Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ung ufør mister tilleggsytelse ved flytting til utlandet. Hva betyr dette?


Gjest 61bcc...adf

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Guest 61bcc...adf said:

Kommer vel litt an på hvilke land man flytter. Ikke alle u-land er like billige.

Nei, det er vel selvfølgelig forskjell på prisnivået, Filippinene som er brukt som eksempel over er vel ikke det aller billigste.

Det er vel ikke alle billige land som egentlig er u-land heller. Det kommer litt an på hva man legger idet. Det som kan være et typisk kjennetegn på et u-land det er jo at eksporten består hovedsaklig av råvarer, som for eksempel olje og sjømat. Ut i fra en slik definisjon så er jo Norge et ganske dyrt u-land.

Flytter man til Norge, så har man jo flyttet til et ganske dyrt u-land, for å si det slik.

Hvis man flytter til et "land med rimelig prisnivå", så kommer det jo litt an på hva man gjør ut av det. Sier man til seg selv at "jeg er norsk, jeg må jo leve og te meg som en nordmann", så kan det bli dyrt hvis man skal endre sine omgivelser, importere brunost og fenalår, og leve i et lite lokalt norsk miljø.

Kan man tilpasse seg lokal levemåte der man er, og hvis lokalbefolkningen lever på 3.000 pr mnd, så kan man også det, og man kan leve enda bedre for 20.000. Det er ikke "antallet kroner" som er det avgjørende, men hva man faktisk får kjøpt for de pengene man har.  

Hvilke andre u-land er det som er spesielt dyre, med unntak av Norge? 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...