Gå til innhold

Scenario: Norge arresterer Netanyahu, USA sender Delta Force


Anbefalte innlegg

Ja, da har utenriksministeren uttalt at han vil arrestere Netanyahu. Ikke verst synes jeg. I den sammenheng kan det dog være på sin plass å påpeke hva som antakelig ville blitt konsekvensen av dette. For det første tror jeg Israel ville sendt Mossad og fått han fri, men USA kunne faktisk også sendt soldater.

Det høres ut som et latterlig og urealistisk scenario, helt til man får vite at USA i 2002 vedtok en lov som tillater USA å sende soldater for å frigjøre amerikanske og allierte borgere som holdes fengslet av ICC.

Nå tror jeg jo aldri Netanyahu vil komme til Norge, eller andre land som respekterer internasjonal lov (iblant), men da jeg hørte om The Hague Invasion Act og Norges innstilling i saken, måtte jeg lage en tråd om det :)

Hvis norske myndigheter i det hele tatt er klar over The Hague Invasion Act, så gjør det nok ikke så mye si ifra på forhånd hva man ville gjort. Tvert imot så senker det vel sjansene for å faktisk måtte gjøre noe noengang, siden det stryker Norge fra lista over land Netanyahu noen gang vil reise til.

Nå er jo Norge allerede langt på vei invadert av USA, så de hadde sluppet å frakte soldater til landet til og med, de kan ta landeveiene bare ;)

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Bare fordi man har en lov som sier man kan gjøre noe betyr ikke at det er lurt å gjøre noe, spesielt ikke når loven har null presedens.

Det er jeg helt enig i, heldigvis er det liten sjanse vi vil komme i en situasjon hvor det blir aktuelt, i det minste i forhold til Netanyahu. Dog litt spesielt hvor lite respekt USA har både for ICC spesielt og for sine "allierte" generelt.

På den andre siden kan vi få amerikanske elitesoldater til unnsetning, dersom en nordmann står tiltalt i ICC noengang :D

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Aiven skrev (2 timer siden):

For det første tror jeg Israel ville sendt Mossad og fått han fri, men USA kunne faktisk også sendt soldater.

Virkelig? 

Realistisk sett måtte de drept flere bevæpnede norske politimenn for å lykkes med det og i et slikt scenario blir hundrevis av bevæpnede politifolk mobilisert. Grenser vil bli stengt og eventuelt helikopter som brukes til rømming vil bli avskåret av jagerfly.

Nei, det ville ikke skjedd. Det ville blitt maksimalt politisk press, men ikke noe mer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Orake1et skrev (På 26.5.2024 den 5:26 PM):

Virkelig? 

Realistisk sett måtte de drept flere bevæpnede norske politimenn for å lykkes med det og i et slikt scenario blir hundrevis av bevæpnede politifolk mobilisert. Grenser vil bli stengt og eventuelt helikopter som brukes til rømming vil bli avskåret av jagerfly.

Nei, det ville ikke skjedd. Det ville blitt maksimalt politisk press, men ikke noe mer. 

Det er godt mulig. Men mener du da USA vedtok denne loven kun for å true? Det er kanskje ikke umulig, men jeg kan ikke si at jeg har hørt om et lignende tilfelle.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...