Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp av brukt kjøkkenmaskin på Finn


Gjest 7c319...b01

Anbefalte innlegg

Gjest 7c319...b01

Kjøpte brukt kjøkkenmaskin på Finn.no i desember. Har ikke prøvd den før nå og oppdaget at motoren sviver men vispen spinner bare, så den er defekt. Har kontaktet selger som sier han kun har hatt den til pynt og at han ikke visste at den var defekt. Har vi rett til å heve kjøpet? Betalte over kr 2000,- for den. Selger sier nå at den er over 10 år gammel. Det ble ikke opplyst om det i Finn annonsen!

Takker for svar.

Anonymous poster hash: 7c319...b01

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du stiller noe dårlig når du har brukt 3 mnd på å oppdage at noe er defekt. Hadde selger sagt at den fungerte når han ga den fra seg så hadde jeg da normalt sett trodd selger på det framfor person som klager etter tre måneder.

Forventningen til en kjøkken maskin som man betaler 2000 kr for er at den fungerer omtrent som ny. 

Jeg vil si at du har rett til å heve kjøpet. 

Jeg gjetter på at selger ikke viste at denne ikke fungerte fordi han har tatt den med fra el-avfall eller hentet den på gisbort også solgt den videre.

Lenke til kommentar

Her tenker jeg du stiller dårlig.

For det første skulle du, straks etter levering, ha undersøkt tingen, jf. kjøpsloven § 31 første ledd. Jeg tenker det ikke er noe som tilsier at du skulle vente i mange uker på å undersøke tingen.

For det andre skulle du reklamert innen rimelig tid etter at du burde ha oppdaget mangelen, jf. kjøpsloven § 32 første ledd. Hva som er rimelig tid er vel noe fleksibelt avhengig av de konkrete omstendighetene, men ved et kjøp som dette - med bagatellmessig beløp og en ting som er lett å undersøke - kan jeg ikke tenke meg at fristen skal være over to måneder. Se til sammenlikning forbrukerkjøpsloven § 27 første ledd.

For det tredje kan kjøkkenmaskinen like gjerne ha gått i stykker etter levering. Risikoen for tingen har gått over på kjøper etter levering, jf. kjøpsloven § 13.

Dersom det kan legges til grunn at selger bevisst har holdt tilbake opplysninger om tingen kan det medføre en åpning for å reklamere likevel, jf. kjøpsloven § 33. Fra Karnov lovkommentar:

I Ot.prp. nr. 80 (1986–87) s. 82 er det presisert at om «… mangelen beror på faktiske forhold som selgeren kjente eller ikke kunne ha vært ukjent med, og som han ikke gjorde kjent for kjøperen», så må det medføre at selger ikke kan påberope forholdet overfor kjøperen, jf. også NU 1984: 5 s. 275, som viser til tilfeller der selger aktivt skjuler et forhold som et «klart exempel». På samme sted i proposisjonen er det også sagt at «… § 33 kan i prinsippet tenkes anvendt også hvor selgeren på annen måte har opptrådt i strid med redelighet og god tro».

Endret av Star Fox
  • Liker 4
Lenke til kommentar

det man egentlig har fiks ferdig til for ha 24 timer å sjekke varen.

man bør ihverfall spørre kjøper først.

HW1 skrev (2 timer siden):

Forventningen til en kjøkken maskin som man betaler 2000 kr for er at den fungerer omtrent som ny.

spørs om modell og allt annet. 25% av prisen bør feil/mangler påregnes. spør alltid om sånt på dyre kjøp. spørre om den virker er egentlig 1 bud.

https://www.power.no/c/1685/kjoekkenmaskiner/kjoekkenmaskiner-og-miksere/kjoekkenmaskin/

ikke forvent at folk selger et nytt produkt for ingenting. hadde alltid sjekket et kupp nøye.

Gjest 7c319...b01 skrev (2 timer siden):

Selger sier nå at den er over 10 år gammel. Det ble ikke opplyst om det i Finn annonsen!

Bilder og modell bør alltid sjekkes / googles / melding før man kjøper. sjeldneste der er ærlige selgere.

 

Endret av joandreas
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (På 30.3.2024 den 3:49 PM):

Jeg gjetter på at selger ikke viste at denne ikke fungerte fordi han har tatt den med fra el-avfall eller hentet den på gisbort også solgt den videre.

beskrivelsen passer nok fint bedre for flere på finn.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=345792961

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=332193493

hadde kjøpt nytt for slippe veddemål på holdbarhet. noe med slitedeler er det større risiko kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...