Gå til innhold

Honor Magic7 Lite er en skikkelig budsjettvinner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fin test. Det er mye mer interessant å finne ut hvor mye telefon man får for lav pris enn å lese om toppmodellene som jeg egentlig synes er kjedelig og lite interessant siden jeg har sluttet å kaste bort penger på dem. For min del har jeg ny maxgrense på kr. 5000,- og gidder ikke engang lese om toppmodellene.

Det er synd at samtalekvalitet ikke lenger har fokus fordi jeg synes enkelte Samsung-telefoner nå blir dårligere og dårligere på dette området. Noen av de jeg snakker med som har ny Samsung høres relativt tynne ut i stemmen og smerter trommehinnen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Pussig hvordan Tek plutselig har endret politikk og har begynt å trekke frem antall år man får programvareoppdateringer som et av de viktigste hovedargumentene når Tek nå for tiden anmelder Android-telefoner.
I Teks artikkel om Honor Magic7 Lite er dette blitt så viktig at det er selve overskriften i det aller første avsnittet i artikkelen (sitat overskrift)  "Syv års programvareoppdateringer også fra Honor"
Jeg la merke til at denne nye politikken til Tek gjorde seg synlig da de første Android-telefonene med mer enn de vanlige to-tre årene med programvarevaroppdateringer dukket opp på markedet for få år siden.
Det er pussig, fordi antall år man fikk med programvareoppdateringer var et ikke-tema og helt uviktig da Tek gjorde telefon-anmeldelser i årene forut, dvs i de årene Apple var helt alene på markedet om å gi 4-6 år med oppdateringer, dvs dobbelt så mye som nærmeste Android-konkurrent på den tiden.
At dette skulle fått en overskrift og trukket frem som et hoved-moment da, var uhørt.
Men nå er det altså av "uforklarlige grunner" blitt kjempeviktig og superinteressant for Tek, slik det alltid var viktig for iPhone-brukerne opp gjennom alle de årene.
Men så er jo dette heller ikke første gangen at Tek viser seg uten ryggrad, med artikler av tvilsom substans, hvor vi har sett at Tek skifter mening like kjapt og ofte som en prostituert skifter truse, og hvor Teks journalister i ungdommelig blind overivrighet og misforstått entusiasme bruker Tek som en privat lekegrind de kan boltre seg i for å utgyte privat ufundert og subjektiv synsing, og derfor kommer i skade for å vill-lede forbrukeren istedet for å veilede.
Eller kanskje grunnen til at det der med antall år med oppdateringer var så uviktig og uinteressant for Tek før, er at Teks dårlig tilslørte og ufunderte bias mot iPhone oppsto for mange år siden, dengang Tek høyt proklamerte at iPhone er uinteressant,
Det skjer aldri at noe er bare sååå uinteressant for Tek at de føler at de må skrive en egen artikkel om hvor uinteressant det er, men det skjedde altså beviselig denne ene gangen.
Det siste fremstår i noe grellt lys idag, all den tid iPhone idag beviselig er verdens mestselgende smartphone-serie (noe man trygt kan si ikke skyldes prisen), og som eksempelvis beviselig selger manger ganger mer enn telefonene i Samsungs erkekonkurrent, Galaxy S-serien, men det får være en annen historie.

Endret av Radon Ready
Skrevet

For å kommentere innlegget over så har jeg hatt mange rimelige telefoner til å vite at disse oppdateringene de lover ser ut til å utebli, så i mine øyne er det et stunt fra mange av produsentene. Apple ligger i andre enden av skalaen.

Noen er opptatt av antall år når man kjøper en telefon til kr. 10-15.000,-. For andre er det ikke så viktig da man bytter telefon langt oftere. Jeg forstår at det er lov å endre mening.

Influensere og andre er naturligvis betalt for skrive om produktene, så "tester" må man nok ta med en klype salt. Jeg liker likevel å lese mange av Tek sine tester på interessante produkter, og jeg legger mye av innholdet til grunn når jeg går til innkjøp av noe nytt.

Det er mange år siden jeg lærte at "always on display" ikke betyr always on. Mao: ytterlighetene har ingen grenser.

• Liker 1
Skrevet

Oppdateringer er nok blitt viktigere som følge av sikkerhetsaspekter. F.eks BankID oppdateres jevnlig og har man ikke rett versjon av OS så kan man fort slite. Og slik er det med mange apper. Det er generelt blitt helt tullete i samfunnet i dag der man nesten må ha en app for omtrent alt. Jeg skulle ønske man kunne gå vekk fra dette. Jeg synes også telefonene ikke blir bedre..men dårligere med hver generasjon. Spesiellt negativ til AI på telefonen. For hvert ord jeg taster inn her så kan man nå i teorien sende data direkte til en AI motor på mobilen som analyserer alt som skrives og så sende dette videre til en server i Kina eller USA som overvåker alt som skrives. Det er helt sykt hvilket samfunn vi er på vei inn i. Videre er det enormt bruk og kast mentalitet der man nesten må bytte telefon hvert 2 år som minimum. Det er ikke bærekraftig.  Synes mye var enklere før med en god gammeldags nokia og en bank id brikke. Og når man skulle betale så betalte man med kort eller cash og ikke noe annet. Nå er det bonus programmer for alt fra mat til fly og tog. Og når man skal kommunisere med skolen må man også ha en app for det og en annen app for hver fritidsaktivitet osv osv..og har man ikke den siste versjonen av operativsystemet til enten google eller apple,vel da er man totalt dekoblet og frakoblet alt. 

På mange måter synes jeg verden går feil vei og mobilen er en viktig brikke til akkurat det.

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (15 timer siden):

Oppdateringer er nok blitt viktigere som følge av sikkerhetsaspekter. F.eks BankID oppdateres jevnlig og har man ikke rett versjon av OS så kan man fort slite. Og slik er det med mange apper. Det er generelt blitt helt tullete i samfunnet i dag der man nesten må ha en app for omtrent alt. Jeg skulle ønske man kunne gå vekk fra dette. Jeg synes også telefonene ikke blir bedre..men dårligere med hver generasjon. Spesiellt negativ til AI på telefonen. For hvert ord jeg taster inn her så kan man nå i teorien sende data direkte til en AI motor på mobilen som analyserer alt som skrives og så sende dette videre til en server i Kina eller USA som overvåker alt som skrives. Det er helt sykt hvilket samfunn vi er på vei inn i. Videre er det enormt bruk og kast mentalitet der man nesten må bytte telefon hvert 2 år som minimum. Det er ikke bærekraftig.  Synes mye var enklere før med en god gammeldags nokia og en bank id brikke. Og når man skulle betale så betalte man med kort eller cash og ikke noe annet. Nå er det bonus programmer for alt fra mat til fly og tog. Og når man skal kommunisere med skolen må man også ha en app for det og en annen app for hver fritidsaktivitet osv osv..og har man ikke den siste versjonen av operativsystemet til enten google eller apple,vel da er man totalt dekoblet og frakoblet alt. 

På mange måter synes jeg verden går feil vei og mobilen er en viktig brikke til akkurat det.

Men det er jo unektlig kjekt å ha alt i en bitteliten mobiltelefon som kun koster en tusenlapp i året?

Det er fortsatt mulig å benytte bankid-brikke og gammeldags telefon, men det fordrer jo ofte at man uansett må ha en en gammeldags datamaskin stående til annet bruk. Man må drasse rundt på avtalebøker og timeplaner osv.

Skrevet
On 5/2/2025 at 10:03 PM, obygda said:

Oppdateringer er nok blitt viktigere som følge av sikkerhetsaspekter.

Nei.
Hvis det plutselige fokuset fra Tek på årene man får med oppdateringer til en ny Android-telefon hadde sin årsak i at Tek plutselig er blitt opptatt av "sikkerhetsaspektet", så er det vel naturlig at Tek hadde nevnt det ett eller annet sted i teksten, ikke sant?
Hvis Tek har økt fokus på sikkerhet, slik du påstår, så burde vel Tek trukket frem Apple/iPhone mye mer foran Android-telefoner, hvis man f.eks skal dømme etter avgjørelser som er tatt av våre myndigheter mht nasjonal sikkerhet, eksempelvis det faktum at Stortinget valgte vekk Android i favør av iOS (sitat) "Stortinget valgte bort Android. Hensynet til sikkerheten fikk oss til å velge iPad, forklarer IT-sjef Frode Rein i Stortinget......Deretter ble det kjørt en sikkerhetsgjennomgang, der Apple iOS sto fram som det sikreste systemet. – Vi fant ut at vi ikke kunne tillate annet enn iOS"

Eller eksempelvis det faktum at Statens Graderte Plattformtjenester (SGP) kun tillater Apple/MacBook for dokumentbehandling og kun tillater iPhone for tale, video og chat (sitat): "SGP har spesialdesignet en Sharepoint-løsning for dokumentbehandling, egne  PC-er (kun Macbook) og en mobilapplikasjon for tale, video og chat til sluttbrukerne på såkalt begrenset plattform. Siden det bare er Apple som tilfredsstiller kriteriene, tillates denne kun på Iphones"

Eller eksempelvis det faktum at bankene/BankID tillater ansiktsgjenkjenning på kun iPhone for autentisering/innlogging i nettbank og tillater ikke ansiktsgjenkjenning på Android (sitat): "Facial recognition in BankID. The BankID app for iOS works with Face ID. However, facial recognition is not supported in Android"

Tek har skrevet flere artikler om BankID og Face-ID de siste årene, men aldri nevnt dette siste faktumet.
Istedet er Teks artikler skrevet på en slik finurlig måte at man som leser blir narret til å tro at iOS og Android er likeverdige mht å bruke ansiktsgjenkjenning til nettbank-innlogging, eksempelvis i denne artikkelen.
Synes du ikke sjøl at dette er merksnodig, når man tar i betraktning Teks påståtte økte fokus på sikkerhet?

For de som lurer så kan jeg legge til at det faktum at ansiktsgjenkjenning på kun iPhone godtas av BankID skyldes at iPhone scanner ansiktet i 3D, mens android-telefoner kun scanner i 2D og kan dermed lures av et bilde av telefoneieren hengt opp foran telefonkameraet.
Det at dette atter er et bevis på det gamle ordtaket at "man får det man betaler for", får være en annen historie.

F.eks BankID oppdateres jevnlig og har man ikke rett versjon av OS så kan man fort slite.

Ja, der har du mer rett enn du antakelig ante sjøl.
Har du operativsystemet Android så sliter du med f.eks ansiktsgjenkjenning for autentisering på BankID.

Skrevet
Radon Ready skrev (23 minutter siden):

Nei.
Hvis det plutselige fokuset fra Tek på årene man får med oppdateringer til en ny Android-telefon hadde sin årsak i at Tek plutselig er blitt opptatt av "sikkerhetsaspektet", så er det vel naturlig at Tek hadde nevnt det ett eller annet sted i teksten, ikke sant?
Hvis Tek har økt fokus på sikkerhet, slik du påstår, så burde vel Tek trukket frem Apple/iPhone mye mer foran Android-telefoner, hvis man f.eks skal dømme etter avgjørelser som er tatt av våre myndigheter mht nasjonal sikkerhet, eksempelvis det faktum at Stortinget valgte vekk Android i favør av iOS (sitat) "Stortinget valgte bort Android. Hensynet til sikkerheten fikk oss til å velge iPad, forklarer IT-sjef Frode Rein i Stortinget......Deretter ble det kjørt en sikkerhetsgjennomgang, der Apple iOS sto fram som det sikreste systemet. – Vi fant ut at vi ikke kunne tillate annet enn iOS"

Eller eksempelvis det faktum at Statens Graderte Plattformtjenester (SGP) kun tillater Apple/MacBook for dokumentbehandling og kun tillater iPhone for tale, video og chat (sitat): "SGP har spesialdesignet en Sharepoint-løsning for dokumentbehandling, egne  PC-er (kun Macbook) og en mobilapplikasjon for tale, video og chat til sluttbrukerne på såkalt begrenset plattform. Siden det bare er Apple som tilfredsstiller kriteriene, tillates denne kun på Iphones"

Eller eksempelvis det faktum at bankene/BankID tillater ansiktsgjenkjenning på kun iPhone for autentisering/innlogging i nettbank og tillater ikke ansiktsgjenkjenning på Android (sitat): "Facial recognition in BankID. The BankID app for iOS works with Face ID. However, facial recognition is not supported in Android"

Tek har skrevet flere artikler om BankID og Face-ID de siste årene, men aldri nevnt dette siste faktumet.
Istedet er Teks artikler skrevet på en slik finurlig måte at man som leser blir narret til å tro at iOS og Android er likeverdige mht å bruke ansiktsgjenkjenning til nettbank-innlogging, eksempelvis i denne artikkelen.
Synes du ikke sjøl at dette er merksnodig, når man tar i betraktning Teks påståtte økte fokus på sikkerhet?

For de som lurer så kan jeg legge til at det faktum at ansiktsgjenkjenning på kun iPhone godtas av BankID skyldes at iPhone scanner ansiktet i 3D, mens android-telefoner kun scanner i 2D og kan dermed lures av et bilde av telefoneieren hengt opp foran telefonkameraet.
Det at dette atter er et bevis på det gamle ordtaket at "man får det man betaler for", får være en annen historie.

Ja, der har du mer rett enn du antakelig ante sjøl.
Har du operativsystemet Android så sliter du med f.eks ansiktsgjenkjenning for autentisering på BankID.

Vel..om staten og andre skal drive ansiktsgjengkjenning eller andre biometriske måter å håndter ID på så melder jeg meg ut av samfunnet. Jeg synes det er bedre å bruke noe informasjon som kun sitter i tankene.

Selv hater jeg apple og vil aldri bruke dette. Dersom man skal lage produkter med god sikkerhet mener jeg man burde ene og alene basere seg på open source.  

Men mhp testen så ble det jo fremhevet som ett pluss antall år med oppdateringer. Og dette er fordi dersom man ikke får oppdateringer så kan man oppleve at apper ikke lenger vil fungere.

Men jeg nekter uansett å gå for løsninger der man bruker biometri. Da boikotter jeg heller samfunnet. F.eks har jeg null sosiale profiler som identifiserer meg dirkete..og slik vil jeg og kan jeg ta kontroll over egen frihet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 5/9/2025 at 11:18 AM, obygda said:

Vel..om staten og andre skal drive ansiktsgjengkjenning eller andre biometriske måter å håndter ID på så melder jeg meg ut av samfunnet. Jeg synes det er bedre å bruke noe informasjon som kun sitter i tankene.

Da får du gå i gang straks med å melde deg ut av samfunnet, for de tre lenkene jeg ga deg er beviser på at staten og andre samfunnskritiske aktører allerede driver på med ansiktsgjenkjenning og andre biometriske måter for autentisering, og har drevet på med det i flere år allerede.
Og det har fungert kjempefint, uten noen sikkerhetsbrudd eller skandaler.
Litt morsomt at du med din ekspertise, eller snarere mangel på sådan, overprøver kompetansen til de erfarne sikkerhetsekspertene som staten og andre aktører som BankID har basert sine avgjørelser på.

Selv hater jeg apple og vil aldri bruke dette. Dersom man skal lage produkter med god sikkerhet mener jeg man burde ene og alene basere seg på open source.

Sorry, men skal du debattere med voksne folk så er det derre hate-argumentet ditt dødt allerede før det treffer bakken.
Her inne bruker vi heller begrunnelser for våre meninger.

Men mhp testen så ble det jo fremhevet som ett pluss antall år med oppdateringer. Og dette er fordi dersom man ikke får oppdateringer så kan man oppleve at apper ikke lenger vil fungere.

Så nå har du altså endelig funnet ut at argumentet ditt, som handlet om at Teks økte plutselige fokus på antall år med oppdateringer til Android-telefoner visstnok skyldes Teks plutselige økte fokus på sikkerhet, egentlig bare var tull og jåss når jeg fikk vist deg hvilken plattform som velges av aktører som tar sikkerhet ytterst seriøst (og den plattformen er ikke Android).
Og når du ikke scorer så flytter du selvfølgelig bare målstengene ved å endre mening til at Teks plutselig økte fokus på antall år med oppdateringer på Android heller skyldes noe helt annet; dvs at Tek plutselig har oppdaget at dess lenger man får oppdateringer til en telefon, dess lenger er telefonen brukbar til noe.
Jøss, akkurat som ikke iPhone-brukerne har påstått det samme i ca 13 år allerede, dvs helt fra ca 2012 da det begynte å vise seg at Apple ga 4-5 år med oppdateringer til iPhone, som var mer dobbelt så mye som de Android-avhengige telefonprodusentene ga (se lenker i mitt første innlegg i denne debatten).

Men jeg nekter uansett å gå for løsninger der man bruker biometri. Da boikotter jeg heller samfunnet. F.eks har jeg null sosiale profiler som identifiserer meg dirkete..og slik vil jeg og kan jeg ta kontroll over egen frihet.

Jeg har heller ikke konto på et eneste sosialt nettverk, hverken FaceBook, Snapchat, Instagram, X, Twitter, ShitFace, SnapShit, TwittShit, eller hva pokker de heter alle sammen, men det betyr ikke at jeg har meldt meg ut av samfunnet, og det betyr heller ikke at jeg på magisk vis er fritatt fra å begrunne mine meninger.
Som jeg allerede nevnte ovenfor: i denne debatten så er ikke leserne interessert i at du nekter å gå for biometri.
Leserne er mye mer interessert i hvorfor du nekter å gå for biometri.
Men se, hvorfor du hater Apple eller hvorfor du nekter å gå for biometri, har du ikke begrunnet noen steder.
Litt trist at du nekter å begrunne hovedargumentene i dine innlegg, for det er jo en sikker oppskrift på å tape en diskusjon.
Du om det.
Men bevares, sett i gang du med å boikotte samfunnet slik du har proklamert at du skal gjøre, for Apples sikkerhetsløsninger/biometri er allerede tatt i bruk for lenge siden, og du er altfor sent ute med boikotten din.
Jeg er sikker på at samfunnet kommer til å skjelve i buksene når det får høre at en nobody uten begrunnede meninger har tenkt å boikotte det.

Endret av Radon Ready

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...