Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor mobil ruter og USB adapter


Anbefalte innlegg

Eg er på hytta og har med ein Huawei mobil ruter fra Telenor.

På hytta har eg ein PC eg for noen år sidan bygde som mediaserver. Den har eit Micro ATX hovedkort med begrensa utvidingsmuligheter. Vil eit kva som helst wifi USB adapter ta signal frå denne ruteren? F ex D-Link DWA-171, AC600 USB WiFi adapter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet skal "hvilken som helst" WiFi-adapter fungere ja. AC600 høres ut som en eldre/billig løsning, og ville anbefalt noe bedre. I det minste en god WiFi 5-dongle eller helst en WiFi 6-dongle, selv om ruteren ikke støtter det og man vil være litt framtidsrettet.

De USB WiFi-adapterene som er veldig små, er ofte veldig begrenset når det gjelder rekkevidde og ytelse. At de er såpass kompakt har sine ulemper. Siden dette er en stasjonær pc. hadde jeg da heller anbefalt en litt større adapter fra et kjent merke.

Hvis det er utvidelsespor i form av PCI-E-kortplasser, finnes det jo også PCI-E-kort for WiFi.

Lenke til kommentar

Takk for svar, mange gode poenger. Kjøper nok ein dyrare, meir moderne.

Det er dessverre ingen PCI-E kortplass, så eg vurderer å kjøpe nytt hovedkort. PCen har fått ein heilt annan bruk enn den først var tiltenkt

Lenke til kommentar
4 hours ago, karekbo said:

Eg er på hytta og har med ein Huawei mobil ruter fra Telenor.

På hytta har eg ein PC eg for noen år sidan bygde som mediaserver. Den har eit Micro ATX hovedkort med begrensa utvidingsmuligheter. Vil eit kva som helst wifi USB adapter ta signal frå denne ruteren? F ex D-Link DWA-171, AC600 USB WiFi adapter

Ulempen med WiFi-adaptere som DWA-171 er at de blir sittende kloss innpå metallchassiset til PC'en.

Et dings med USB-kabel (f.eks. denne: https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/nettverk/nettverkskort-og-adaptere/tp-link-archer-tx20uh-usb-wifi-adapter/600840 ) gjør at du kan plassere WiFi-adapteret litt mer gunstig, med tanke på mottaksforhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...