Gå til innhold

Ny gaming og editing pc


Anbefalte innlegg

Hei. jeg skal bygge en ny pc til både gaming og video redigering. Jeg har ett budsjett på 20 000'-

jeg har en ultrawide skjerm som tilsvarer ultrawide 1440p, altså 3440x1440p. jeg vil ha mest mulig performance og trenger ikke 

noe rgb monster og jeg setter pris på at dere lager listen på proshop.no. Jeg har allerede laget en liste der og jeg vil se om noen får en bedre pc enn meg. Jeg har allerede en planlagt pc, men jeg er veldig, veldig usikker på delene jeg har valgt.

Vær så snill å hjelp meg.

https://www.proshop.no/Basket

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trobolk09 skrev (15 timer siden):

Hei. jeg skal bygge en ny pc til både gaming og video redigering. Jeg har ett budsjett på 20 000'-

jeg har en ultrawide skjerm som tilsvarer ultrawide 1440p, altså 3440x1440p. jeg vil ha mest mulig performance og trenger ikke 

noe rgb monster og jeg setter pris på at dere lager listen på proshop.no. Jeg har allerede laget en liste der og jeg vil se om noen får en bedre pc enn meg. Jeg har allerede en planlagt pc, men jeg er veldig, veldig usikker på delene jeg har valgt.

Vær så snill å hjelp meg.

https://www.proshop.no/Basket

Dette er jo mer en jobb, enn hjelp. Du bør heller dele listen din, så kan vi se om det er noen bedre deals å gjøre - enn at vi skal sette sammen en pc for deg. Du begrenser oss også til én spesifikk butikk, der du skal avgjøre om vi gjør en god nok jobb sammenlignet med det du allerede har plukket sammen. Kanskje en litt arrogant måte å be om "hjelp" på, synes du ikke?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (38 minutter siden):

Dette er jo mer en jobb, enn hjelp. Du bør heller dele listen din, så kan vi se om det er noen bedre deals å gjøre - enn at vi skal sette sammen en pc for deg. Du begrenser oss også til én spesifikk butikk, der du skal avgjøre om vi gjør en god nok jobb sammenlignet med det du allerede har plukket sammen. Kanskje en litt arrogant måte å be om "hjelp" på, synes du ikke?

Hei,

Tror ikke han mener å være arrogant, men ser at han har vert uheldig med linkingen av handlekurven...
(Vill tro han har en bra formening om hva han ønsker seg, men er usikker på om den kan optimaliseres, litt kjedlig å bruke 20k også viser det seg i etterkant at en kunne ha foretatt små endringer som ville ha gitt ham en bedre opplevelse)


Prøv å ta en screenshot av handlekurven da linken er til "vår egen handlekurv og ikke din" :)

Forøvrig enig med deg på at en ikke bør begrense seg til kun en butikk.


Hva med f.eks:

i5 14600K + RTX 4080 eller 7900-XTX

Vet du om du har Freesync eller GSync på skjermen?
 

Endret av Missory
Lenke til kommentar

Ser du sier "pc til både gaming og video redigering".

Det som er litt vanskelig å velge er hvilken CPU, skjermkort og RAM mengde.

Kanskje best du sier hvilke deler du ønsker, så er det lettere å vurdere om det er bra valg.

For en gaming-pc ville jeg tenkt på Ryzen 7 7800x3D CPU, mens for video redigering er jeg usikker hva en bør velge.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (8 timer siden):

Dette er jo mer en jobb, enn hjelp. Du bør heller dele listen din, så kan vi se om det er noen bedre deals å gjøre - enn at vi skal sette sammen en pc for deg. Du begrenser oss også til én spesifikk butikk, der du skal avgjøre om vi gjør en god nok jobb sammenlignet med det du allerede har plukket sammen. Kanskje en litt arrogant måte å be om "hjelp" på, synes du ikke?

 

TwoFace skrev (8 timer siden):

Dette er jo mer en jobb, enn hjelp. Du bør heller dele listen din, så kan vi se om det er noen bedre deals å gjøre - enn at vi skal sette sammen en pc for deg. Du begrenser oss også til én spesifikk butikk, der du skal avgjøre om vi gjør en god nok jobb sammenlignet med det du allerede har plukket sammen. Kanskje en litt arrogant måte å be om "hjelp" på, synes du ikke?

 

IMG_0922.png

IMG_0920.png

IMG_0921.png

IMG_0919.png

IMG_0918.png

Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 minutter siden):

Ukjent strømforsyning for meg. Tror at 750W er greit, men ville heller hatt en med Gull sertifisering for å være mer effektiv.

Bærre drit i sertifisering. Det e bare kor effektiv den e med energi.

Lenke til kommentar
trobolk09 skrev (14 timer siden):

Bærre drit i sertifisering. Det e bare kor effektiv den e med energi.

Du har rett i at sertifiseringen bare sier noe om energi effektivitet. Til mindre effektiv til mer varme i strømforsyningen, men kanskje ikke så veldig viktig. Men trolig har mange av de beste PSU også høy effektivitet.

Jeg bruker å se etter reviews eller en slik PSU tier list: https://cultists.network/140/psu-tier-list/

Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 timer siden):

Seasonic Focus GX 750 ATX 3.0 Strømforsyning (PSU) - 750 Watt, tilbud til kr 1299 på Proshop

Nei, jeg trenger ikke noe bedre psu, men er det noe andre ting som kunnet ha blitt skiftet på, så gjerne si ifra.

Lenke til kommentar

Vurder CL 30 Ram hvis du skal gå for 6000mhz, prøv å se om du eventuelt har rom for 6600mhz.
Husk dog at alt over 5600mhz selv med f.eks XMP anses som Overclocking og kan føre til ustabilitet.

Du sier efficiency (f.eks varme og støy) ikke har så mye å si på psu. Men du har lagt Thermal Grizzly Contact frame i handlekurven...
Hvis psu streiker kan andre komponenter også ta skade, så ofte ikke lurt å prøve å spare når d kommer til strømforsyningen! (Strømforsyningen er "hjertet i pc'n")

Skeptisk til Thermalright Aqua Elite 360 v3 black argb da den ikke oppgir Rated TDP, 14700KF har en rated TDP på 125W.
Når det er sagt ville jeg også gått for 14700k som har en TDP på 253W, ergo ville kanskje gått for en Kjøler jeg vet takkler 250+W TDP.

Bare 1TB lagringsplass blir fort lite, vurder en på 2TB, eller sleng på en HDD med 2+TB.

Hvis du ikke skal bruke alle PCI-E slotsene kan du gå for et billigere hovedkort, f.eks et matx. Hvis du ikke har tilgang på kabel kan det være kjekt å se etter et med Wifi 6 eller bedre.

Hvis du allerede går for RX 7900-GRE, kan du liksågjerne gå for XTX versjonen eller RTX 4080.

Edit: dog GRE er bra bang for buck, alternativene er RTX 4070 som har mindre Vram, og de andre alternativene må fort handles brukt 😕

Endret av Missory
Lenke til kommentar

Jeg ville holdt meg unna Gigabyte-PSUer også. De har hatt en stygg tendens til å eksplodere i senere år, og selv om Giganyte nå kanskje har fått noenlunde orden på dem, så viste de at de ikke taklet denslags problemer på en god måte.

Andre har kommet med gode merker og ditto forslag på modeller tidligere i tråden.

Sesonic, Corsair, EVGA, ASUS, etc. Noen av disse lager ikke egne, men rebranbder andre merker som også er OK.

Lenke til kommentar

Ingen fare folkens. Han mener selv at han vet best, men han lærer forhåpentligvis av sine feil. Egentlig så skjønner jeg ikke hva han trenger hjelp til.

Men jeg skal ikke nekte for at det blir listet opp intressante valg av komponenter.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...