Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Platting på grus. Komprimering?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal bygge en stor platting forran huset. Fra husveggen ligger det grov pukk halvannen meter ut til hvor jordlaget starter. Jorden er fjernet og jeg har gravd så langt ned jeg orker. (Kanskje 15-17cm til fast underlag. Ganske mye stein og grus like under. Har lagt duk hvor plenen var å fylt opp med 8-16mm pukk nå.

Platten jeg skal bygge er bjelkelaget tenkt å hvile på 30x30 heller som vatres og legges på grusen.

Spørsmålet mitt er om denne 8-16mm grusen jeg har lagt må komprimeres med komprimator før hellene legges? Den virker å være ganske lett å jobbe med.

20240524_185852.jpg

20240523_205102.jpg

traeterassetips.jpg

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
  • Labelle endret tittelen til Platting på grus. Komprimering?
Videoannonse
Annonse

Perfekt opplegg. I en grøft hvor det legges rør, sier normen og anbudsteksten "selvkomprimerende" puk av samme fraksjon som det du har brukt når vi bruker 15 cm pukk for vann og avløpsrør. Det er ikke noe som heter selvkomprimerende pukk - tullprat. Av erfaring og egne målinger, komprimerer denne type pukk seg 6-8%. Så har du lagt ut 20 cm av denne kan den pakke seg 1,5 cm når du kjører over med en 70-100 kg vibroplate. Men så kommer den rare fortsettelsen i grøfteforskriften og normen som sier at etter komprimering, skal det brukes en jernrive for å løsrive de øverste 5 cm og finavrette for legging av rør...... Ingen som gjør det. I praksis blir nok pukk lagt ut i grøft (hvor vi spaserer mange ganger frem og tilbake underveis ved grovaretting) og så finavrettet slik fundamentet skal være for det som skal monteres. Så hvis du har 15-20 cm singel oppå duk som du har har gått og tråkket så godt som over det hele, hadde jeg bare finavrettet (i hvertfall der du legger hellene) og montert hellene. Da er det også kjekt at de ligger ca 5 cm ned i singelen, slik at resten blir avrettet røflig inn til hellene slik at de ligger "låst fast" med singel på alle kanter....... Tut og kjør - du er på god vei!!!

Endret av Tangent
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Tangent skrev (14 timer siden):

Perfekt opplegg. I en grøft hvor det legges rør, sier normen og anbudsteksten "selvkomprimerende" puk av samme fraksjon som det du har brukt når vi bruker 15 cm pukk for vann og avløpsrør. Det er ikke noe som heter selvkomprimerende pukk - tullprat. Av erfaring og egne målinger, komprimerer denne type pukk seg 6-8%. Så har du lagt ut 20 cm av denne kan den pakke seg 1,5 cm når du kjører over med en 70-100 kg vibroplate. Men så kommer den rare fortsettelsen i grøfteforskriften og normen som sier at etter komprimering, skal det brukes en jernrive for å løsrive de øverste 5 cm og finavrette for legging av rør...... Ingen som gjør det. I praksis blir nok pukk lagt ut i grøft (hvor vi spaserer mange ganger frem og tilbake underveis ved grovaretting) og så finavrettet slik fundamentet skal være for det som skal monteres. Så hvis du har 15-20 cm singel oppå duk som du har har gått og tråkket så godt som over det hele, hadde jeg bare finavrettet (i hvertfall der du legger hellene) og montert hellene. Da er det også kjekt at de ligger ca 5 cm ned i singelen, slik at resten blir avrettet røflig inn til hellene slik at de ligger "låst fast" med singel på alle kanter....... Tut og kjør - du er på god vei!!!

Takker for utfyllende svar. Det er mest "ny" grus nærest plenen. På selve den grove pukken som var der fra før (nær husvegg) er det lagt et tynt lag bare. Noen cm.

Gjorde dette da jeg vil ha litt høyde på platten slik den ikke går "flush" med plenen noe naboen min erfarte ble veldig grisete. Så da mener du det ikke er vits å komprimere med platekomprimator? Er forsåvidt ikke veldig mye styr å leie en her. Tenkte det kunne være lurt da den nye grusen har veldig ugjevn tykkelse.

Lenke til kommentar

Når du sier sier grus for jeg andre assosiasjoner. Grus er det vi kaller "velgradert" masse med 0-stoff i seg. F.eks 0-2, 0-4, 0-8, 0-20, 0-30, 0-50, 0-63, 0-120 mm steinstørrelse. Da bør du komprimere så lengde du har mer en 5 cm i snitt. Bruker du det som het pukk (ens-gradert masse) i støttelse 2-4, 4-8, 8-11, 8-16, 12-16,  16-22, 22-63, 33-63, 20-120 (masse fritt for finstoff/mel) er kravet litt annerledes. 

Men ut ifra bildene, ser det ut som du har bruk 8-16 eller tilsvarende fritt for finstoff. Så lengde du har tråkket frem og tilbake i det når du har rettet av, hadde jeg bare montert heller og låst dem med pukken så de ikke flytter seg sideveis. Men er du fremdeles usikker, gjør du ingen skade ved å låne ei 70-100 kgs plate og kjører noen turer frem og tilbake. Lykke til!

 

Endret av Tangent
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...