Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Win10 starter ikke når jeg fjerner gammel disk


Anbefalte innlegg

Husker en tidligere bug med Windows da det ikke vil starte dersom en tidligere primærpartisjon med os og da boot sector på blir fjernet. Lurer på om den eksisterer enda og eneste post jeg har funnet så langt er 2 år gammel (MS forum). Bugen er altså at dersom den gamle disken fortsatt står igjen ved installasjon av os på ny disk, så lages ikke boot sector på den nye. Er det problemet mitt her?

image.thumb.png.9839cd464dff53a4f58852280b76cc14.png

Den gamle disken jeg nå skulle fjerne er F:, (disk 0 Samsung 850 evo 2,5" ssd).

Den "nye" disken som fikk os installert for noen år siden er C (disk 3 M.2 Samsung 970 evo). Interface spiller vel ingen rolle her men nevner det for sikkerhets skyld. 

Ser på status for diskene at disk 0 har "System". Er det boot sector? Jeg trodde jeg hadde fått opprettet boot sector og annet nødvendig når status på disk 3 ble "Oppstart og Primærpartisjon".

Er det da sannsynlig at det er disk 0 som har boot sector og derfor ikke vil boote videre fra bios når den er borte? Er det fortsatt ingen annen metode (om jeg husker rett) å få disk 3 som boot enn å installere hele os på nytt? 

Håper spesielt @Hårek leser dette, som har stått for suveren hjelp for en del år siden med andre diskproblem. Alle andres råd tas imot med stor takk. :) 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Hårek said:

Det stemmer at det er "System" som booter Windows. Hvis du fjerner denne så får du det problemet. Dette skjer når man installerer Windows på ny disk mens den gamle er tilkoblet.
Fant en gammel tråd, wiberos var en bruker med mye god kunnskap: https://www.diskusjon.no/topic/1254128-et-boot-problem-løst/ 

 

Interessant tråd ja. Er bare redd for at jeg fort kan gå meg vill når jeg følger en oppskrift for Vista og plutselig kommer over kommandoer, options osv som ikke lenger er gyldige og erstattet av noe annet i Win10.

Kanskje det av den grunn er enklest å la disken stå i inntil videre og fjerne den når jeg har gjort en ny fresh install, f.eks ved neste hk-bytte eller tilsvarende. 

Første tiltak i dag var å sette inn installasjonsstick (usb) og se om installasjonsprogrammet klarte å finne oppstartsfeil, noe det selvsagt ikke klarte.

Takk uansett. :)

Lenke til kommentar

Det er ikke en bug. Det er bare sånn WIndows "alltid" har fungert. Den installerer konsekvent boot-filene på Disk 0. Hva som er DIsk 0 har man ikke alltid kontroll over. Derfor er det alltid anbefalt å koble fra alle andre disker og SSD-er når man installerer Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, sedsberg said:

Det er ikke en bug. Det er bare sånn WIndows "alltid" har fungert. Den installerer konsekvent boot-filene på Disk 0. Hva som er DIsk 0 har man ikke alltid kontroll over. Derfor er det alltid anbefalt å koble fra alle andre disker og SSD-er når man installerer Windows.

Ja, pleide alltid å koble fra alle disker før, da man installerte Win98, XP, 7 og deromkring. Men hadde vel en forventning om at det var fikset ved siste W10-installasjon. En forventning så tydelig at jeg ikke tenkte over det engang...

Nå skal det vel bli ok så lenge man ikke har en eller annen disk med System (boot sector) på antar jeg... om ikke windows har en annen bu...unnskyld, feature på en sak til da. :D

Lenke til kommentar

Du kan prøve å lage en ny systempartisjon på Disk 3 (C:) med diskpart & BCDBoot.

Åpne command promt som administrator og skriv diskpart. Eller boot opp med usb installasjonsstick og velg command promt og skriv diskpart.

Velg disken du har windows du vil boote fra.

Du lister opp og velger rett disk, volume, partisjon.
frigjør 100MB  fra C primær
Lag ny partisjon i de 100 MB
Assign letter til den feks V : 
exit diskpart gå over på C :
formater V :
Lag nye boot files på V : med BCDBoot

image.thumb.png.5197ddd7e8970edede5b4aba60aacd38.png

image.thumb.png.2dd4f6ad30269c5cc98d42a9b2763e28.png

Exit diskpart og gå inn på c der windows er

image.png.a194856c493d8cc2738e392edb0b427c.png

Formater den nye V:

image.png.ed4c9c123ea5d427d669afd894fa060a.png

Lag boot files på nye V:

image.png.c0e3a5db7e56b4a496784f9a04e04fc5.png

Slå av, fjern Disk 0 (F:) og start opp, den booter nå forhåpentligvis med bare c disk i.

Fjern v letter i computer management slik at den ikke dukker opp i windows explorer.

image.png.5881e6cea785fd7e653cb0974ce966cb.png

image.png.b94c30e863b5b13006cf62c111bba227.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...