Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bryne vannpumpe elektrisk


Anbefalte innlegg

Hei

På hytta har vi brønn og vannpumpe av typen Bryne.

Det som har skjedd over noe tid nå er at den starter veldig sent å pumpe inn nytt vann. Når vi setter på vannet så freser og vibrerer det i kranen og det kommer nesten ikke ut noe vann. Er det noe som skal justeres på pumpen for å få den i gang tidligere. 

Dette skrives av fruen i hytta for jeg blir så frustrert over dette. Særlig når man skal dusje da.

Håper noen kloke hoder (eller eksperter på Brynepumper) kan svare meg på dette

Vh

Deanne T Hansen

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke merket så svaret mitt blir mer generelt ut fra det jeg vet/har av erfaring etter å hatt sisternevann med nedgravd tank og vannpumpe på hytta i mange år. Første som slo meg som mulige feilkilder er

  • For lite vann i brønnen.
  • Filter (håper det finnes, ofte både et grovere og et finere filter) som skal hindre at det dras sand etc. inn i pumpen, har gått tett eller har åpnet seg og dermed sluppet sand etc. inn i pumpen — som har ført til slitasje (skade) på pumpen og gjort at den ikke lenger greier å suge opp vann.
  • Pumpesystemer for vann kan ha en trykktank tilkoblet og som må vedlikeholdes jevnlig.
  • Pumpen har blitt utsatt for frost i vinter og dette har skadet noe i pumpen/andre deler av systemet som gjør at den ikke lenger er i stand til å pumpe vann.
  • Pumpen (systemet) vil på et eller annet tidspunkt svikte pga. alder og/eller bruk.
  • Manglende vedlikehold av anlegget.

Sjekk

  • Filter tilknyttet pumpen.
  • Er det ulyder fra pumpen når den går?
  • Noen pumper kan (må) man forhåndsfylle med vann for at de skal greie å dra opp (pumpe) vann. Sjekk om det er mulig (nødvendig) for at det skal komme vann fra pumpen. 
  • Hvis pumpen har en trykktank må det sjekkes at den fungerer. 
  • Sjekk at alle rør og deler tilknyttet  pumpen er hele og ikke lekker.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk tilbakeslagsventilen, ekspansjonstank og la kranen stå på fult til all luft er kommet ut fra rørsystemet. Dersom slangen ligger i vann men det fortsatt kommer luft inn; sjekk slagen der den går inn i brønn dersom den er støpt rett gjennom en vegg(typisk at den går litt opp og ned og får sår i seg her), eller hør og føl rundt pumpen om det er et lite hull som suger inn luft(lav susing). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...