Gå til innhold

Bytting mellom mobiler


Anbefalte innlegg

Dere som tester litt telefoner hvordan håndterer dere hyppige bytter mellom mobiler med alt som følger med av utfordringer. Lister opp noen eksempler under, men det er nok mer jeg kommer på. Jeg har visst f.eks bikket grensen min på 5 bytter av førerkort appen for lenge siden i år så der har jeg måtte ta i bruk plastkortet igjen.. 

Mitt største problem er egentlig å få til sync av bilder og video godt nok mellom enheter. Jeg har til en viss grad løst det med google photos, men løsninger bærer litt "android preg" i at den bare er sånn halvveis. F.eks når jeg holder sync med photos på iphone så legges alle bilder i google photos så jeg finner de der. Når jeg så bytter til android så ligger de i photos, men ikke "på telefonen" i galleri appen og det blir tungrodd å finne igjen bilder når de skal deles siden jeg må manuelt i photos app, laste ned osv.. Når jeg fortsetter å bruke android så synces de bildene til photos også så alt blir liggende hos google. Når jeg så skifter til iphone igjen så har jeg et "hull" i iclouden min i perioden jeg hadde android siden den ikke syncer bildene i denne perioden til icloud igjen. På denne måten er det "hull" uansett lokalt på telefon enten jeg har android eller iOS kjørende, men alt kan finnes via en omvei i google photos. 

Utfordringer: 

-Bilde/video sync 

-Passord sync 

-Bare 5 bytter på førerkort app (???) 

-sync av meldinger 

-sync av samtale logg 

-Lang aktiveringsprosses bankid etter vi ble nedgradert til app 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google Photos og Apple samarbeider.

Så hvis du driver med en Android mobil og tar bilder som lastes opp i Google Photos, så kan du lagre dem i iCloud fra Google Photos i din iPhone. 
Sluttet med Android= Samsung s6 jula 2015. Gikk over til iPhone 6s plus. Alle bildene overført til iPhone manglet dato og location tags. De ble slettet og erstattet med kopier fra Google Photos. 
Ellers har jeg backup fra Telenor, Microsoft og Jottacloud .

Dele bilder fra iPhone til iPhone er en drøm. Sende bilder/video med iMessage er også en drøm, til en annen iPhone. Alltid problem når man skal dele bilder til en Android mobil. Det finnes jo apper, men da må begge til. ha det. 

Og holder meg til Phone og iCloud. 

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar

Hvorfor bytter du så ofte? Er du mobiltester eller noe? Isåfall er det vel enklest å ha en fast telefon i tillegg til de du tester?

Og må du ha alt lagret lokalt på telefonen? Selv bruker jeg en NAS hjemme som tar seg av alt og bruker photo appen til den. Har Internett de fleste plasser så trenger ikke en terrabyte med bilder lagret lokalt.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 timer siden):

Hvorfor bytter du så ofte? Er du mobiltester eller noe? Isåfall er det vel enklest å ha en fast telefon i tillegg til de du tester?

Og må du ha alt lagret lokalt på telefonen? Selv bruker jeg en NAS hjemme som tar seg av alt og bruker photo appen til den. Har Internett de fleste plasser så trenger ikke en terrabyte med bilder lagret lokalt.

Vil teste de i vanlig bruk så det er ikke et alternativ. 

Nei selvsagt ikke, men jeg vil ha det som med icloud at det fremstår som at man har 25k bilder på enheten og at man sømløst kan gå tilbake til 2013 bilder uten å måtte søke i et mylder av tjenester og manuelt laste ned bildet. Google photos løser dette på et vis i dag, men som nevnt får jeg det ikke "på telefonen". F. Eks om jeg ønsker å dele dette bildet fra 2013 her i tråden så må jeg først åpne google photos, finne bildet, laste det ned til telefonen og så dele det fra galleri appen. På iphone om jeg vil dele et bilde fra tiden jeg hadde android må jeg gjøre det samme siden jeg ikke får syncet systemene sammen. Med iphone og om bildet var tatt med iphone så kan man enkelt gå tilbake til 2013 direkte i nettleser og poste bildet som om det lå på telefonen (selv om det er i skyen). Sånn bør det gå å få det til og at det blir likt uansett OS, men jeg har ikke knekt koden enda. 

Lenke til kommentar
minim skrev (På 21.3.2024 den 11:25 PM):

-Passord sync

Ikke bruk passordlagring som kommer innebygd i telefonene (Samsung Pass, Apple Authenticator, Google Passord, lagring av passord i Google Chrome osv.). Når du bruker noen av disse så er du mer eller mindre låst til den dingsen eller tjenesten. 

Bruk heller en skikkelig passordhåndteringsapp. Jeg vil anbefale Bitwarden. Den er tilgjengelig på absolutt alle dingser, til og med i nettleser. Da kan du bytte telefon så mye du vil, uten å få problemer. 

Ellers så er jo lagring av bilder best om du gjør det selv, slik at du slipper å være avhengig av Apple/iCloud eller Google. Har du sett på muligheten for å skaffe din egen NAS? Da kan du f.eks bruke Nextcloud til å synce alle filene dine. 

Lenke til kommentar
Gravitass skrev (8 timer siden):

Ikke bruk passordlagring som kommer innebygd i telefonene (Samsung Pass, Apple Authenticator, Google Passord, lagring av passord i Google Chrome osv.). Når du bruker noen av disse så er du mer eller mindre låst til den dingsen eller tjenesten. 

Bruk heller en skikkelig passordhåndteringsapp. Jeg vil anbefale Bitwarden. Den er tilgjengelig på absolutt alle dingser, til og med i nettleser. Da kan du bytte telefon så mye du vil, uten å få problemer. 

Ellers så er jo lagring av bilder best om du gjør det selv, slik at du slipper å være avhengig av Apple/iCloud eller Google. Har du sett på muligheten for å skaffe din egen NAS? Da kan du f.eks bruke Nextcloud til å synce alle filene dine. 

Bitwarden er den jeg bruker i dag, men samsung har ihvertfall passet på å gjøre den en del dårligere enn innebygd løsning. Den kommer ofte ikke opp så jeg må manuelt åpne app og kopiere. Hos Apple virker den å åpne på de samme stedene som innebygget løsning, men den gjør autentisering tregere. Sistnevnte er forsåvidt ok så lenge jeg slipper manuell åpning. Har du funnet noe triks her? 

Ønsker ikke å gå baklengs inn i fremtiden. Denne løsningen vil også kreve at jeg har enorme mengder bilder og video lagret lokalt om jeg ønsker samme tilgang som photos/icloud gir. Å manuelt måtte laste ned bildene jeg vil ha kan jeg også oppnå i dag med google photos. 

Lenke til kommentar
20 hours ago, minim said:

Vil teste de i vanlig bruk så det er ikke et alternativ. 

Nei selvsagt ikke, men jeg vil ha det som med icloud at det fremstår som at man har 25k bilder på enheten og at man sømløst kan gå tilbake til 2013 bilder uten å måtte søke i et mylder av tjenester og manuelt laste ned bildet. Google photos løser dette på et vis i dag, men som nevnt får jeg det ikke "på telefonen". F. Eks om jeg ønsker å dele dette bildet fra 2013 her i tråden så må jeg først åpne google photos, finne bildet, laste det ned til telefonen og så dele det fra galleri appen. På iphone om jeg vil dele et bilde fra tiden jeg hadde android må jeg gjøre det samme siden jeg ikke får syncet systemene sammen. Med iphone og om bildet var tatt med iphone så kan man enkelt gå tilbake til 2013 direkte i nettleser og poste bildet som om det lå på telefonen (selv om det er i skyen). Sånn bør det gå å få det til og at det blir likt uansett OS, men jeg har ikke knekt koden enda. 

Nettleser? Hva bruker du nettleser til hvis du vil poste et bilde? Poste et bilde hvor?
 

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (5 timer siden):

Nettleser?
 

Nettleser brukes til å besøke forum som f.eks dette.

Kjell Olaf Winther skrev (5 timer siden):

Hva bruker du nettleser til hvis du vil poste et bilde?
 

Jeg bruker nettleser til å besøke nettsiden hvor bildet skal postes.

Kjell Olaf Winther skrev (5 timer siden):

Poste et bilde hvor?
 

Poste bilder f.eks på et forum. 

Dette var uansett et eksempel og man kan dytte inn omtrent enhver app i stede for nettleser her også. Husk forøvrig trådens tema da jeg ikke er ute etter hvor enkelt dette er om man holder seg til et av merkene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...