Gå til innhold

100% remote jobb som ingeniør, spekulasjonen min om fremtiden

Anbefalte innlegg

For å forklare min situasjon. Jeg bodde "sørpå" i noen år. Flyttet deretter nordover (langt på bygda) og etter noen år med diverse arbeid før jeg havna tilbake til gammel arbeidsgiver. Riktignok via et konsulentfirma. Jeg jobber som "lead engineer" innen olje og gass, hvorpå mye er utvikling/modifisering av mekanisk og hydrauliske systemer. 

Jeg har gjort dette i 2 år nå, og synes egentlig ordningen fungerer veldig bra. Jeg sitter på teams i alle møter, reiser ca. hver tredje måned for noen aktitivter eller møter. Leder i firma jeg er utleid til er enig i at dette fungerer veldig bra, men HR i firma ønsker ikke å ansette meg da de har en firma policy om oppmøte på kontoret. 

Jeg spekulerer på om dette kan bli normalen fremover. For min rolle er ofte både kunde og interne ikke sitter på samme lokasjon, så man ender opp på teams i 19 av 20 møter. 

Hva tenker dere? Vil det åpne seg flere muligheter uten å måtte ha en fot i døra? Forstår at det er veldig stor terskel for å ansette noen man ikke kjenner i en slik rolle. Hadde vært interessant å få flere perspektiver på dette

Videoannonse
Annonse

Jeg har 100% remote job nå, med team i Tyskland og Sveits og min leder sitter i Sveits.

Har foståvidt jobbet mer eller mindre remote siden 2020/covid og har ikke tenkt å gjøre noe annet resten av livet. 

Blir dog noe reising og det trives jeg godt med:)

Usikker på om jeg svarte på spørsmålet men jeg fanget det ikke helt, sorry😅

• Liker 2

Hva er situasjonen eller spørsmålet egentlig? :) Du er utleid til et firma, men får ikke fast stilling der på grunn av at du jobber remote? Høres vanvittig 'corporate' ut og beskriver alt jeg hater ved det. Kan ikke leder snakke med HR? Burde jo være mulig å gjøre unntak om du faktisk ikke har mulighet til å møte på kontoret på grunn av lokasjon.

Vi har noen som jobber fast 'remote' hos oss. De stikker innom kanskje en gang hver 2. eller 3. måned for å ikke miste helt den fysiske kontakten. Dyktige folk som hadde vært et stort tap å miste, så ingen har noen problemer eller betenkeligheter med at de jobber remote.

Jobber selv hybrid og er happy med det. Hadde aldri holdt ut nåværende jobb om jeg måtte være 100 % på kontoret i det jævlige åpne landskapet vi har. 

• Liker 1
On 5/4/2025 at 8:22 PM, Salvesen. said:

Jeg har 100% remote job nå, med team i Tyskland og Sveits og min leder sitter i Sveits.

Har foståvidt jobbet mer eller mindre remote siden 2020/covid og har ikke tenkt å gjøre noe annet resten av livet. 

Blir dog noe reising og det trives jeg godt med:)

Usikker på om jeg svarte på spørsmålet men jeg fanget det ikke helt, sorry😅

Det svarte absolutt på hva jeg tenkte på. Er litt løs diskusjon og synspunkter fra andre som er interessant for meg. Hvilken bransje er du i?

18 hours ago, DukeRichelieu said:

Hva er situasjonen eller spørsmålet egentlig? :) Du er utleid til et firma, men får ikke fast stilling der på grunn av at du jobber remote? Høres vanvittig 'corporate' ut og beskriver alt jeg hater ved det. Kan ikke leder snakke med HR? Burde jo være mulig å gjøre unntak om du faktisk ikke har mulighet til å møte på kontoret på grunn av lokasjon.

Vi har noen som jobber fast 'remote' hos oss. De stikker innom kanskje en gang hver 2. eller 3. måned for å ikke miste helt den fysiske kontakten. Dyktige folk som hadde vært et stort tap å miste, så ingen har noen problemer eller betenkeligheter med at de jobber remote.

Jobber selv hybrid og er happy med det. Hadde aldri holdt ut nåværende jobb om jeg måtte være 100 % på kontoret i det jævlige åpne landskapet vi har. 

Hehe, jeg er kanskje litt bekymra for fremtiden når olje og gass får svingen sin, de har jo historisk vært høyt og lavt på bemanning.  

Det er veldig corporate greier, alle er enige, men firma policy er vist vanskelig å trumfe. Også for leder. Jeg fikk forsåvidt en mulighet, men det besto i at jeg måtte betale for reise selv til kontorsted. Som fort blir 15k med fly, hotell (Kan nok redusere her) osv. 

Hvilken bransje holder du på i?

Mephisto- skrev (11 minutter siden):

Det svarte absolutt på hva jeg tenkte på. Er litt løs diskusjon og synspunkter fra andre som er interessant for meg. Hvilken bransje er du i?

Hehe, jeg er kanskje litt bekymra for fremtiden når olje og gass får svingen sin, de har jo historisk vært høyt og lavt på bemanning.  

Det er veldig corporate greier, alle er enige, men firma policy er vist vanskelig å trumfe. Også for leder. Jeg fikk forsåvidt en mulighet, men det besto i at jeg måtte betale for reise selv til kontorsted. Som fort blir 15k med fly, hotell (Kan nok redusere her) osv. 

Jeg jobber med automasjon innenfor logistikk. Heter vell intralogistikk på fint eller noe slikt, men kort fortalt jobber jeg med Autostore men ikke for AutoStore(lengre).

Har også vært innenfor olja(er jo fra Vestlandet) men det var ikke noe for meg.

• Liker 1
18 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg jobber med automasjon innenfor logistikk. Heter vell intralogistikk på fint eller noe slikt, men kort fortalt jobber jeg med Autostore men ikke for AutoStore(lengre).

Har også vært innenfor olja(er jo fra Vestlandet) men det var ikke noe for meg.

Nå er ikke min bakgrunn relevant for en slik jobb. Men tror du dere hadde ansatt noen 100% remote som man ikke kjente til i forkant?

Mephisto- skrev (7 minutter siden):

Nå er ikke min bakgrunn relevant for en slik jobb. Men tror du dere hadde ansatt noen 100% remote som man ikke kjente til i forkant?

Hos oss hadde nok noen med din bakgrunn passet best inn i LCS/Service og support da vi ikke har noe hydraulisk og utvikler lite mekanisk.

Det er dog sant for min del av selskapet men det finnes andre deler også der det gjerne finnes mer av din type erfaring. Men kjenner ikke godt nok til det og tror de fleste på utvikling sitter i Sveits/Tyskland uansett.

Men i LCS er det mange muligheter som en type felt ingeniør etc. 

Dog er vi små i Norden enda på AutoStore men store på andre typer maskiner. Og her er mulighetene store for remote, men innebærer såklart en del reising.

• Liker 1
Mephisto- skrev (2 timer siden):

Det gir mening. 

Du får ikke ordnet det med en lønnsøkning på 25K da? Så har du i teorien fått 'betalt' for dine utlegg? Eventuelt ordner du deg fast ansettelse og finner en løsning på det der etter hvert?

Jeg jobber som konsulent innen byggeteknikk. Rimelig lei, men er en trygg og stabil jobb samtidig som jeg har noen sideprosjekter som i beste fall kan kaste av seg bedre enn jobben dette året. Om ikke hadde jeg nok byttet for lengst. :) 

16 minutes ago, DukeRichelieu said:

Det gir mening. 

Du får ikke ordnet det med en lønnsøkning på 25K da? Så har du i teorien fått 'betalt' for dine utlegg? Eventuelt ordner du deg fast ansettelse og finner en løsning på det der etter hvert?

Jeg jobber som konsulent innen byggeteknikk. Rimelig lei, men er en trygg og stabil jobb samtidig som jeg har noen sideprosjekter som i beste fall kan kaste av seg bedre enn jobben dette året. Om ikke hadde jeg nok byttet for lengst. :) 

25k i måneden? I wish :D Tilbudet jeg fikk gikk ut på at jeg kom ned 3-4 ganger i året. Men det var med daværende leder og kun muntlig, forsøkte å få det skriftlig. Da hadde jeg nok takket ja. Meeeen... Corporate vil ikke ha det sånn, og jeg har allerede fått en annen leder i firma. 

Jeg synes det er vanskelig å veie stabilitet mot risiko/spennende jobber, altså litt i den tankerekka du har. Har også vært i statlig jobb, men jeg klarer bare ikke byråkratiet og systemene. 

Mephisto- skrev (4 minutter siden):

25k i måneden? I wish :D Tilbudet jeg fikk gikk ut på at jeg kom ned 3-4 ganger i året. Men det var med daværende leder og kun muntlig, forsøkte å få det skriftlig. Da hadde jeg nok takket ja. Meeeen... Corporate vil ikke ha det sånn, og jeg har allerede fått en annen leder i firma. 

Jeg synes det er vanskelig å veie stabilitet mot risiko/spennende jobber, altså litt i den tankerekka du har. Har også vært i statlig jobb, men jeg klarer bare ikke byråkratiet og systemene. 

Skjønner. Trodde det var 15K i året. Det hadde kanskje vært enklere å akseptere.

Stabilitet har nok litt med livssituasjon, risiko-apetitt og kompetanse å gjøre. Om man ikke har barn, har sparepenger og høy kompetanse, så er det bare sunt å leve litt på kanten. Har man barn, lite sparepenger og middels kompetanse er det verre... :) 

Jobber i et stort firma nå og byråkratiet gir meg brekninger, men heldigvis har jeg minst mulig med det å gjøre i hverdagen. 

7 minutes ago, DukeRichelieu said:

Skjønner. Trodde det var 15K i året. Det hadde kanskje vært enklere å akseptere.

Stabilitet har nok litt med livssituasjon, risiko-apetitt og kompetanse å gjøre. Om man ikke har barn, har sparepenger og høy kompetanse, så er det bare sunt å leve litt på kanten. Har man barn, lite sparepenger og middels kompetanse er det verre... :) 

Jobber i et stort firma nå og byråkratiet gir meg brekninger, men heldigvis har jeg minst mulig med det å gjøre i hverdagen. 

15k i året hadde vært en no brainer. Jeg ville faktisk godtatt 60-75k utgifter i året. 

Man har bare lyst å være ingeniør! Uten alle prosesser og styr som gjør ting tungvindt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...