Gå til innhold

Opsjoner fra arbeidsgiver og skatt


Anbefalte innlegg

Jeg har nå googlet meg grønn i trynet uten å finne svar på det jeg lurer på, så jeg håper noen snille mennesker her kan hjelpe

1. Arbeidsgiver delte ut opsjoner til ansatte under Covid for å holde på ansatte. Alle fikk en del opsjoner som kunne gjøres om til aksjer om man fortsatt var ansatt 2 (eller 3?) år senere. Når denne datoen kom, gjorde jeg om opsjoner til aksjer, og solgte disse samtidig.

- hvor skal dette føres opp i skattemelding? Jeg har jo ingen kostpris å trekke fra siden aksjene var gratis, så jeg regner med det er 37.84% skatt av salgssummen som skal betales, men jeg er usikker på dette - og hvordan jeg skal føre det.

2. et år etter første opsjonspakke fikk vi flere opsjoner med samme betingelser. Disse kunne gjøres om til aksjer i år, noe jeg gjorde, men denne gang uten å selge de.

- skal jeg skatte av disse i år, eller blir det ikke skatteplikt før jeg selger?

- Hvis jeg skatter 37.8% av disse aksjene nå, hvordan i alle dager skal jeg da regne ut skatt når jeg selger aksjene? Blir det da å skatte for evt. kursoppgang/overskudd fra tidspunktet opsjon ble gjort om til aksje, eller skal jeg skatte på hele summen en gang til? Det høres ikke riktig ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å være ekspert på området antar jeg at hele beløpet i første runde med opsjoner anses som fortjeneste så må du skatte  37.84% som du sier.

Du skal derimot ikke skatte av aksjer du har liggende, men ikke solgt. Når den tid kommer vil jeg tro det samme som ovenfor skjer igjen. Alt anses som fortjeneste

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann det clayman sier her er rett for di fleste oposjoner man handler som privat for og invistere, men desverre ikke  på opposjoner man ereverver igjennom job, Meg bekjent  skall sånne opposjoner skattes som lønn. 

dette blir en mye mer avansert og noe jeg ikke vet veldig mye om, speselt når det en en opposjon holdt over flere år.

 Jeg ville ventet på noen som virkelig kan dette  eller ta en telefon til skatte-etaten.

Tør ikke si noe mer da jeg ikke har peiling på akkurat denne siden av oposjoner.  bere invisterings opposjoner

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opsjoner du har fått i arbeidsforhold beskattes som arbeidsinntekt når du utøver (eller selger) opsjonen.

Uten å være noen ekspert på dette mener jeg gevinsten er verdien av aksjen du får (eller pengene om du selger) på tidspunktet du utøver/selger, minus det du har betalt for opsjonen (hvis du måtte betale for den), minus det du må betale for aksjen når du utøver. Har du fått null-strike-opsjoner gratis er aksjekursen på tidspunktet du utøver dem gevinsten.

Det er mulig du kan gjøre noen fradrag som følge av vesting-perioden. Det er i alle fall lovlig å gi «rabatt» på aksjer du kjøper i arbeidsforhold om det er vestingperiode. Men jeg vet ikke hvordan dette funker med opsjoner. Utgangspunktet er som over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...