Gå til innhold

Ny bruk av en 10 år gammel Ipad - Ideer og forslag.


Anbefalte innlegg

For ca 10 år siden så kjøpte jeg an Ipad, som nesten ikke har vært brukt. Den er sånn sett i stand som ny, men den har en 32 bit utgave av IOS, 10.3.3, så det er ikke mulig å installere noen apper fra app store. (Ut i fra det som jeg har funnet ut.) Tror den er første generasjon av "retina display", så den har meget bra skjerm og lyd.

Testet først nettleseren og oppdaget at veldig mange moderne websider ikke fungerte. Youtube viste seg der i mot å fungere, så da var dette i første omgang anvendelsen, som "youtubeplayer". Fungerer meget bra som det.

Så fikk jeg den ide å installere en webserver på PC, og se om det ikke kunne la seg gjøre å streame mp4 video fra ny PC til "Ipad Old" og bruke nettbrowseren som "player".

Det fungerte helt topp, og da kan plutselig en video på PC spilles av med meget god kvalitet på "Ipad Old". Fungerer helt kjempebra, så da endret den jo status fra "nesten kassabel" til "kjempebra mediaspiller".

Bruker ellers XAMPP som webserver, eller "straming server" på PC.  

Er det noen av dere andre som har noe andre gode ideer om hvordan man kan bruke en ca 10 år gammel Ipad på en fornuftig måte ?

(System restore fungerte greit, og moderne Itunes skal kunne koble seg opp, ut i fra det jeg har funnet på nettet, men det har jeg ikke prøvd. Tror ellers min er "versjon 4", siste "tykk utgave", første med retina skjerm og 32 bit IOS 10.3.3.) 

En annen variant tom sikkert også ville fungere, det er jo å bygge en Raspberry Pi inn i en liten kasse og bruke den som "streaming server i lommeformat". Har testet Raspberry Pi som webserver tidligere, og det har fungert helt fint.

Spilling av video på "gammel Ipad" via webbrowser og ved hjelp av streaming fra PC, fungerer faktisk en hel del bedre (etter min smak) enn ved bruk av den originale mediaspilleren som fulgte med.

Edit: Lesing av PDF filer som ligger lagret på samme PC viser seg også å fungere meget bra. Det viste seg også at for pdf fiker for pdf filer, så var det også mulig å laste ned filene og jobbe videre med dem med ibook. Har ikke funnet noen tilsvarende mulighet til å laste ned video, men det er det jo heller ikke så mye plass til. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • arne22 endret tittelen til Ny bruk av en 10 år gammel Ipad - Ideer og forslag.
Videoannonse
Annonse

Alltid gøy med gamle nettbrett. Spesielt med custom rom's etter root / jailbreak. 

For Apple produkter: https://ios.cfw.guide/

Vel å merke åpner det opp for et par sikkerhetsutfordringer, nettbrettene blir litt mer sårbare etter en slik hack. Men så lenge man bruker dem med "sunn fornuft", går det vel greit...

Vil også tro du kan forbedre ytelsen på det gamle nettbrettet vesentlig, ved en jailbreak. Da du kan fjerne en mengde unødvendigheter... 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 13.4.2024 den 12:03 PM):

(System restore fungerte greit, og moderne Itunes skal kunne koble seg opp, ut i fra det jeg har funnet på nettet, men det har jeg ikke prøvd. Tror ellers min er "versjon 4", siste "tykk utgave", første med retina skjerm og 32 bit IOS 10.3.3.) 

OT: Første med Retina var iPad 3.

Lenke til kommentar

Det som jeg gjør, det er jo egentlig nesten det motsatte av jail-breaking.  Resetter Ipaden tilbake med "factory reset" og bruker så bare HTML 5 grunnfunksjonene i nettbrowseren (Safari heter den vel), så legger jeg bare resten av funksjonaliteten ut på PC og streamer der i fra.

Det fungerer utrolig bra, og etter min smak bedre enn som nytt.

Grunnen til at jeg aldri kom til å bruke nettbrettet, det var at laste opp de mange gratis videoer som jeg hadde liggende, så hadde den ikke noen særlig god støtte for det, og den innebygde videospilleren den fungerte ikke slik som jeg ønsket. Jeg manglet også en brukbar filemanager.

Så kom det jo også fram en del utidige tilbud om å kjøpe mediainnhold fra Aple.  

Alt dette fungerer nå ganske perfekt med innhold som jeg har fra før, når jeg bare streamer videoene fra PC. Byggekvalitet, bilde og lyd på en slik gammel Ipad (med retina skjerm) er jo helt topp, selv etter dagens standard.

Hadde jeg funnet ut av dette før, så hadde jeg jo brukt denne Ipaden i løpet av disse 10 årene i stedet for å bare ha den liggende. Men den fungerer jo nå fortsatt som om den skulle være ny. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, zanta said:

OT: Første med Retina var iPad 3.

Tror det er versjon 4 jeg har. Det er i alle fall den siste "tykke utgaven". Husker at jeg kunne velge mellom "gammel tykk" og "ny tynn modell" og syntes at den gamle i tykk utgave var best å holde i.  

Ble så skuffet over manglende filemanager og en videospiller som ikke oppførte seg slik som jeg ønsket, at Ipaden ble lagt bort ubrukt og erstattet med Samsung brett, og MX Player Pro, som jeg kunne konfigurere akkurat slik som jeg vil ha dem.

Kjøpte også et keyboard av denne typen. Fungerer også fortsatt meget bra:

https://www.tablet2cases.com/blogs/cases/37272005-zagg-x-logitech-apple-ipad-2-3-4-keyboard-dock

Og nå omsider, og etter 10 år i skuffen så kan dette utstyret omsider brukes til noe.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...