Gå til innhold

Påstand og Meningsmåling:

Hva mener du?  

15 stemmer

1. 1. Svar på Påstand

• Påstanden er helt på sin plass i dagens Norge.
      2
    • Påstanden har en god grunnmur, men trenger ytterlig forklaring og begrunning.
      3
    • Dette forslaget kan formuleres bedre og bli endret på.
      5
    • Dette er et forferdelig forslag.
      5

Anbefalte innlegg

Her er påstanden min: 

Norge har for mange tomme arbeidsplasser og burde satse på bygdeskoler og generelt arbeidsplasser på bygda, og derfor må vi ha flere arbeidsinnvandrere, som vi stiller krav til at skal integrere seg bra nok for at de kan jobbe her. I tillegg burde hele verden vite at man har tilbud om gratis utdanning her i Norge, og at de er velkomne hit.

Jeg lurer på hva dere mener. Kjør debatt!

Endret av Politikkpatrioten385
Videoannonse
Annonse
Politikkpatrioten385 skrev (36 minutter siden):

Her er påstanden min: 

Norge har for mange tomme arbeidsplasser og burde satse på bygdeskoler og generelt arbeidsplasser på bygda, og derfor må vi ha flere arbeidsinnvandrere, som vi stiller krav til at skal integrere seg bra nok for at de kan jobbe her. I tillegg burde hele verden vite at man har tilbud om gratis utdanning her i Norge, og at de er velkomne hit.

Jeg lurer på hva dere mener. Kjør debatt!

Utlendinger får ikke gratis høyere utdanning i Norge lenger. Det ble fjernet for få år siden da vi i likhet med resten av verden vedtok å innføre skolepenger for utenlandske studenter.

Hvorfor skal vi ta imot flere arbeidsinnvandrere når vi har ledig arbeidskraft og kan frigjør arbeidskraft her hjemme? Det har jo også vist seg å være problematisk da de ender opp på trygd som de tar med seg til hjemlandet.

• Liker 1
Socketlicker skrev (21 minutter siden):

Utlendinger får ikke gratis høyere utdanning i Norge lenger. Det ble fjernet for få år siden da vi i likhet med resten av verden vedtok å innføre skolepenger for utenlandske studenter.

Hvorfor skal vi ta imot flere arbeidsinnvandrere når vi har ledig arbeidskraft og kan frigjør arbeidskraft her hjemme? Det har jo også vist seg å være problematisk da de ender opp på trygd som de tar med seg til hjemlandet.

Vi burde stille noen krav, men det burde være gratistilbud for de som kommer til Norge og planlegger å være her på langsikt slik at de kan få lære norsk. Jeg er enig at vi må ta bruk for den arbeidskraften vi har, med for eksempel å øke pensjonsalderen og å senke uføretrygd og barnetrygd. Men det vil fortsatt være tomme arbeidsplasser.

Politikkpatrioten385 skrev (2 minutter siden):

Vi burde stille noen krav, men det burde være gratistilbud for de som kommer til Norge og planlegger å være her på langsikt slik at de kan få lære norsk. Jeg er enig at vi må ta bruk for den arbeidskraften vi har, med for eksempel å øke pensjonsalderen og å senke uføretrygd og barnetrygd. Men det vil fortsatt være tomme arbeidsplasser.

Stanser vi masseinnvandringen, strammer inn krav for trygd, hevder pensjonsalderen og kutter i det offentlige vil behovet for arbeidsplasser reduseres, spesielt i det offentlige. Vi trenger ikke fortsatt masseinnvandring, vi har nok arbeidskraft allerede.

Gratis norskkurs for innvandrere eksisterer allerede, og det har ikke fungert ettersom vi tar imot flere enn vi klarer å integrere.

• Liker 1
Socketlicker skrev (4 minutter siden):

Stanser vi masseinnvandringen, strammer inn krav for trygd, hevder pensjonsalderen og kutter i det offentlige vil behovet for arbeidsplasser reduseres, spesielt i det offentlige. Vi trenger ikke fortsatt masseinnvandring, vi har nok arbeidskraft allerede.

Gratis norskkurs for innvandrere eksisterer allerede, og det har ikke fungert ettersom vi tar imot flere enn vi klarer å integrere.

Fortell meg hvorfor det er så mange tomme arbeidsplasser og arbeidssteder som må legges ned fordi de ikke har nok arbeidere

• Liker 2
Politikkpatrioten385 skrev (2 timer siden):

Fortell meg hvorfor det er så mange tomme arbeidsplasser og arbeidssteder som må legges ned fordi de ikke har nok arbeidere

Fordi vi ikke har fremmet norsk arbeidskraft, importert mange utlendinger som trenger varer og tjenester og øker behovet for arbeidskraft uten å bidra, da spesielt de fra MENA-land.

Mangelen på arbeidskraft er redusert med 26.000 og er tilbake på nivået det lå på i 2018. Så med bevisst satsing på nordmenn kan vi fylle behovet for arbeidskraft uten fortsatt masseinnvandring.

Endret av Socketlicker
  • Innsiktsfullt 1
Gavekort skrev (10 minutter siden):

Fordi vi ikke har det. Byggebransjen er temmelig skadeskutt med den svake norske krona.

Pluss at det har vært byggestans i de fleste større prosjekter etter renteoppgangen, som har vært såpass ille at produsenter av materialer/råvarer til byggenæringen har måtte enten nedskalere og permittere ansatte eller lagt ned virksomheten, samme også innenfor logistikk og transport innenfor byggebransjen. Det har blitt en dominoeffekt. 
Men når ting snur igjen, hvis det snur, så vil det bli en enorm etterspørsel etter arbeidskraft innenfor næringen. 

• Liker 2

Vi har 100 000 utenfor både arbeidsliv og velferdsystemet, folk som ikke teller på ''arbeidsledigheten''. 
Vi har en absurd generøs ufør-ordning, jeg kjenner de som utnytter det, og hvor lett det er.
Selvfølgelig trenger vi ikke arbeids-innvandrere:
Ingen land trenger innvandring, det er kapitalister som ønsker lav pris på arbeid som ønsker det, eller bolig-investorer.
I den grad vi trenger arbeidere, så regulerer vi vekk arbeidsplasser gjennom forbud eller avgifter, eller så krymper vi offentlig sektor og effektiviserer. I Norge subsidierer vi vanvittig mange arbeidsplasser som ikke har livets rett, bli kvitt disse så har vi ytterligere kanskje flere 100 000.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...