Gå til innhold

Et Boot Problem [LØST]


Source

Anbefalte innlegg

Har 4 hardisker i PC-en nå og 2 av er er S-ata mens de 2 andre er vanlige.

 

Anyway.. Windows Vista er da innstalert på en av S-ATA hariskene ( F:\ ) men har automatisk blitt om til C:\ som Vista gjør, og originale C:\ er da egentlig den ene scsi disk'n.

 

Nå er den disken (originale C:) på vei til å ta kvelden og jeg må ta den ut siden den slår seg av og på og bråker mye, men hvis jeg fjerner den så vil ikke Windows boote. selvom Windows ligger på en annen disk.. Hvordan kan jeg ordne dette?

 

Forstått det sånn at C da inneholder noe boot greier som Vista er avhengi av for å starte.

 

Prøvd å sette inn windows cd og ta reparer, men da vil den ikke finne Windows siden den gamle hardisken er tatt ut...

 

Håper noen skjønte forklaringa... :p

Endret av Source
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke lett å ordne slikt.

Du har probem fordi du har System og Boot på separate partisjoner. System er den som booter og inneholder ntldr, boot.ini, og ntdetect.com.

Antagelig har du fått Windows på en utvidet partisjon. Den kan ikke boote, System skal helst være på en primærpartisjon.

Sjekk hva du har i Diskbehandling. http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm

Lenke til kommentar

Som hårek nevner, du burde kartlegge litt vedrørende dette med partitions type.

 

Men uansett , det skal ikke være noe problem å få en ordnings på dette, enten med å skrive systemfilene direkte på disken det gjelder (hvis primær partition) eller at du ordner en annen (bevist) disk som system disk.

 

Du skal bruke Vistas bootmanager som utgangspunkt for å komme til den "windows" som blir nevnt i post #1 (egentlig vet jeg ikke om du har både Vista og Windows)---mulig du blander utrykk Vista og Windows men du henviser bare til Vista?

Lenke til kommentar

Sjekka bootmanager og det var som Hårek sa at Boot og System ligger på 2 forskjellige.

 

System (Originale C:, gammel IDE disk) er da disken jeg vil ha bort

Boot (Nye SATA disken) er da den Vista ligger på

 

Hvordan får jeg skrivd system filene over på Vista disken hvis det går?

 

Wiberos: Ja har bare Vista, bare blanda litt ;)

Endret av Source
Lenke til kommentar

Det som var poeng med å finne type partition som Sata/Vista er installert i, har å gjøre med at du skal prøve å få både system og oppstart`boot i en og samme partition.

 

For å få det til , så må partition være en primær partition (dvs mørk blå farge, hvis du ser i diskbehandlingen.)

 

Jeg skriver da noe bassert på det scenario at din Sata/Vista er en primærpartion.

 

1)---du merker Vista partition som aktiv (fra diskbehandling)

2)---Slå av

3)---kople fra strømmen fra din ide disk og alle andre hvis du vil(dette er for å gjøre det letter for deg)

------hvis ikke, så må du velge firstbootpriority i biosen, noe som du må gjøre uansett etterpå)

 

4)---boot med din Vista Dvdplate

5)---velg ...repair my computer (nederst venstre i ...Install Now...bilde)

6)---velg...command prompt..

7)---skrive....bcdedit /export c:\bcd...enter

8)---skrive....bootrec /rebuildbcd

9) avslutte cmd

10----velg...Startup Repair...følger instruks videre

11)---Reboot

Hvordan går det nå?----dårlig?

12)---prøve ...kun Startup Repair...en gang til.

 

Scenario hvor sata/Vista partition er ikke primær

 

Du trenger da en disk med en primær partition, som må merkes som aktiv og hvor du utfører da /export og /rebuild på.

 

Hvis disken har ikke MBR og bootcode som er compatibelt med Vista. så må man kjøre:

---bootrec /fixmbr og bootrec /fixboot.

 

Deretter vil Vista ordne resten med at du starter fra DVDplata og kjør Startup repair.

 

 

Det er/var alt.

Lenke til kommentar
Master Boot Record ligger alltid på den første partisjonen, på den første disken.

Dersom du tar vekk disken, vil det ikke ligge noen master boot record på den andre.

 

Derfor er hovedregelen at du installerer operativsystemet på den første partisjonen på den første disken.

9593507[/snapback]

 

 

Det du skriver er totalt feil.

 

Det er ingen hovedregel som sier det.

Aller disker som blir initialisert får en MBR. Mbr ligger ikke på noen partition.

 

Du kan partitionere en disk med 3 primære partitioner og en extended med 15 partitioner.

 

Da kan du velger at din system partition er nr 3 av de primære og at Windows blir installert på nr 8 av de logiske.

 

Hvis derimot forlatter du Windows å velge så blir partition nr 1 av de primære som system, men du kan velge i hvilken logisk volume skal installerers.

Lenke til kommentar

MBR er den første sektoren på disken, og jeg har aldri sett eller hørt om noe sted der MBR ikke er 512-byte.

 

Og ved enkel regning, kan du lett finne ut at de første 512-bytene på disken er på den første partisjonen.

 

I denne ligger det en jmp instruksjon hvis du bruker FAT filsystemet.

Det denne jmp instruksjonen gjør, er å hoppe over FAT informasjonstabellen, lese neste sektor, og starte bootloaderen.

 

Bootloaderen må deretter sette over i protected mode, for ellers får man ikke gjort så mye, og da er det på tide å laste operativsystemet.

I Windows blir da win.com startet. win.com er en flatfil, altså er det ikke noen .exe header på den, bare instruskjoner.

 

I all hovedsak hvordan booting foregår.

 

MBR-en blir lastet fra den disken som er satt som første i boot rekkefølgen, og derfor kan man boote fra en disk, mens OS-et ligger på en annen.

Lenke til kommentar
Tja, forsåvidt, fordi MBR ihvertfall i FAT er en del av filsystemet.

9593848[/snapback]

Det går visst litt i ball for deg om MBR. Du vet noe, men blander og rører det til.

MBR er ikke en del av filsystemet, og har ingenting med FAT å gjøre. Det kan være hvilket som helst filsystem på en MBR disk, inkludert NTFS, ReiserFS eller ext3.

MBR forteller hvordan en disk er partisjonert.

En floppy har ikke MBR, den starter med en bootsektor.

Den mest brukte måten å partisjonere disker på er MBR.

En annen måte er GPT. Kommer kanskje til å overta for MBR når diskene blir for store.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mbr

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Takker masse for hjelp. Klarte å fikse det nå etter litt mikk makk.

 

Bcedit commanden fungere ikke foresten. var "ukjent kommando"

 

Men klarte det for det, etter jeg fikk opp en meny da jeg skrev Bootrec kommandoen.

 

/fixboot og en annen jeg ikke husker navnet på. Kjørte begge de og den automatiske boot fix greia som kom opp på reparer menyen så fungerte det etter et par restarts.

 

Så satt jeg SATA disken som første boot etter jeg putta inn den gamle disken igjen.

Endret av Source
Lenke til kommentar

Bcdedit ikke bcedit.

 

Bcdedit commando vil du få med:

 

å skrive bcdedit ved X:\sources (eller hva det er )----DVDplate

og når du åpner CMD as administrator fra i vIsta.

 

Det er Bcdedit som du skal bruke for å editere bcd store.

 

Jeg var usikker om du hadde den C:\boot folder.

Det er den folder som lages med bcdedit /export c:\bcd.

 

Du hadde den så det var ikke nødvendig uansett. men hvis du hadde valgt en helt annet disk, så var den nødvendig.

 

Ja men da er saken closed her gitt. :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg tenker på boot sectoren :blush:

 

The first important data structure on a FAT volume is called the BPB (BIOS Parameter Block), which

is located in the first sector of the volume in the Reserved Region. This sector is sometimes called the

“boot sector” or the “reserved sector” or the “0th sector,” but the important fact is simply that it is the

first sector of the volume.

 

BS_jmpBoot 0 3 Jump instruction to boot code. This field has two allowed forms:

jmpBoot[0] = 0xEB, jmpBoot[1] = 0x??, jmpBoot[2] = 0x90

and

jmpBoot[0] = 0xE9, jmpBoot[1] = 0x??, jmpBoot[2] = 0x??

0x?? indicates that any 8-bit value is allowed in that byte. What this

forms is a three-byte Intel x86 unconditional branch (jump)

instruction that jumps to the start of the operating system bootstrap

code. This code typically occupies the rest of sector 0 of the volume

following the BPB and possibly other sectors. Either of these forms

is acceptable. JmpBoot[0] = 0xEB is the more frequently used

format.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...