Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spørsmål knyttet til plen og torv / sedum tak


Anbefalte innlegg

Heisan godtfolk!

Meg og kona har nytt hus i et boligfelt, hvor vi lagde en veldig arealeffektiv hage. Kort fortalt er det et 28 kvm. rektangel, hvor i kantene er to nivåer av cortenstål fylt med blomster, stauder, et plommetre, noen busker og så selve plenen i kjernen av hagen samt ned mot vei / nabo.

De to sistnevnte områdene er der hvor vi er i tenkeboksen; hvis vi ikke klipper gresset, hvordan blir det da? Leste noen skrekkhistorier om visse gresstyper som blir opp mot en meter høye, som da gjør meg skeptisk. Ønsker at det skal bli et område som kan se litt villt ut og som insekter kan trives i (mitt lille bidrag til økosystemet).

Inneforstått med at det over tid blir diverse planter og ugress, noe som er greit nok så lenge det ikke blir helt sinnsykt høyt. Håper derfor noen har erfaringer med dette og er villige til å dele.

 

 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 hour ago, Gavekort said:

Skrekkscenarioet er nok realiteten, siden vilt gress i Norge har en tendens til å ha en del lengde.

For den lille plenen der så kan du ta lengden med en ljå eller kantklipper. En litt mer radikal ide kan være å legge sedum i stedet for gress.

https://www.ferdigplen.no/råd-og-tips/hva-er-sedum-og-hvordan-kan-du-bruke-det-i-din-hage-

Takker for kul idé! Edit: Etter litt research virker det som at boden kanskje er den beste kandidaten til dette. Noen med erfaring på dette? Trenger jeg i hovedsak kun en duk for å holde på vann og så en sperre på bunn av taket? Helning rundt 15-20% tror jeg, ref bildet:

 

IMG_0869.jpeg

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
  • The Very End endret tittelen til Spørsmål knyttet til plen og torv / sedum tak
Skrevet (endret)
36 minutes ago, Gavekort said:

Stilig! Jeg har ikke så mye erfaring med det selv, men forstår at drenering er viktig, og det ser ut til å være en optimal plass.

Stemmer! Tak, steinbedd og tilsvarende er perfekt for sedum.

(Off topic skravling) Satt hele kvelden i går og leste, så kort oppsummert hadde jeg to valg; legge en filtmatte for både å holde på vannet (til et viss punkt før resten dreneres) og deretter sedumrull, eller man kan kjøpe en form for ferdig kassett som har alt (så lenge du har er tak dekket med membran / sperre av noe slag tidligere). Valgte sistnevnte for da var det mindre ting jeg kan klare å føkke til - jeg er tross alt en fyr som driver mest med datamaskiner så vil helst ikke gjøre alt for spennende ting 😅

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hva du spør om, men jeg har noen råd basert på det jeg så i videoen:

Bor du et sted hvor det blir skikkelig vinter og mye tele? Trakkhellene kan komme i konflikt med døren om vinteren. Det er vanskelig å se ut fra videoen, men regn med at hellene ligger noe høyere med tele i bakken.

Jorden som er brukt til plenen ser veldig kompakt ut. Dette er vanskelig å se ut fra en kort video, men det ser ut som om jorden var veldig våt da den ble lagt ut, og derfor blitt for kompakt. Den burde vært frest opp og mulig blandet inn litt natursand før etablering av plenen.

Hvorfor ligger det steiner i hekken? For meg gir det ikke noe ekstra estetisk, og steinene ligger såpass tett at de vil kunne skade barken på plantene over tid.

Hvorfor er stokkene på oppbindingen så mye høyere enn gummien som holder treet? Dette øker sjansen for at stammen eller greinene skader seg mot stokkene. Oppbindingen ser også noe stram ut, noe som kan skade barken og hindre treet i å utvikle nødvendige røtter for å stå støtt i fremtiden. Oppbinding bør være 1/3 av treets høyde, utført slik at oppbindingen ikke gnager på treet, og løst nok til at treet beveger seg i vinden for å utvikle sterke røtter.

Er stålkanten vi ser på slutten ment å være så bøyd?

 

 

Endret av Dr. Brodsky
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
17 minutes ago, Dr. Brodsky said:

Jeg er litt usikker på hva du spør om, men jeg har noen råd til det jeg så i videoen.

1. Bor du et sted hvor det blir skikkelig vinter og mye tele, kan det se ut som om trakkhellene kan komme i konflikt med døren om vinteren. Dette er vanskelig å se ut ifra videoen, men regn med at hellene ligger noe høyere med tele i bakken. 

2. Jorden som er brukt til plenen her ser veldig kompakt ut. Igjen; dette er vanskelig å se ut ifra en kort video, men for meg ser det ut som om jorden har vært veldig våt når den har blitt lagt ut, og derfor blitt i overkant kompakt i prosessen. Denne burde vært frest opp før etableringen av plen.

3. Hvorfor ligger det steiner i hekken? For meg gir det ikke noe estetisk, og steinene ligger såpass tett at de på ett eller annet tidspunkt vil ødelegge barken på plantene.

4. Hvorfor er stokkene på oppbindingen så mye høyere enn gummien som holder treet? Dette kan gå helt fint, men det øker sjansen for at stammen eller greinene får skader av å skrape mot stokkene. Oppbindingen ser også noe stram ut. Dette vil kunne skade barken og hindre treet i å utvikle røtter nødvendig til å holde treet i fremtiden. 

5. Er stålkanten vi ser på slutten ment å være så bøyd?

 

 

Takker for tilbakemelding og tips!

1) Litt usikker på hva denne tingen er (trakkhelle) 😅 Bor på Sørlandet ikke så langt unna sjøen.

2) Originalt var det kun grus utenfor, så er fylt opp med rundt 10-11 tonn med plenjord. Dette er jord som inneholder en del sand. Ble lagt på høsten i fjor. Mye snø i vinter så har nok gjort det veldig kompakt ja.

3) Steinene er ment som vekt, da hellen klarte å velte i en storm i fjor. Tenker å fjerne de nå om ikke lenge.

4) Stokkene er så grassat store fordi plantasjen ikke hadde mindre hehe 😅 Skal trippelsjekke at stroppene ikke sitter så stramt; de ser nok litt ekstra stramt ut da det er nokså stiv gummi.

5) Den litt rare u-formen på slutten er siden videoen ble tatt brettet ut og går nå langs trerekkverket, slik at det ser litt mindre rart ut. 

To oppdaterte bilder legges med.

IMG_0876.jpeg

IMG_0877.jpeg

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (7 minutter siden):

Takker for tilbakemelding og tips!

1) Litt usikker på hva denne tingen er (trakkhelle) 😅 Bor på Sørlandet ikke så langt unna sjøen.

2) Originalt var det kun grus utenfor, så er fylt opp med rundt 10-11 tonn med plenjord. Dette er jord som inneholder en del sand. Ble lagt på høsten i fjor. Mye snø i vinter så har nok gjort det veldig kompakt ja.

3) Steinene er ment som vekt, da de klarte å velte i en storm i fjor. Tenker å fjerne de nå om ikke lenge.

4) Stokkene er så grassat store fordi plantasjen ikke hadde mindre hehe 😅 Skal trippelsjekke at stroppene ikke sitter så stramt; de ser nok litt ekstra stramt ut da det er nokså stiv gummi.

5) Den litt rare u-formen på slutten er siden videoen ble tatt brettet ut og går nå langs trerekkverket, slik at det ser litt mindre rart ut. 

To oppdaterte bilder legges med.

IMG_0876.jpeg

IMG_0877.jpeg

1. Mulig det er dialekt, men jeg tenkte på steinene lagt i plenen for å gå på. På sørlandet skal det nok gå fint med tanke på tele.

2. Det er godt mulig det ser verre ut på video enn i virkeligheten, men det kan være noe å tenkte på om du sliter med å etablere en god plen. Tipper du kommer til å slite med noen som helst form for reklamasjon med mindre det er inkludert garantivedlikehold.

3. Fjern de. 

4. Overkill, men kan uansett kappes i høyden. Ikke veldig viktig om de ikke gnager på barken, men sørg for at de ikke gjør det.

5. Har du betalt for rett linje, bør du kunne forvente rett linje. Hvis ikke ser jeg ikke noe problem.

Endret av Dr. Brodsky
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Takker! Ja er først nå i år noe spirer, for vi la plen og alt klart rundt oktober - så alt er nok fortsatt veldig tidlig (og da ser litt shabby ut). Edit: alt er gjort av oss, så rette linjer skal vi se langt etter - meg og min kone lærer fortløpende ;) 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...