Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Opptak i husstanden/ fremleie


Gjest 4797b...10c

Anbefalte innlegg

Gjest 4797b...10c

Hei,

Jeg lurer på om noen har gode råd når det kommer til en eksisterende utleie kontrakt hvor leietaker ønsker at en medstudent skal flytte inn. Det er en eksisterende kontrakt fra forbrukerrådet i dag, men har sett på dette med "opptak i husstanden" som virker greit slik at kontrakten står på original leietaker og kontrakten med tanke på varighet og lignende følger denne.

Hvilke rettigheter har da personen som nå vil inn i leiligheten? Vil det være slik at hvis eksisterende leietaker sier opp avtalen så vil dette automatisk virke for begge som bor i leiligheten?

Grunnen er at eksisterende leietaker skal flyte ut om 1 år og jeg skal da selge leiligheten og ønsker ikke at det skal starte en ny periode på 3 år her som jeg tolker til å være minstekravet når det er en tidsbestemt avtale.

Kanskje fremleie er best, men utvidelse av husstanden virker som en enkel løsning for å holde eksisterende kontrakt uten å inngå ny.

Anonymous poster hash: 4797b...10c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 4797b...10c skrev (3 timer siden):

Kanskje fremleie er best, men utvidelse av husstanden virker som en enkel løsning for å holde eksisterende kontrakt uten å inngå ny.

Jeg skjønner ikke helt hva du tenker her. Du skal ikke inngå noen ny kontrakt med noen dersom eksisterende leietaker framleier. Du forholder deg til den leiekontrakten du har med eksisterende leietaker ut denne leiekontraktens periode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opptak i husstanden gir husstandsmedlemmet en rett til å bo der på de vilkår som leieavtalen ellers fastsetter. Det gjøres ingen endringer i leieavtalen. Husstandsmedlemmet får ingen selvstendige leietakerrettigheter, og det forhandles ikke noen ny leieavtale. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...