bmbekk Skrevet 11. april Skrevet 11. april (endret) ps5 skrev (7 minutter siden): Du har ikke en annen psu liggende du kan teste med? Det er vel ofte kombinasjonen gpu / psu som gir coilwhine? Hadde Corsair SF750 før jeg oppgraderte til SF1000. ble litt bedre, ikke mye. Prøvde også å ''heat soake'' ved å kjøre gjennomen en haug med stress testing over lang tid. Ja kan hende jeg har hatt litt uflaks med PSU - GPU kombo. Er neste kort like ille så burde jeg kanskje teste med en annen PSU. Kortet er allerede sendt i retur til proshop så får ikke testet noe mer nå Endret 11. april av bmbekk
simalarion Skrevet 11. april Forfatter Skrevet 11. april (endret) ps5 skrev (1 time siden): Du har ikke en annen psu liggende du kan teste med? Det er vel ofte kombinasjonen gpu / psu som gir coilwhine? Som nevnt samme 1200 PSU som Rambo82 kjøpte seg, Det var ikke noe tegn til dette med RTX 4090 å brukte da samme PSU, når RTX 5090 ble satt i reagerte jeg med en gang på en lav summing da jeg lå nede med åpent kabinett ved første oppstart, når kortet må jobbe mye jevnt som feks 3dmark så forsterkes denne lyden å blir ganske plagsom. I spill der jeg låser FPS på 100 å det ikke trekkes mer en 200 - 300 W hører jeg ikke kortet i det hele tatt, så selve viftene er veldig stille gående (så selve viftene har nok lavere db en på Rog Strix RTX 4090), så denne statiske elektriske lyden var ikke så gøy. Merker også nå at når jeg tester AI genererte bilder så starter også CoilWine, henger nok sammen med hvor mye W kortet bruker .. Edit: En veldig viktig faktor du må legge på er er jo at man kan få problemer når man skal selge det igjen, så til den prisen vill man helst ha alt på stell. Men bortsett fra det så er kvaliteten på kortet veldig bra. Endret 11. april av simalarion
Erwe Skrevet 11. april Skrevet 11. april simalarion skrev (41 minutter siden): Som nevnt samme 1200 PSU som Rambo82 kjøpte seg, Det var ikke noe tegn til dette med RTX 4090 å brukte da samme PSU, når RTX 5090 ble satt i reagerte jeg med en gang på en lav summing da jeg lå nede med åpent kabinett ved første oppstart, når kortet må jobbe mye jevnt som feks 3dmark så forsterkes denne lyden å blir ganske plagsom. I spill der jeg låser FPS på 100 å det ikke trekkes mer en 200 - 300 W hører jeg ikke kortet i det hele tatt, så selve viftene er veldig stille gående (så selve viftene har nok lavere db en på Rog Strix RTX 4090), så denne statiske elektriske lyden var ikke så gøy. Merker også nå at når jeg tester AI genererte bilder så starter også CoilWine, henger nok sammen med hvor mye W kortet bruker .. Edit: En veldig viktig faktor du må legge på er er jo at man kan få problemer når man skal selge det igjen, så til den prisen vill man helst ha alt på stell. Men bortsett fra det så er kvaliteten på kortet veldig bra. 4090 Rog Strixen min hørtes ut som en vrengte strengene på en elektrisk gitar. Hører litt knitring på Inno3D kortet når det kjøles ned etter en effekt topp. Kan minne litt om en bil med turbo når trykket slippes ut😎
simalarion Skrevet 11. april Forfatter Skrevet 11. april Erwe skrev (14 minutter siden): 4090 Rog Strixen min hørtes ut som en vrengte strengene på en elektrisk gitar. Ja har hørt det om den modelen, jeg hadde OC typen så er sikker på jeg hadde veldig flaks, var tungt å selge det :).. Men det er ikke så ille som du beskriver her på Astral, men lyder borrer seg gjennom headsettet pga picthen i lyden, det blir selvsagt bedre med undervolt setting men spørs om det er så godt argument når man skal selge det senere hehe 1
JarleGutt Skrevet 11. april Skrevet 11. april 4 hours ago, ps5 said: Kø utenfor Skullerud på lørdag om du lykkes Blir ikke kø i morgen! Jeg fikk kjøpe 9800X3D til 20% rabatt, men det ble i løpet av dagen(?) lagt inn sperre på GPUene, usikker hvor mange modeller, i hvert fall 5090. Så man kan IKKE kjøpe 5090 med 20% rabatt. 1
ps5 Skrevet 11. april Skrevet 11. april 5 minutes ago, JarleGutt said: Blir ikke kø i morgen! Jeg fikk kjøpe 9800X3D til 20% rabatt, men det ble i løpet av dagen(?) lagt inn sperre på GPUene, usikker hvor mange modeller, i hvert fall 5090. Så man kan IKKE kjøpe 5090 med 20% rabatt. Det var ukens minste sjokk, men takk for reasearchen for alle oss andre så slipper vi bomtur. Og gratulerer med ny cpu! 3
JarleGutt Skrevet 11. april Skrevet 11. april (endret) 32 minutes ago, ps5 said: Det var ukens minste sjokk, men takk for reasearchen for alle oss andre så slipper vi bomtur. Og gratulerer med ny cpu! Men dette ble ikke opplyst i kampanjen, så om man hadde vært vanskelig så kunne man kranglet med de... Eneste argumentet de kunne brukt er 'kortene er ikke i butikken nå', for kampanjen sier "hele butikken". Endret 11. april av JarleGutt
Peter Johansen Skrevet 11. april Skrevet 11. april (endret) bmbekk skrev (4 timer siden): Jeg returnerte mitt Astral 5090 pga samme type Coil whine. Usikker på om jeg skal prøve et nytt Astral eller gå for Aorus Master. Har lest på nettet at folk har fått Astral 5090 både med og uten coil whine. Det er nok litt lotteri og flaks her. Fordelen med Astral, er at kortet er noen cm kortere enn andre toppmodeller som Suprim og Aorus Master. Jeg måtte fjerne en av mine inntaksvifter på AIOen i front, for å få nok plass til mitt Aorus Master. Kortet er i hvert fall svært stillegående, både mht. vifter og elektronisk (u)lyd. Verdt å prøve en undervolt på ca. 0.925mV. Jeg hadde tidligere enn Suprim med litt coil whine, som forsvant med en moderat undervolt. Endret 11. april av Peter Johansen 2
MrMidget Skrevet 11. april Skrevet 11. april 4090 Strix har også mye problemer med høy coilwhine. Jeg har det selv, men kun i enkelte spill og ikke hele tiden.
simalarion Skrevet 11. april Forfatter Skrevet 11. april Tydeligvis veldig flaks med mitt Rog Strix OC RTX 4090😍, meeeen solgt nå
Rambo82 Skrevet 11. april Skrevet 11. april (endret) Veldig fornøyd med mitt Aorus Master . klokker bra, bråker lite . alt på fullt nesten 4k i msfs2024 . under 60c. Glad jeg kjøpte største corsair tårnet i 2021 Endret 11. april av Rambo82 1 1
ps5 Skrevet 11. april Skrevet 11. april 4 minutes ago, Rambo82 said: Veldig fornøyd med mitt Aorus Master . klokker bra, bråker lite . alt på fullt nesten 4k i msfs2024 . under 60c. Glad jeg kjøpte største corsair tårnet i 2021 Ikke noe undervolting her nei, slik skal det gjøres 😎
Rambo82 Skrevet 11. april Skrevet 11. april ps5 skrev (35 minutter siden): Ikke noe undervolting her nei, slik skal det gjøres 😎 Nei her skal all kraften UT har 5 skjermer, 2 av de er på igpuen for instrumenter i fly ..
Rambo82 Skrevet 11. april Skrevet 11. april Når man har 19 vifter i kabinettet,og det er stort, varmer det også opp stuen . 23c her inne med varmepumpen slått av.. veldig greit 2 1
Robotix Skrevet 12. april Skrevet 12. april Da er Inno3D RTX 5090 kortet fra Proshop installert. Ikke den beste kjøleribben, ligger på 75-80 grader ved full last. Bonusen med dette kortet er null coilwine 👍 1 1
Erwe Skrevet 12. april Skrevet 12. april Robotix skrev (1 time siden): Da er Inno3D RTX 5090 kortet fra Proshop installert. Ikke den beste kjøleribben, ligger på 75-80 grader ved full last. Bonusen med dette kortet er null coilwine 👍 Stemmer med mine erfaringer med kortet. Mitt «knirker/rister» litt når det kjøles ned etter en effekt topp. Men ikke irriterende. Fordelen med kortet er at det er lite. Ekte 3 slottet. Det veier også bare 1 kg så jeg lurte på om Multicom hadde sendt ei tom pakke☺️. Det har innebygget GPU sag brakett, så det trengs ikke ekstra støtte. 1
Robotix Skrevet 12. april Skrevet 12. april Erwe skrev (18 minutter siden): Fordelen med kortet er at det er lite. Ekte 3 slottet. Det veier også bare 1 kg så jeg lurte på om Multicom hadde sendt ei tom pakke☺️. Det har innebygget GPU sag brakett, så det trengs ikke ekstra støtte. Artig at du sier det, jeg kjøpte det nettopp fordi at det er lite. Jeg kunne ikke hatt et skjermkort på 7 cm tykkelse, da jeg har M2-ssder med høy kjøleribbe. 1
ili Skrevet 12. april Skrevet 12. april On 4/11/2025 at 4:25 PM, JarleGutt said: Blir ikke kø i morgen! Jeg fikk kjøpe 9800X3D til 20% rabatt, men det ble i løpet av dagen(?) lagt inn sperre på GPUene, usikker hvor mange modeller, i hvert fall 5090. Så man kan IKKE kjøpe 5090 med 20% rabatt. Tok meg turen innom power på Mariero i Stavanger og fikk det samme. 9800x3d for 5360 er ikke gale. 2
simalarion Skrevet 12. april Forfatter Skrevet 12. april (endret) Edit: Undervolt ikke stabil i Wukong av en eller annen grunn, så fjerner oppsett forslaget igjen.. Endret 12. april av simalarion
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå