Marzo Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai 2 hours ago, Simen1 said: Det skal følge med eksport-skiltene. Men dekningsgrad må jeg undersøke. Jeg forventer ansvarsforsikringsnivå. Kun ansvar og opp til 300k mener jeg, du kan også få tegnet kasko forsikring (uten ansvar) hos ditt selskap i Norge når du vet VIN til bilen, så den er dekket før du evt henter den.
Marzo Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai 4 hours ago, Simen1 said: Takk for god info @Marzo Dette er en av de løse trådene jeg prøver å finne ut av. Kan du forklare mer eller sende meg til en lenke med mer info om mva-refusjon og hvorfor det er vanskelig? For å få refundert tysk mva, må du først betale norsk mva. Så sende dokumentasjon tilbake til tyskland og vente på refusjon. Det finnes forhandlere som kan dette og kan hjelpe deg, men det er du som tar risikoen hvis noe stopper opp. Skal du handle en nyere bil av høy verdi så vil jeg sterkt anbefale å bruke en speditør som har tollkreditt. Autolink osv har det så de kan hente bilen hos forhandler for deg og stille garanti for at bilen fraktes ut av landet, og slipper derfor å betale ut momsen for så å få den refundert etter at norsk mva er betalt.
Marzo Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai 4 hours ago, Simen1 said: Siden dette er nytt for meg så tenkte jeg å prøve å velge litt trygt. Følge strømmen og velge en hyppig bruktimportert modell. Tenkte å skumme gjennom topplistene over bilmodeller og se hva som passer meg best. Jeg har bare ett absolutt krav: Minimum 4 seter. Alt annet er kjekt å ha-ønsker. Hengerfeste for 1500kg, 4x4, bensinmotor eller PHEV, fungerende AC (kjekt å ha på ferien). Styrer også unna diktaturbiler. Hva som lønner seg og er trygt skal jeg ikke uttale meg om. Hvis du vil se om det er enkelte modeller eller motorutgaver som utpeker seg som gunstige å importere pga høy/lav avgift evt alternativ beregning ved import kan du sjekke listene hos skatteetaten her: https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/engangsavgift/bruksfradrag/kvk/ Det finnes flere eksempler på biler som holder seg godt i pris her i landet som får gode fradrag i avgiftene ved bruk av alternativ beregning, men det er store sprik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå