Vokteren Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Jobs skrev (14 timer siden): Haha,dette var dagens . Grønland signerer lukrativ mineralavtale med Europa, et slag mot Trump https://www.newsweek.com/greenland-trump-permit-extraction-2075673 Trump og USA kunne halt i land denne avtalen hvis de hadde oppført seg sivilisert og som en verdig alliert. Akkurat som de via Nato kunne inngått et dypere samarbeid i nordområdene på en konstruktiv og positiv måte. Hurra for Grønland og Danmark som vet hvordan de skal sette en idiotisk bølle på plass ! Vi skal nok se flere konsekvenser av Trumps tåpelige sandkassementalitet de kommende årene… 4
Rhabagatz Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai 8 hours ago, DetteErBareMinMening said: Hva noen Grønlendere måtte mene har liten betydning. Dette handler om USA vs Kina/Russland i stormaktspolitikken. Jeg tolker Trump og USA sine utspill om Grønland som et forebyggende tiltak. Et soleklart signal til Moskva og Beijing om at her bør dere ikke prøve dere. Egentlig bør vi som Nato-medlemmer være ganske fornøyd med at USA er såpass på vakt i Arktis som de er nå. Det gagner også Norge. Og Danmark i det store bildet egentlig. USA kommer ikke til å invadere Grønland. Med mindre Kina/Russland skulle prøve seg der. Da kommer USA til å reagere millitært. Det er det de informerer om og gir en advarsel om egentlig, slik jeg tolker Trump og USA sine utspill om dette. Jeg er ingen Trump-fan. Men å ha herredømme over handelsruter sjøveien og millitært i Arktis vil bli ekstremt viktig fremover. Det forstår USA og det bør også Nato forstå. Av og til må hensynet til noen få vike for hensynet til de mange. For friheten. Grønland er viktig for USA fordi de vil bygge et bedre rakettskjold i Arktis. Dagens administrasjon tenker kun på USA, og driter i frihet og sikkerhet i Europa. Man må gjerne snakke om frihet og trygge sjøruter, men man må huske på at dagens USA, og trolig også fremover, har et fascistisk regime. I dag er det faktisk Kina som står for internasjonal handel og trygge sjøveier, ikke USA. 1
Vokteren Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Rhabagatz skrev (4 minutter siden): Grønland er viktig for USA fordi de vil bygge et bedre rakettskjold i Arktis. Dagens administrasjon tenker kun på USA, og driter i frihet og sikkerhet i Europa. Man må gjerne snakke om frihet og trygge sjøruter, men man må huske på at dagens USA, og trolig også fremover, har et fascistisk regime. I dag er det faktisk Kina som står for internasjonal handel og trygge sjøveier, ikke USA. Kina, Russland, USA og EU lider av den samme sykdommen. Når altfor mye makt havner på altfor få hender vokser både maktkåtheten og forakten for enkeltmennesket. Stormaktshistorier gjentar seg stadig 1
Mbappe09 Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai DetteErBareMinMening skrev (14 timer siden): Hva noen Grønlendere måtte mene har liten betydning. Dette handler om USA vs Kina/Russland i stormaktspolitikken. Jeg tolker Trump og USA sine utspill om Grønland som et forebyggende tiltak. Et soleklart signal til Moskva og Beijing om at her bør dere ikke prøve dere. Egentlig bør vi som Nato-medlemmer være ganske fornøyd med at USA er såpass på vakt i Arktis som de er nå. Det gagner også Norge. Og Danmark i det store bildet egentlig. USA kommer ikke til å invadere Grønland. Med mindre Kina/Russland skulle prøve seg der. Da kommer USA til å reagere millitært. Det er det de informerer om og gir en advarsel om egentlig, slik jeg tolker Trump og USA sine utspill om dette. Jeg er ingen Trump-fan. Men å ha herredømme over handelsruter sjøveien og millitært i Arktis vil bli ekstremt viktig fremover. Det forstår USA og det bør også Nato forstå. Av og til må hensynet til noen få vike for hensynet til de mange. For friheten. Cap. Russland og Trump står hverandre nær. Eneste grunnen til at han ønsker Grønland er den massive størrelsen. På tide med hardt mot hardt. Plasser atomubåter utenfor øya. 1
Vokteren Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai DetteErBareMinMening skrev (På 22.5.2025 den 23.36): Hva noen Grønlendere måtte mene har liten betydning. Dette handler om USA vs Kina/Russland i stormaktspolitikken. Jeg tolker Trump og USA sine utspill om Grønland som et forebyggende tiltak. Et soleklart signal til Moskva og Beijing om at her bør dere ikke prøve dere. Dette forholdet er allerede dekket av Nato hvis man spiller kortene smart. At Trump eskalerer spenningsnivået på denne måten, er ikke fordelaktig for noen og særlig ikke for Norge som «eier» Svalbard via en ullen traktat. En traktat som kan bli utfordret hvis Russland svarer på Trumps utspill.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå