Gå til innhold

Verdivurdering og beregnet egenkapital


Gjest 46a47...601

Anbefalte innlegg

Gjest 46a47...601

Vi skal selge huset vårt, og ser nå etter ett nytt sted å bo. Vi fikk en verdivurdering på huset vårt på 7 mill. Vi har lån på 4 mill. Men når banken skulle regne på hvor mye vi kunne få i lån på å kjøpe ny bolig, tok de utgangspunkt i 6 mill, altså 2 mill i egenkapital. 

Hvorfor tar de ikke utgangspunkt i 7 mill og 3 mill i egenkapital? 

Anonymous poster hash: 46a47...601

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi man ofte ender opp med å måtte selge boligen under takst. Det må bankene ta høyde for. Derfor trekkes det fra 10-15 % av verdivurderingen når egenkapital skal regnes ut. Taksten er tross alt bare en "finger i luften", og det er ikke noen form for garanti for at du faktisk får solgt huset ditt til 7 millioner.

Om du selger huset ditt først vil du slippe dette, men da får du også veldig hastverk med å finne ny bolig først. Så ikke sikkert det er det beste heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg skulle kjøpe ny bolig tok banken utgangspunkt i at jeg oppnådde 90% av verdivurdering ved salg, og trakk fra meglerutgifter på ca. 100k. Hvis de skal gjøre det samme for deres del trekker de jo da fra 800k på egenkapital. Nå vet jeg ikke hvor mye dere skal kjøpe ny bolig for, men 2 mill i egenkapital holder jo i teorien til en bolig på over 13mill. Så hvis dere ender opp med å sitte igjen med mye mer EK enn banken har tenkt, så er det vel bare til å betale det inn når oppgjøret fra boligsalget har kommet på konto?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 46a47...601
panzerwolf skrev (38 minutter siden):

Dokumentavgift er også en kostnad de tar med i beregningen.

Den tror jeg megler har lagt ut for uten å si helt sikkert? 

Anonymous poster hash: 46a47...601

Lenke til kommentar
Gjest 46a47...601
Kajac skrev (4 timer siden):

Fordi man ofte ender opp med å måtte selge boligen under takst. Det må bankene ta høyde for. Derfor trekkes det fra 10-15 % av verdivurderingen når egenkapital skal regnes ut. Taksten er tross alt bare en "finger i luften", og det er ikke noen form for garanti for at du faktisk får solgt huset ditt til 7 millioner.

Om du selger huset ditt først vil du slippe dette, men da får du også veldig hastverk med å finne ny bolig først. Så ikke sikkert det er det beste heller.

Logisk ja! Takk. 

andg skrev (4 timer siden):

Når jeg skulle kjøpe ny bolig tok banken utgangspunkt i at jeg oppnådde 90% av verdivurdering ved salg, og trakk fra meglerutgifter på ca. 100k. Hvis de skal gjøre det samme for deres del trekker de jo da fra 800k på egenkapital. Nå vet jeg ikke hvor mye dere skal kjøpe ny bolig for, men 2 mill i egenkapital holder jo i teorien til en bolig på over 13mill. Så hvis dere ender opp med å sitte igjen med mye mer EK enn banken har tenkt, så er det vel bare til å betale det inn når oppgjøret fra boligsalget har kommet på konto?

Så høy inntekt har vi desverre ikke, så avhengig av så stor egenkapital som mulig. Samtidig må egenkapitalen være realistisk så vi ikke sitter med for mye lån. Så logisk at banken gjør det sånn. 

Anonymous poster hash: 46a47...601

Lenke til kommentar
Gjest 46a47...601 skrev (27 minutter siden):

Den tror jeg megler har lagt ut for uten å si helt sikkert? 

Anonymous poster hash: 46a47...601

Nei, det er en avgift på 2,5% av kjøpesum som kjøper (du) betaler. Megler håndterer fordelingen som en del av oppgjøret, men legger ikke ut noe. Men merk at dette gjelder selveier. Kjøper du bolig i et borettslag er det ikke dokumentavgift. 

Når bankene regner på hva du kan låne, tar de også høyde for dette. Så bare det å selge bolig og så kjøpe en ny, spiser fort noen hundre tusen av egenkapitalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 46a47...601
panzerwolf skrev (6 minutter siden):

Nei, det er en avgift på 2,5% av kjøpesum som kjøper (du) betaler. Megler håndterer fordelingen som en del av oppgjøret, men legger ikke ut noe. Men merk at dette gjelder selveier. Kjøper du bolig i et borettslag er det ikke dokumentavgift. 

Når bankene regner på hva du kan låne, tar de også høyde for dette. Så bare det å selge bolig og så kjøpe en ny, spiser fort noen hundre tusen av egenkapitalen.

Ja sånn ja. Når man kjøper boligen. Da er jeg med. 

Ja, dyrt å selge og kjøpe. 

Anonymous poster hash: 46a47...601

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...