Gå til innhold

Hovedkort oppdager ikke prosessorhastighet


_Amund_

Anbefalte innlegg

Hei,

hovedkortet mitt (Asus A7N8X DeLuxe) oppdager ikke hastigheten på min nye prosessor (AMD Athlon XP2500+), kun den gamle. Heller ikke minnehastigheten går opp, den også står igjen som med den gamle prosessoren. Minnet er laget for opp til PC3200 (type TwinMOS PC3200 DDR-DIM 512 MB Dual Pack).

 

Jeg mener at når jeg installerte den forrige CPUen så oppdaget BIOS hastighet og FSB-hastighet automagisk. Det skjer ikke nå. Jeg har ikke lyst til å rote rundt i bios uten å vite hva jeg skal gjøre, eller om jeg ikke skal gjøre det pga at jeg kan gjøre noe feil. Det eneste BIOS oppdaget første gang jeg bootet var at jeg hadde byttet CPU - men det skjedde ikke noe mer.

 

På forhånd takk for hjelpen,

Amund

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en kamerat som klaget over at den nye maskina ikke var no tess. Fant fort ut at BIOS overhodet ikke visste hva slags CPU han hadde, så når jeg satte opp FSB x Multiplier slik det skulle være, så var han igang.

 

Noen hovedkort kan du også bare is at "Jeg har en 1.833ghz PC" i BIOS, så ordner den FSB x Multiplier selv....

 

XP2500+ går på 1.833ghz og 333mhz BUS... Altså: Bushastighet 333, og multiplier 5.5 (333 x 5.5 = 1831.5).

 

Mvh.

S.

Endret av SvUpP
Lenke til kommentar
Hadde en kamerat som klaget over at den nye maskina ikke var no tess. Fant fort ut at BIOS overhodet ikke visste hva slags CPU han hadde, så når jeg satte opp FSB x Multiplier slik det skulle være, så var han igang.

 

Noen hovedkort kan du også bare is at "Jeg har en 1.833ghz PC" i BIOS, så ordner den FSB x Multiplier selv....

 

XP2500+ går på 1.833ghz og 333mhz BUS... Altså: Bushastighet 333, og multiplier 5.5 (333 x 5.5 = 1831.5).

 

Mvh.

S.

11x166MHz vel....

Lenke til kommentar
Hadde en kamerat som klaget over at den nye maskina ikke var no tess. Fant fort ut at BIOS overhodet ikke visste hva slags CPU han hadde, så når jeg satte opp FSB x Multiplier slik det skulle være, så var han igang.

 

Noen hovedkort kan du også bare is at "Jeg har en 1.833ghz PC" i BIOS, så ordner den FSB x Multiplier selv....

 

XP2500+ går på 1.833ghz og 333mhz BUS... Altså: Bushastighet 333, og multiplier 5.5 (333 x 5.5 = 1831.5).

 

Mvh.

S.

11x166MHz vel....

11 * 166MHz er riktig. Minnet kjøre på Dual Date (DDR), dvs den overfører data to ganger pr klokke (166*2 ~=333).

Lenke til kommentar
11 * 166MHz er riktig. Minnet kjøre på Dual Date (DDR), dvs den overfører data to ganger pr klokke (166*2 ~=333).

Oups... Sorry, min feil, takk for at dere rettet før amund prøvde mitt forslag . Søkte rundt som best jeg klarte på AMD sine sider for å finne ut hva det skulle være. Men det var F*** ikke lett. så jeg tok bare den gode gamle MhzCPU / Bushastiget = Multiplier. Hvor HAR AMD gjemt sidene som sier hvilken bus/multiplier du skal ha (standard) for prosessorene deres?

 

Mvh.

S.

Lenke til kommentar

Hmmm... Da fant jeg ENDELIG den riktige linken hos AMD. Men den er en smule missvisende. Joda, den sier at 2500+ skal ha 11x multiplier, men det står da OGSÅ 333mhz FSB... DET kan jo FORT bli krøll.

 

Om man regner på det, så er det selvfølgelig 11 x 166, men hvorfor skal dette være så vanskelig å finne ut?

 

Står det i en medfølgende manual?

 

Mvh.

S.

Lenke til kommentar

Nå gjenstår det bare å finne det h*lvetes PCB-nummeret så jeg ikke laster inn feil BIOS og kræsjer hele greia. Nummeret skal stå sammen med "ASUS" på hovedkortet men det er jo klin umulig å se ... skal vedde på at de har plassert det på baksiden av hovedkortet :(

Lenke til kommentar
11 * 166MHz er riktig. Minnet kjøre på Dual Date (DDR), dvs den overfører data to ganger pr klokke (166*2 ~=333).

LOL! Nå så jeg det... Double Date? Sånn som "Dismissed" på MTV? :p

 

Mvh.

S.

Så fint at du hal det veldi mollo da nåll jei skrive feil . Jei el jo bale file ål, så atte delfol ble det lit feil.

Mola mi siel det skall hete "Double Data Rate".

 

 

:dribble:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg hadde et problem med hovedkortet ang. CPU jeg å. Da var det et MSI hovedkort som ikke var mye tesst. Den skrudde ned CPU hastigheten. Det var en XP1900 CPU, men hovedkortet skrudde den ned til en XP1200 CPU. Når jeg skrudde den opp tok det kanskje en dag før den skrudde den ned igjen.

 

Jeg gadd ikke mer og kjøpte meg et nytt hovedkort. Nå går alt strøkent. :p

Lenke til kommentar
BIOSoppgradering var det som skulle til ! Nå registrerte BIOS fint at jeg hadde en xp2500+ CPU. Men minnet kjører på 200 mhz, og det er av typen PC3200. Burde ikke det også opp i høyere hastighet ... ?

 

Minnet, PC3200, kjører på 200MHz*2=400MHz

 

*editert av mantra17*

Endret av mantra17
Lenke til kommentar
BIOSoppgradering var det som skulle til ! Nå registrerte BIOS fint at jeg hadde en xp2500+ CPU.

 

Hvor hentet du oppgraderingen til kortet ditt og hva het selve fila? Har rotet litt rundt på ASUS sine sider, men uten å finne ut hvilken fil det gjelder. Har samme HK og en ADM Athlon XP 2800+ med samme problemet.

 

 

Nå gjenstår det bare å finne det h*lvetes PCB-nummeret så jeg ikke laster inn feil BIOS og kræsjer hele greia.

 

 

Fant dette PCB-nummeret på mitt HK: 2.0 er det det man skal se etter?

 

BIOSoppgradering var det som skulle til !

 

 

Du kunne ikke legge ut en "step by step" for BIOS oppgradering for dette kortet?

 

 

Terje H.

Lenke til kommentar

Hei,

PCB-nummeret står mellom PCI-slottene der det også står seriebetegnelsen. Det står "rev. X.XX" Når du har funnet nummeret går du til http://www.asus.it/support/download/item.a...=A7N8X%20Deluxe og velger "BIOS".

Der velger du riktig fil for din versjon av hovedkortet. Du velger selvfølgelig siste utgave. Når du har lastet ned filen og pakket den ut legger du den over på en ren diskett. Skriv ned hele filnavnet. Så booter du maskinen og trykker Alt-F2 når det står at du kan det for å komme til Award BIOS Flash Utility (elns). Sett i disketten og skriv inn filnavnet når du får spm. om det. Resten tar programmet seg av. Det står i manualen at man får spm. om å lagre gammel BIOS på disketten men det fikk ikke jeg. Når programmet er ferdig booter maskinen på nytt - ta ut disketten og se om alt stemmer under POST.

 

mvh

Amund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...