Gå til innhold

Ring kontant og data rollover hos Talkmore

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har et reserve ringkontant telefonnummer/sim-kort hos Talkmore, som jeg bruker nå og da. Jeg ser at det er mulig å kjøpe datapakker herunder 10 GB for 299 kr. Det står at de har datarollover, at man får overført ubrukte data til neste måned.

https://talkmore.no/privat/abonnement/forhandsbetalt/ekstra-data-forhandsbetalt

Er det noen som vet om dette betyr at man kan betale 300 for de 10 GB, og så ha dem disponibelt gjennom et helt år, vha automatisk rollover, eller betyr "raollover" at ubrukte data blir overført for en måned, og måneden etter det, så er de borte?

Hvis man kan "sette inn" 10GB som man kan ha i reserver, forløpende, så er det jo ok. Hvis de forsvinner etter 2 mnd uten at man har brukt noen data, så er det jo ikke like bra.

Noen som vet?

Endret av arne22
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Forsøkte å bruke en slags automatisk chatte funksjon på supportsiden deres og da kom dette svaret:

Hvis du kjøper en datapakke og ikke bruker den opp, vil den ubrukte dataen bli overført som Data Rollover til neste måned. Data Rollover gjelder kun for én måned, så den ubrukte dataen vil ikke vare i ett år, men kun i den påfølgende måneden.

Da blir jo det å betale 300 Kr for 10 GB til en dårlig ide, hvis man bare har tenkt å ha dem som reserve, uten å bruke dem opp.

Endret av arne22
  • Liker 1
Skrevet

Tror ikke det er noen i Norge som tilbyr det du spør om, men i andre land kan man få kjøpt slike løsninger til en latterlig lav pris. Mulig Airalo har dette, men jeg vet at bnesim.com har flere slike løsninger. Har man ikke mulighet for e-sim så sender de fysisk simkort mot en liten kostnad. Veldig fint og bruke på datatrafikken om man kun har kontantkort til sporadisk bruk.

Skrevet (endret)
On 4/28/2025 at 9:40 PM, Trulss said:

bnesim.com har flere slike løsninger.

Det ser ut til å stemme godt, og når datapakkene er "lifetime", så kan jo prisen bli ganske lav hvis forbruket er lite.

Jeg har akkurat testet Saily, for det som egentlig er et annet behov, for utenlandsreiser. Saily sin løsning ser ut til å fungere meget bra, men det er ingen datapakker som varer lengre enn 30 dager. Fikk e-sim til å kjøre på en Samsung S22+ som jo ikke er den aller nyeste modell.

Har du (eller noen andre på forum) testet ut bnesim sin løsning, slik at du kan si noe om "praktiske erfaringer"? Kan man for eksempel bruke mobiltelefon som modem for PC? (Det går med Saily sin løsning. Har lest at det ikke fungerer for alle e-sim.)

Airalo må vel være denne adressen. Noen som har testet den varianten?

(Litt redd for å ødelegge opplegget med Saily. Fungerer meget bra, og så ser det ut til å bare være å bruke det samme e-sim kortet, og så kjøpe datapakker til de landene som man reiser.)

Det kan se ut som bnesim skiller seg ut ved at de tilbyr "lifetime datapakker", samtidig som de også kan sende hjem fysiske sim kort. (Men det høres jo nesten for godt ut til å være sant.)

Edit: 

Det er faktisk ting som tyder på at bnesim er en liten men seriøs leverandør. Når anmeldelsene fordeler seg slik mellom 1 og 5 stjerner, så tyder jo det på at de som har 10 fingre får det til å fungere, mens de som har 20 tommeltotter, ikke får det til å fungere. Se anmeldelser hos Trustpilot.

Uansett hva man kjøper, så må man selvfølgelig først kjøpe en liten "pakke" og så teste ut i Norge først. 

Endret av arne22
Skrevet (endret)

Tilbud i fra bnesim for Norge: Skal tro om man må skifte e-sim fra land til land (utenfor EU), eller om man kan bruke det samme, slik som for Saily?

bnesim.PNG

Endret av arne22
Skrevet

Jeg forstår det slik at det fungerer i alle land og er designet for dette. Bruk av hotspot skal fungere (bekreftet på hjelpesidene). Har ellers ingen erfaring med dem Prsen er så lav at det skal testes ut ved neste anledning.

Skrevet
39 minutes ago, Trulss said:

Jeg forstår det slik at det fungerer i alle land og er designet for dette. Bruk av hotspot skal fungere (bekreftet på hjelpesidene). Har ellers ingen erfaring med dem Prsen er så lav at det skal testes ut ved neste anledning.

Ja enig i det. For en måned så kan faktisk prisen være lavere hos Saily, og den fungerer veldig bra, på uttesting, her i Norge. For land som man bare er innom en gang i blant, så vil det jo være veldig praktisk å ha stående en "evigvarende" datamengde på konto, slik at man slipper å kjøpe på nytt hver gang man er der. Også praktisk å ha "reservedata" på konto for bruk her i Norge.  

Skrevet (endret)

Der var det gjort. Kjøpte evigvarende 5GB for Norge, og det var jo det som jeg i utgangspunktet var på jakt etter.

Det var forholdsvis likt som for Saily, men for Bnesim så fulgte det med litt manuell knoting for å få det til å kjøre, så det er nok rent teknisk mulig å ikke få det til. Hos Saily, så kjørte alt helt 100% automatisk og av seg selv.

Bnesim ser ut til å kjøre med helt all right hastighet, men gidder ikke å teste ut. Hos saily så kjørte det kjempefort, men da jeg hadde testet ut hastigheten et par ganger, så hadde jeg brukt opp 1GB data, så det gjør jeg ikke en gang til.

Jeg har nå 4 sim kort i telefonen (Samsung Galaxy S22+). 1. Fysisk sim, Norsk 2. Fysisk sim utenlandsk, 3. e-sim Saily 4. e-sim Bnesim, nå med "evigvarende data".

Ser ut til å fungere helt fint så langt. Takk for tipset.

Edit:

Telefon som hotspot for PC testet. Virket helt OK.
Saily ser ut til å kjøre via Telia sitt nett og her virket det for så vidt "som normalt".
Det kan på den annen side se ut som at Bnesim bruker en eller annen form for "tunneling". Dem kom opp med en fransk IPv4 adresse, selv om jeg jo faktisk sitter i Norge.

Litt mer info.

bnesim2.PNG

Endret av arne22
Skrevet (endret)

Jeg ser speedtest.net har begynt å føre egen esim merkevare. Lastet ned en esim som ble aktivert på 1-2-3 i går. Ingen registrering så langt. Aner ikke hva nr er. Slettet det etter kort tid, men skal forsøke igjen og se hva de greiene egentlig er for noe.

https://www.speedtest.net/no/esimqr

Endret av Kynxx
Skrevet (endret)
On 5/5/2025 at 11:56 PM, Kynxx said:

Ingen registrering så langt. Aner ikke hva nr er.

Har testet en del med Saily og BNESim. Ingen av de to gir i utgangspunktet noe nummer, men man kan se at de logger seg på datanettverket, og så får man Internettforbindelse. (Hvis man har betalt.)

Saily framstår som et veldig profft og strømlinjeformet produkt, og det inneholder også en VPN funksjon, slik at man kan velge hvilket land man vil ha IP adresse i. I forhold til Ice.no sine utelandspakker (utenfor EU), så ligger nok Saily på ca den halve prisen, eller litt under. Saily er også veldig enkel å sette opp.

BNESim er litt mer knotete å sette opp, og så må man si seg enig i en veldig omfattende kontrakt, som bla omfatter bruk av persondata: https://www.bnesim.com/privacy-policy-and-cookie-policy/

Det ser ut til å være rett at man kan kjøpe datapakker som er "evigvarende", men så gjelder også den avtalen man har inngått helt fram til man har brukt opp alle data. Det kommer også en del påminnelser hos bnesim om at man må huske å laste opp legitimasjon og slike ting. 

Ellers så ser begge løsninger til å fungere OK rent teknisk, bortsett i fra at det meste kanskje er litt mer "rett fram" hos Saily.

Fant en video som har litt info om litt forskjellige løsninger:

Et par linker til noen aktuelle leverandører

(Men det ser ut som at det bare er BNESim som har tilbud om "evigvarende datapakker" (En av de andre (Airalo) har jo "20 GB for hele verden, for en periode opp til et år")

Foreløpig så har jeg jo bare testet ut i Norge, men vil forsøke å teste litt videre i utlandet, når jeg kommer dit.

Endret av arne22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...