  HDMI 3xDP 16GB 9399kr

Acer har høyest oc ut i fra det jeg kan se. Men finner ingen rewiews for kortene. 

powercolor og asrock har standard clock utgaver. 

Acer, asus og gigabyte har overklokkede utgaver.

Hva anbefales, mest med tanke støy og coilwhine. .

Er litt skeptisk til Acer, fra tidligere produker slik som laptoper osv, som ikke akkurat var kjempekvalitet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge fra Powercolor bruker ptm7950. Hellhound er litt større og har flere heatpipes, så antagelig en litt bedre kjøler og dertil lavere støy. 

Hvis du er på budsjett kjøper du vel billigste.

Skrevet
ps5 skrev (På 10.5.2025 den 13.11):

Corsair (ihvertfall de litt mer moderne variantene) klarer fint 300w per 8 pin så det kan man fint splitte ved behov. Sjekk spec på psu.

De kan ikke sette 2stk 8pins plugger på en kabel uten at de er beregnet for det. Så lenge det er kjente merker, så skal det aldri være noe problem rent teknisk. Hver plugg er godkjent for 150W.

Det som kan være litt ved å kjøre de på full last er hva kablene tåler

Siden i en 8 pins, så er det 3 strømførende ledere (6pins har 3 ledere og 3 jord, mens de 2 ekstra pluggene er kun jord, som indikerer at det er 8 pins). Så ved full last på 300W, så er det hvis det er jevnt for delt 100W pr leder, som gir 8,5A. Helt innen for på kabler som normalt vel er ca. 1,5mm2.

Så er det ett par ting som spiller inn som mange ikke tenker på. Reduksjonsfaktorer ved mange kabler samlet.

En 1,5mm2 kabel på vegg, tåler med PVC isolasjon 17,5A. Uten å gidde å slå opp, så kan nok kjapt det økes når den er "PN" versjon og i "fri luft" til 20A. Når det er 3 ledere sammen, så er reduksjonsfaktoren 0,70, slik at det går fra 20 til 14A som kabel tåler. Fortsatt gått innenfor med 8,5A i trekk. Men så er mange flinke til å ha orden i kablene i kabinettet, stripse flere sammen, og gjerne ett par runder hvis det er lange kabler, så er man fort kanskje må ting som kan gjøre at kabel faktisk kan bli nokså varme.

Men det virker som mange av de PSU kablene jeg har vært borti har nokså "seig" isolasjon på kablene, så antar de bruker kabler som tåler opptil 90 grader, og da mer strøm også.

Men tror jeg ikke har sett noen som har smeltede kabler som jeg kan huske, utenom den nye "Nvidia" kabelen, men det er mer dårlig design enn kabel feil.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Det endte opp med at jeg kjøpte et inno3d 5070 TI kort, da det kom på lager igjen på proshop. en 1000 lapp dyrere enn rimligste 9070XT.

Jeg tenker samtidig å oppgradere PSU. Og ser at Proshop kjører noen tilbud denne uken.

Tenker det enten blir 

Enermax REVOLUTION III Strømforsyning (PSU) - 1000 Watt - 120 mm - ATX 3.1 - 80 Plus Gold sertifisert til kr 1279

eller

Corsair RMe Series RM1000e (2025) Strømforsyning (PSU) - 1000 Watt - 120 mm - ATX 3.1 - 80 Plus Gold sertifisert til kr 1649.

Lurer egentlig på om Corsair RME er verd merprisen.

Min gamle rm750 fra ca 2019 fungerer jo fortsatt bra , men har en pitte liten aning coilwhine (frytkelig irriternde når man først legger merke til den)

Noen som har erfering med Enermax??

Skrevet (endret)
dopus skrev (43 minutter siden):

Noen som har erfering med Enermax??

Vet ikke hvor overført det er, men jeg har to 18cm Enermax vifter, kjøpt for noen år tilbake, som inntak i fronten av mitt digre kabinett. De bråker ihvertfall ikke, annet enn at det blir noe vindstøy av så store vifter. Likevel ville jeg nok ha spandert på meg de få ekstra hundrelappene for Corsair RMe.

Enermax-enheten ligger dessuten et trinn lenger ned på PSU Tier List.

Endret av SilverShaded
  • Liker 1
Skrevet

slo til på proshop sitt superdays tilbud på den Corsair enheten. Ut i fra tester så måler den bra, men bruker ikke nødvendigvis det aller beste av deler ( koreanske kondensatorer i stedet for japanske osv) men det er vel en grunnt til at rmX 1000w er betraktlig dyrere enn en rmE 1000W. Fant også en test av av den enermax psuen. gjør det helt OK i testen, men får trekk for at det er mye støy på den ved belastning. 1000w er uansett overkill for mitt oppsett, selv med framtidige oppgraderinger. men jeg har gjerne en psu 7-8++ år.

3070ti og rmx 750w får nytt liv i min nevø sin PC :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...