Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om noen lover


Gjest 8a346...ba6

Anbefalte innlegg

Gjest 8a346...ba6

Heihei! Jeg lurer på en ting fra dere som kan å lese lover bedre enn meg.

Jeg skrev på et annet forum (Kvinneguiden) at jeg mener at abort er drap. Dette ikke bare førte til utestengelse av min konto, men administrasjonen i KG mener jeg har brutt 3 norske lover.

Straffelovens §185 Straffelovens §266 Straffelovens §267

For litt mer kontekst:

Trådstarter i forumet skrev at hun hadde blitt gravid med en hun ikke har kjent så veldig lenge og sa i sin post at hun ville det som var best for barnet og det var nok abort. Jeg sa da "du vil det som er best for barnet, å drepe det..?"

Trådstarter svarte meg aldri og vi hadde ingen "fram og tilbake". Trådstarter var også anonym, så det er ikke akkurat som at dette er noen jeg kunne forfulgt, ikke har jeg deltatt i lignende tråder heller. Jeg svarte ikke anonymt.

Har jeg virkelig brutt 3 norske lover? Hvordan de tolker sine egne regler på forumet sitt bryr ikke jeg meg så mye om, det er deres forum og de kan utestenge akkurat hvem de vil, jeg bryr meg spesifikt om at deres administrator "Rhodiola" mener jeg har brutt norsk lov.

Jeg er bruker av dette forumet her også men velger å spørre anonymt.

Takk for svar.

Anonymous poster hash: 8a346...ba6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 95ad5...c5f

Jeg ble også utestengt derfra fordi jeg kommenterte abort, dog det var en generell aborttråd. Det er ikke lov å kritisere en ts sin beslutning om å avbryte eller fullføre et svangerskap der inne, så det er jo imot forumreglene. 

Men forbudt? Nei, nå er ikke jeg jurist, men det der er nok overhodet ikke brudd på noen lovbestemmelse som jeg kan se. Men nå er moderator der inne ganske ja jeg vet ikke. Jeg ble utestengt med begrunnelsen at jeg ikke kunne si det jeg sa "selv om det er sant".... Så de har sikkert sagt det for å skremme deg, for å få deg til å tie

Anonymous poster hash: 95ad5...c5f

Lenke til kommentar

Innlegget er åpenbart ikke straffbart etter noen av de nevnte bestemmelsene. 

Det anses helt klart ikke som en hatefull ytring. Videre er ikke innlegget verken hensynsløst, skremmende eller plagsomt, og til slutt kan det ikke anses som en krenkelse av privatlivets fred.

Hensynsløst blir det først når man går markert utover det man må finne seg i ved vanlig menneskelig kontakt (tenk telefonsjikane, pepring med meldinger). Hadde du bombardert vedkommende med abortbrosjyrer i posten eller liknende, kunne man kanskje begynt å snakke.

Endret av Star Fox
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Gjest da6b3...364

Kan aldri tenke meg at du har begått noen lovbrudd. 

Men anbefale neste gang å svare på en mer ydmyk måte. Abort er tøft og mange som står ovenfor et slikt valg står i en sårbar situasjon. Flere sliter i mange år etter en abort.

Å få selgt etter seg at man dreper barnet sitt er ganske voldsom kommentar å komme med. En bedre måte å svare på hvis man absolutt må svare er å si at man er imot abort og eventuelt grunnen, eller påpeke  grunner til å beholde barnet annet enn at hun dreper sitt eget barn. 

Det er lov å ha ulike meninger. Men i Norge er abort lovlig og drap er straffbart. Hverken du eller Ts har begått noen straffbare handlinger utfra det du beskriver. 

 

Anonymous poster hash: da6b3...364

Lenke til kommentar

Du var stygg mot en sårbar person på et forum, slik situasjonen blir beskrevet så er ikke det noe som bryter med Norges lover.
Gudene vet hvorfor de ikke bare ga deg en advarsel/ustestengelse for ufin oppførsel i stedet for å komme drassende med Norges lover, med mindre det er noe du ikke forteller oss.

Basert på informasjonen som foreligger så har du ikke brutt noen lover.
Jeg antar du er samme personen som lagde en annen tråd for litt siden, som hadde vært litt hard på flaska?
Som tidligere nevnt, KG kan gjøre akkurat som de vil når det gjelder din tilgang på forumet, med eller uten Norges lover i hånd.
Når det gjelder KG sin håndtering av dette så får du ta det med dem.
Tråden stenges av samme grunn som sist.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...