Gå til innhold

ASUS Hyper M.2 x16 Gen5 Card: Kun 1 SSD kommer opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk til innkjøp av denne for å få inn en SSD til: https://www.asus.com/no/product-compare?ProductID=23949,23607&LevelId=Motherboards-Components-Motherboards

Har hovedkortet Asus ROG Crosshair VI Extreme.

Hyper kortet kan ta 4 SSDer, men siden jeg kun har tilgjengelig 1 stk PCI-e x8 slot, så har jeg kun satt inn 2 stk, da i spor 1 og 2. (Lengst vekk fra viften). Vet at grafikkportet kjører i x8 modus, det gjør ikke noe da det kun er ett GTX1650 kort, og ikke noe spilling.

Den ene SSDen er PCI-e 4.0, og den andre 3.0 eller 4.0 (Samsung 970)

Jeg får kun opp den ene som er i spor 1. Gikk inn og satt på å kjøre den PCI porten fra Auto til Enabled slik at den skal kunne kjøre 4x4 modus, når den ikke kom opp første gang jeg startet. (Begge SSDene har vært i drift før, så trenger ikke aktiveres i Diskbehandling).

Noen som vet hva det kan være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har satt der den det er mulighet med å endre til 4x4 som det står fra Auto til Enabled, ikke noe andre alternativ.

Har Windows 10 på den PCen.

Skrevet
RRhoads skrev (På 8.5.2024 den 12:58 PM):

Hvilken CPU har du? 

Du skal forøvrig sette diskene i slot 1 og 3.

CPU er 3700X

Kan teste Slot 1 og 3, men alltid hørt at det er 1 og 2 som skal brukes når det har vært oppe andre steder, da det er PCI-e x8, og unaturlig at de krysser internt på kortet. Stod ingenting om hvilken som skulle brukes med mindre enn PCI-e x16 spor.

Den mulige feilen jeg ikke har fått testet ut, er at det virker som M2_2 porten er linket mot denne. Kan fjerne den disken, da det er den jeg ønsket å bytte ut uansett. Hvis det ikke funker så kan jeg teste slot 1 og 3

Skrevet
AndersT2 skrev (35 minutter siden):

CPU er 3700X

Kan teste Slot 1 og 3, men alltid hørt at det er 1 og 2 som skal brukes når det har vært oppe andre steder, da det er PCI-e x8, og unaturlig at de krysser internt på kortet. Stod ingenting om hvilken som skulle brukes med mindre enn PCI-e x16 spor.

Den mulige feilen jeg ikke har fått testet ut, er at det virker som M2_2 porten er linket mot denne. Kan fjerne den disken, da det er den jeg ønsket å bytte ut uansett. Hvis det ikke funker så kan jeg teste slot 1 og 3

Husk at hovedkortet ditt ikke støtter 4 SSDer på det kortet. Derfor må du bruke 1 og 3. 

Skrevet

Siden du nevner 4x4 så gjelder det kanskje spesifikt kun PCIeX16/X8_1 og ikke PCIeX8_2 sporet som er begrenset til 8x. Mulig du må kjøre HyperM2 kortet i spor 1 for at det skal fungere?

Samtidig så er vel PCIeX8_2 sporet, som du er inne på selv, linket mot M2_2. Om M2_2 brukes får du vel kun 4x på det sporet og da stemmer det for så vidt at du bare ser en disk.

Skrevet
RRhoads skrev (På 13.5.2024 den 9:38 AM):

Husk at hovedkortet ditt ikke støtter 4 SSDer på det kortet. Derfor må du bruke 1 og 3. 

Har hele tiden vist at kortet ikke ville støtte 4 SSD er, nevnte det også i første post.

Men hvor har du 1 og 3 i fra? Har ikke funnet noe sted som viser hvor. All logikk tilsier at siden PCI-e slotten det står i er koblet PCIe x8, og kun kjører i x8, så er det de 2 første som må brukes. Kommunikasjonslinjene fra slot 1 og 2 går til de første, og 3 og 4 til de siste. Så slot 1 tar PCIe linjene 1-4, 2 tar 5-8, og 4 tar 9 til 12 som det ikke er noen pinner i på hovedkortet.

horrorr skrev (På 13.5.2024 den 9:46 AM):

Siden du nevner 4x4 så gjelder det kanskje spesifikt kun PCIeX16/X8_1 og ikke PCIeX8_2 sporet som er begrenset til 8x. Mulig du må kjøre HyperM2 kortet i spor 1 for at det skal fungere?

Samtidig så er vel PCIeX8_2 sporet, som du er inne på selv, linket mot M2_2. Om M2_2 brukes får du vel kun 4x på det sporet og da stemmer det for så vidt at du bare ser en disk.

Det står i Bioesen at der e den andre 16x sporet som jeg kan bytte fra Auto til Enabled på 4x4 (Den som kun har finner for x8).

Så er nok M2_2 som gjør det. Rakk ikke å teste i går.

Skrevet
RRhoads skrev (5 timer siden):

https://www.asus.com/support/faq/1037507/

*Follow the steps below to install your M.2 SSDs if the PCIe slot of your motherboard can read only three M.2 SSDs on model list.

Det var Slot 1 og 2 som skulle brukes

Testet først med å ta ut fra M2_2, og da kom kun den i slot 2 opp. Hadde glemt å sette tilbake til til 4x4 i Bios. Testet samtidig Slot 1 og 3, og fikk da kun opp 1. Satt tilbake til 1 og 2, og nå funker begge.

Da har begge kjøling også, noe disken i M2_2 ikke hadde fra før.

Veiledningen du linker til er for de med fulle PCI-e x16 spor, og CPUer med 48 PCI-e linjer. Min CPU har kun 24 (16 til PCI-e sporene, 4 til M2_1, og 4 til Chipsettet). X370 som Hovedkortet er står heller ikke på listene de viser til.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...