Gå til innhold

Hvordan fikk Jehovas Vitner tak i adressen min?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kakkelfant skrev (35 minutter siden):

Hmm, lurer på hva som skjer om man lager en mot organisasjon hvor man kartlegger JV og oppsøker de aktivt for å omvende de. Blir vel fort smekk på fingeren da, hvis noen gjør akkurat det samme de selv gjør.

Husk de operere akkurat som Costra Nostra gjør. Resten kan du nok kalkulere deg selv frem til.

• Liker 1
Simen1 skrev (På 24.4.2025 den 22.02):

Ja, den der var creepy.

En ikke fullt like ille ting jeg opplevde her om dagen var en veldedig organisasjon som kom for å mase om penger, og som vanlig insisterer de på at man skal bli abbonnement, ikke engangsdonor. Før jeg fikk avbrutt mannen og fortalt at jeg hadde nylig gitt en stor sum til en annen veldedig organisasjon og følte meg fornøyd med det. Etter mer mas om penger så sa jeg bare "nå må du gå herfra". Hvorpå han tok fram et nettbrett med google maps og spurte "er det der dette huset", hvor jeg svarte ja og han satt en rød markering på mitt hus. Jeg så grønne, røde og gule prikker var markert på de andre husene i området. Er ikke det litt sleipt å "oute" meg for hele nabolaget. "Han som ikke gir penger" på et kart.. Jeg var dessverre ikke snartenkt nok, og kom selvfølgelig på rett etterpå hva jeg burde sagt. Jeg burde bedt han om å slette den opplysningen om meg umiddelbart og spørre hvilken hjemmel han har i personvernlovene til å foreta sånne registreringer og vise det fram til andre.

Vet du at hensikten var å vise frem kartet til naboer? 

Kan det ha vært et internt verktøy de bruker for å score beboere? Altså at de for fremtiden har flagget husene med fargelys etter lettlurthe.. erh .. giverglede?

🤷

Boing_80 skrev (På 24.4.2025 den 16.17):

Jeg flyttet for ca. et halvt år siden fra en kommune til en annen i Innlandet fylke. I dag lå det et medlemsblad med en personlig melding på en postit-lapp fra lederen i den lokale menigheten som ønsket meg velkommen hit i tillegg til å invitere meg til en gudstjeneste.  Vedlagt var også telefonnummeret til vedkommende med visittkort. Hvordan fikk de nyss i at det har flyttet en ny person hit?

Det finnes flytte-registre. Bedrifter kan kjøpe info om alle som har foretatt flytting. Tipper slike registre kan kjøpes pr postnr, kommune, fylke og landsnivå? 

Til syvende og sist er adressen din en enkel sak å finne ut av. Hvem som helst kan søke opp tilfeldige adresser på seeiendom.no, og hente ut eier-info og heftelser/pant. 

Se så for det kommersielle bedrifter som profesjonaliserer dette litt. Har kanskje ukentlige importer fra kartverket, med ymse rutiner for å berike og videreselge nøyaktig det J.V. trengte? Eller de kan selge info til strømselgere, kabel-TV-tilbydere og what not. Du trenger jo sikkert å inngå ymse avtaler nå rett etter du har flyttet?! 💸

Et eksempel på en av mange aktører som tjener gode penger på å foredle og selge offentlige data, er kanskje Ambita?https://www.ambita.com/tjenester/eiendomsinformasjon/rapporter-og-datauttrekk

Endret av qualbeen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...